Årets branschgolf, för att utse promotionbranschens bästa golfare, tog plats tre mil söder om Jönköping, på Hooks herrgård i slutet av maj. En tävling med 39 deltagare uppdelade i 10 lag, som tävlade i två olika klasser; A- samt B-klassen.
TEXT – Elmer Törnquist
FOTO – Eric Windahl
När branschgolfen arrangerades förra året, på en av Sveriges absolut bästa golfbanor, Bro Hof Slott, var himlen målad i gråskala och vi fick lite regnskurar över oss.
Under årets branschgolf var det däremot andra puckar; en klarblå himmel och strålande solsken med några få fina, vita moln. Temperaturen rörde sig runt 30 grader och Anders Benjaminsson, från Fronta Mölndal, var förste man att ta sig an Parkbanans 18 hål.
Första banan
Hooks Golfklubb bildades 1941 och blev samma år medlem i Svenska Golfförbundet. Klubben hade vid den tiden en liten bana om sex hål, som byggdes år 1934, men då endast med fyra hål.
Parkbanan, som denna branschgolf utspelar sig på, stod färdig 1984 och är därmed en av Sveriges äldsta golfbanor. Den sträcker sig längs Hokasjön och mäter totalt sett 6 093 meter.
Några nyheter
Tävlingen spelades i tre- och fyrbollar, där återförsäljare och leverantörer från olika företag blandades. Ett perfekt tillfälle att nätverka med kollegorna i branschen med andra ord. Temperaturen var, som tidigare skrivet, runt 30-strecket och när de tappra golfarna väl tagit sig till det femte hålet stötte de på Anna-Karin Ängberg, säljare på Sagaform.
Här välkomnades deltagarna av ett glatt ansikte, en liten goodiebag samt en uppvisning av några av de många kommande höst- och julnyheterna; däribland glaserad keramik och en del jubileumsprodukter som nya glas och vaser inför företagets 25-årsjubileum.
Till London
Vidare från femte hålet träffade de tappra golfsvingarna på Texstar, från Roslagens huvudstad Norrtälje, som stod på hål nummer sex. Här visades ett axplock från huvudkollektionen, vilket enklast sammanfattas som deras konceptkollektion. Just denna dag visade man upp kläder i rött, som är en av de fem färgerna man använder som basfärg i kollektionerna.
Tillsammans med Magasin och Matterhorn uppfördes en minitävling för att skapa ytterligare mervärde i tävlingen. Den spelare som kom närmast hålet vann en uppblåsbar soffa i Sverigefärgerna.
– Det måste ju hända lite grejer här på banan, säger Martin Davidsson, säljare på Texstar.
Matterhorn var ju som sagt också med och sponsrade hålet och hade därmed ett specialpris; HIO-priset. Den som gjorde en hole in one på sjätte hålet fick 60% marginal hela hösten, på hela sortimentet från Magasin samt en weekend i London, sponsrat av Matterhorn.
Smakerna
I slutet av tolfte hålet möttes man av två kostymklädda damer; Anci Gustavsson och Malin Rydback från Bregmos Reklamgodis, som stod klädda i roliga utstyrslar; endera representerade sött, endera representerade surt godis. De delade ut tablettaskar med en liten sommarhälsning på framsidan och Lars Andrén, försäljningschef på Fronta, som fick pryda baksidan.
– Fantastiskt välordnat och anordnat måste jag säga, av ett underbart gäng, säger Malin Rydback, försäljningsansvarig på Bregmos.
– Det här är en jätterolig grej och det är ett bra tillfälle att träffas och knyta kontakter, säger Anci Gustavsson, marknadskoordinator på Bregmos.
Här fanns det givetvis också en liten minitävling; träffa Martin. Man ställde upp en bild av Martin Bregmo, VD på Bregmos Reklamgodis, där spelarna skulle chippa en boll och, precis som minitävlingen hette, träffa Martin Bregmo.
(klicka för att förstora bilderna)
En gedigen historia
Hooks herrgård har anor från 1300-talets Sverige och den första kända ägaren var då Herger Joarsson, en föregångare till ätten Oxenstierna. Herrgården, som ligger invid Hokasjön, bytte ägare ett antal gånger och bl a Nydala kloster, familjen Stedt och före detta svenska Munksjö AB har varit ägare under tidens gång.
Nuvarande ägare är den tredje generationen Edberg, vars förfader Sigvard Edberg förvärvade Hooks år 1963 för att satsa på konferensverksamhet. Sedan dess har herrgården ingått i familjens ägor och numera erbjuder man hotell, spa, konferens och golf.
Resultatet
Efter en mycket jämn match blev det till slut Thomas Lindén, VD på TM Kontor & Reklam i Norrköping, som gick ut som segrare i A-klassen med 40 poäng och ett nytt SHCP, spelhandikapp, under 10. I B-klassen var det ingen mindre än Mats Olausson, VD på Fourtex i Mölndal, som tog hem förstaplats.
– Det var en fin tävling med trevligt sällskap och jag gjorde en riktigt bra runda. Jag ser fram emot nästa års tävling, säger Thomas Lindén.
– Jag måste säga att det var en jättefin bana att spela på och Fronta har gjort ett jättefint arbete med att styra upp det. Det skulle vara roligt om det kom ännu fler kunder till nästa år, säger Mats Olausson.
Prisbordet inne i bistron var fullt av priser, bl a den japanska kockkniven Satake Koro Chopper från Vikingsun, smakfulla dryckdispensers och givetvis den ståtliga pokalen, som nu får sitt tredje namn ingraverat på sidan; Thomas Lindén, under Christian Kahn och Tomas Ejdersund som vann branschgolfen 2016 respektive 2017.
Bli en mästare
Se till att hålla koll, för nästa år kommer profilreklambranschens branschgolf spelas igen och arrangörsteamet på Fronta sitter och planerar för bästa strategiska läge och logi för deltagare. Förhoppningen är att minst 100 deltagare ska anmäla sig, för chansen att nätverka med både nya och gamla samt att bli utnämnd till den åtråvärda titeln Årets regerande golfmästare i promotionbranschen.