Året var 1988 och Miljöpartiet får 5,5% av rösterna i valet och kommer för första gången in i riksdagen; samtidigt som Sverigedemokraterna fick 0,02% av rösterna. Det är samma år som Ben Johnson, Kanada, vinner 100-metersfinalen vid OS i Seoul, men diskas och förlorar sin guldmedalj på grund av doping.
Det är också det året då Screenmarknaden kom ut med sitt första nummer. Då som en liten, ambitiös och anspråkslös kundtidning för varumärket Atlas Screen, som än idag ägs och drivs av Lars Dahlin. Efter några år tog hans far, PeO Dahlin, över tidningen och ägnade sig helhjärtat åt att utveckla den redaktionellt till vad som numera är branschtidningen för Print, Profil och Promotion; Screen&Marknaden.
År 2001 kom jag på konsultbasis med i redaktionen och att från och med 2002 tillträda som ansvarig utgivare. Efter PeO Dahlin som chefredaktör kom Hans Lindblom, Susanne Kilje och Ulf Berggren. Sedan våren 2007 är det jag som axlar ansvaret som chefredaktör för tidningen.
Det är i år som Screen&Marknaden fyller 30 år och av dessa har jag haft äran och ynnesten att få vara med i 17 år. År fyllda av häftiga upplevelser av teknisk utveckling, spännande företagsreportage, djuplodande profilintervjuer och massor av positiva personkontakter.
Fast var sak har sin tid. För snart två år sedan började Elmer Törnquist som redaktör på Screen&Marknaden; en uppgift som han tog sig an med intensitet och stort engagemang. Tillsammans med Eric Windahl har han förvaltat uppgiften väl och de har lyft tidningen på ett professionellt sätt.
Därför tycker jag och tidningens styrelse att det är dags att ge honom ett ökat förtroende och större spelutrymme. Från och med 1 juli 2018 är det Elmer som är chefredaktör och jag kvarstår som ansvarig utgivare tills vidare. Till och från kommer jag säkerligen att medverka redaktionellt också i tidningen, men det blir Elmer som sitter i förarsätet och har det operativa ansvaret för tidningen.
På olika sätt kommer vi att försöka spegla tidningens 30-årsjubileum under hösten. Låt det vara en milstolpe att den unga generationen nu tar över ledningen för tidningen; de som inte ens var födda då det första numret kom ut. Det är det som är utveckling och framsteg.
Själv ska det bli oerhört spännande att få fortsätta att vara med på resan ett tag till och känna glädjen över att stafettpinnen eller redaktionspennan förs vidare till nya krafter. Lycka till och tappa aldrig tron på den egna förmågan eller framtidens möjligheter.
Lars Knapasjö
fd chefredaktör