Ny chef för sociala medier

Ny chef för sociala medier

Publicerad
2018-09-25
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Personal

Londonbaserade Stefan Lundin innehar sedan slutet av maj den nya rollen som chef för Canons sociala medier, ett område som tidigare låg tillsammans med PR-avdelningen. Stefan har över 20 års erfarenhet inom IT-branschen, med olika roller inom marknadsföring.

– Målet är att Canon ska vara längst fram för beslutsfattare inom B2B. Ett sätt att komma dit är att använda Linkedin, där våra anställda ges en möjlighet att påverka sina kunder även när de inte träffar dem, säger Stefan Lundin.
– Där kan de marknadsföra sig själva genom de verktyg och ramverk vi ger dem, så att de uppfattas som trovärdiga rådgivare. Kunder idag gör väldigt mycket research innan säljaren ens kommer in i processen och sociala medier är en viktig kanal i det arbetet.

Plattformen för kommunikation varierar från land till land. I England och flera spanska länder är exempelvis Twitter effektivt, men i Sverige är användarbasen för liten. Facebook kan fungera i en B2B-kontext i exempelvis Sverige och Tyskland, men inte i England.

– Om du följer ett företag på Facebook så är det för att du gillar varumärket och för att få erbjudanden samt uppdateringar. Du vill ha något konkret tillbaka, fortsätter Stefan.
– Om du å andra sidan som IT-chef följer ett företag på Linkedin vill du veta; hur det går för företaget, vad det ser för trender och hur det är med och leder utvecklingen. Då måste vi som företag kunna erbjuda det.