Svenska Mässan fyller 100 år

Svenska Mässan fyller 100 år

Publicerad
2018-07-05
Skribent
Redaktionen

På söndag den 8 juli fyller Svenska Mässan 100 år. Svenska Mässan i Göteborg var Sveriges och Skandinaviens första mässa, när den invigdes av Gustav V och drottning Viktoria den 8 juli 1918.

– Svenska Mässans syfte har ända sedan den öppnade 1918 varit att främja näringslivet, säger Roger Holtback, styrelseordförande för Svenska Mässan Stiftelse.
– Syftet är detsamma idag, men målen har förändrats genom åren. Vi siktar på att bli Europas mest attraktiva mötesplats genom att erbjuda den bästa helhetsupplevelsen.

Gynna besöksnäringen
100-årsjubileet kommer att firas med en rad aktiviteter under året. Bl a arrangerade Svenska Mässan en särskild jubileumshelg i april samt delade ut ett stipendium med syfte att gynna den svenska besöksnäringen.

– Vi vill bidra med innovation till näringen, menar Carin Kindbom, VD och koncernchef på Svenska Mässan.
– Vi har stor internationell efterfrågan och vill möta den globala marknaden genom att vara lyhörda och ligga i framkant.

– Den fysiska mötesplatsen kommer att bli allt viktigare i en digitaliserad värld och vi tror på fortsatt tillväxt i mötesindustrin.

– Vi har stora expansionsplaner och ser fram emot att med mod och kraft påbörja ett nytt sekel i Svenska Mässans historia.

När Svenska Mässan grundades fungerade mötesplatsen som en länk mellan industri, hantverk och handeln. Här kunde tillverkare och köpmän mötas, uppleva branschnyheter och göra affärer. På sikt bjöds även utländska aktörer in för att främja handeln utanför landets gränser.

Turistekonomiska effekter
På den första mässan deltog 530 utställare och besöktes av över 42 000 personer. Numera välkomnar Svenska Mässan med Gothia Towers närmare 2 miljoner besökare varje år och omsätter drygt 1,2 miljarder kronor, vilket i sin tur genererar ytterligare 3 miljarder i turistekonomiska effekter.

Till Svenska Mässan hör Gothia Towers, som med sina 1 200 hotellrum är ett av Europas största hotell. Här finns också 40 000 kvm mässhallar, kongresshall, mötesfaciliteter, ett brett utbud av restauranger, spa, konstgalleri och en helt egen showarena. På mötesplatsen finns också det femstjärniga Upper House, som klassats som Sveriges bästa hotell enligt Tripadvisor 2017.

– Själva helhetskonceptet har blivit allt viktigare och det är även det som är vår affärsmodell, säger Carin Kindbom.
– Här finns allt under ett och samma tak och hos samma ägare vilket särskiljer Svenska Mässan från många andra anläggningar.

Svenska Mässan är en stiftelse, vilket innebär att den inte har några ägare eller investerare utan är ekonomiskt fristående.

– Vi har en fantastiskt bra ägarmodell, samtidigt kan vi agera som vilket privat och professionellt företag som helst, säger Roger Holtback.
– Vi är beroende av goda resultat och starka kassaflöden men som stiftelse delar vi aldrig ut några vinster utan kan långsiktigt återinvestera varenda krona vi tjänar.

100 år på 100 sekunder
https://www.youtube.com/watch?v=9MtqZamSDuA