Den 11 april avgjordes tävlingen JIBS Entrepreneurship Challenge på Jönköpings universitet, där studenterna tävlade med lösningar för tryckeribranschens digitala framtid.
– Vi har en stor utmaning framför oss och tävlingen är en väldigt bra möjlighet att få så stor input som möjligt, från olika håll, säger Pia Ivarsson, ekonomichef på V-TAB.
Nordens största tryckerikoncern V-TAB som stod bakom tävlingen och 15 lag presenterade egna lösningar, som tryckerikoncernen skulle kunna använda i sin digitala utveckling och på så sätt möta framtidens kundbehov.
6 av 15 lag, utsedda av en jury, fick chansen att presentera sina bidrag inför juryn och publik. Juryn bestod av representanter från JIBS, JSA, Science Park samt V-TAB.
Det vinnande bidraget, från Ida Modée, Hanna Johansson, Jacob Carlquist och Philip Svenningsson, innefattade ett helt nytt segment för V-TAB, i form av tryckta elektronikprodukter som dammsensorer och solceller.
– Vi försökte hela tiden fokusera på var pengarna och marknaderna finns i framtiden. Sen ville vi även göra något som kändes wow och ta fram ett helt nytt steg för företaget, samtidigt som man behåller det som de är bra på, säger Ida Modée.
– Det var ett svårt beslut, men vinnarna presenterade lösningar som var både kreativa och framtidsorienterade med hållbara världen, säger Jerker Moodysson, VD på Jönköping International Business School, JIBS.
Laget vann en resa och totalt sett en summa av 60 000 kronor, från en fond som instiftades av aktieplaceraren Lennart Aktiestinsen Israelsson.
De andra bidragen innefattade bl a tryckta solpaneler, som kan fästas på vilken yta som helst och en lösning där AR-teknik kopplas samman med printplattformen som V-TAB använder.