En undersökningar från CompuMark visar, att ca 75% av alla varumärken utsatts för varumärkesintrång under 2017. Den visar också, att ca 40% upplever att problemen ökar.
Resultatet blir förvirring bland kunderna, förlust av intäkter, sänkt kundlojalitet och skadat rykte. Drygt 30% av företagen hävdar, att de blivit tvungna att byta namn på ett av sina varumärken som ett resultat av intrånget. Lite fler än hälften väljer att inleda rättsliga processer mot intrång av tredje part.
I och med enkelheten i att göra affärer på en global skala, en fortsatt ökning av nya spelare på marknaden och utbredningen av ytterligare kanaler som sociala medier, är det svårare än någonsin idag att hitta ett unikt varumärke att registrera.
– I framtiden kommer varumärkesägare att behöva arbeta hårdare än någonsin för att slåss mot intrång och med att minimera riskerna som de associeras med.
Ett resultat av detta blir att övervakning av och sökningar på varumärken blir allt mer betydande och kommer att fortsätta vara det framöver, säger Jeff Roy, chef hos CompuMark i en kommentar.