Nytt, nytt och ändå samma, samma

Nytt, nytt och ändå samma, samma

Publicerad
2018-05-28
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Reportage

Det här är historien om ett företag, som blev två. Det började redan 1996, då 23-åriga Klas Pettersson, född och uppväxt i det lilla samhället Mantorp strax söder om Linköping, startade sitt första företag som fick namnet; Dekalen. Affärsidén var att tillverka och marknadsföra plåtskyltar och dekaler.

Så småningom insåg Klas Pettersson att det fanns en enorm potential i segmentet bildekor. Hans geniala idé utvecklades till att förenkla möjligheterna för alla, inte minst privatpersoner, att kunna dekorera sina bilar på ett kreativt och säkert sätt, utan att det skulle kosta för mycket.

År 2001 började han lansera webbshopen under nya namnet Dekaltrim. Två år senare var det dags för expansion och flyttlasset gick till Österbymo i Ydre kommun; Sveriges minsta kommunala centralort med bara 904 invånare år 2015.

Filialen som blev egen
Företaget Dekaltrim AB registrerades 2008 och 2010 var det dags för ytterligare ett steg i utvecklingen. Då startades även en filial i Linköping; en filial som hösten 2016 blev en avknoppning och ett fristående företag som idag ägs av Sea Ekström och Magnus Lindén.
Det var då man på deras hemsida kunde läsa; Nytt namn & nytt företag. Samma lokal, samma personal, samma tjänster och samma service. Ett budskap som följdes upp även på deras Facebook-sida och på Instagram.

Barndomsvännerna blev affärskollegor
Klas Pettersson och Magnus Lindén har varit vänner sedan barndomen. År 2010 återvände Magnus till Linköping efter att i mer än 10 års tid ha arbetat på ett skyltföretag i Dalarna. Nu återvände han till barndomstrakterna och till sin gamla kamrat.

– Man kan säga, att Dekaltrim i Österbymo och Linköping hade två skilda produktionsinriktningar, förklarar Magnus Lindén.
– I Österbymo handlade det om webbshopen och om dekaler, folier och utrustning för montering till privatpersoner, medan Linköping allt mer blev en lokal producent av framför allt bildekor och foliering/wrapping med huvudinriktning på företag.

År 2015 kom Sea Ekström in i bilden och året därpå var det dags att ta ett ganska naturligt steg genom att göra en avknoppning av Linköpingsfilialen. Det var då Sea Ekström och Magnus Lindén köpte inkråmet i filialen och blev hälftenägare i nya företaget Dekorreklam i Linköping AB. Då var det fyra medarbetare, idag är det sex anställda och har en omsättning på över 4 miljoner kronor.

– Inget har egentligen förändrats när det gäller verksamheten, säger Magnus Lindén.
– Det är snarare så att allting kontinuerligt utvecklats. Omsättningsmässigt har vi under de senaste åren vuxit med 10-20% per år.

Helhetslösningar för SME
Arbetsfördelningen mellan paret Ekström-Lindén är den, att Sea är VD och Magnus produktionsansvarig. Försäljning och marknadsfrågor delar de på gemensamt.

– Jag har tidigare arbetat som originalare på en reklambyrå i Finspång och har erfarenhet av både profilkläder och storformatstryck, berättar Sea.
– Därför har det varit ganska naturligt för oss att komplettera produkt- och tjänsteutbudet med bl a arbetskläder.

– Dessutom vill vi vara de lokala små och medelstora företagens helhetsleverantör av profil- och promotionartiklar som trycksaker, flyers, broschyrer, visitkort, pennor och enklare logotyper, poängterar Sea.
– Det kan vi klara genom att vi har ett antal proffsiga och kvalitetsmedvetna underleverantörer.

– Vi vill kunna svara upp mot kundernas behov och vad de efterfrågar, menar Magnus.
– Kunderna ska aldrig mötas av ett nej hos oss, utan vi ska ordna det de behöver.

Sedan tidigare har man bl a införskaffat en HP Latex 570, som ett led i den långsiktiga strategin.

Expansiv marknad
Linköping är lite av centrum för en starkt expansiv region med en marknad som ständigt växer. På kundlistan finns åtskilliga lokala företag, små som lite större, och ett par har också en rikstäckande verksamhet.

Här finns också starka nätverk för näringslivet i stort som t ex BNI, som står för Business Network International och vill förbättra sättet att göra affärer. Det görs enligt principen Givers Gain; den som ger, får tillbaka. Genom att bygga starka nätverksteam kan de som går med i BNI få affärer, långsiktiga relationer och personlig utveckling.

Andra nätverk är exempelvis kopplade till LHC eller Linköpings Hockey Club, som genom sin sponsorverksamhet skapar samverkan mellan de lokala företagen. Även Linkedin har genom sina Lunch-In börjat generera nätverksaktiviteter i Linköping.

– Nu är vi visserligen inte med i något nätverk rent formellt, men eftersom vi växer mest tack vare rekommendationer från en företagare till en annan företagare, så betyder nätverken också mycket även för oss, påpekar Sea.

Ett krig som ingen vann
Dekorreklam har ett omfattande samarbete med lokala bilfirmor och intresset för bildekor och foliering ökar hela tiden. Inte minst på våren då många privatpersoner vill fräscha upp sina bilar och många som ställer ut bilar vill ha lite förnyelse.
För 5-6 år sedan blev det ett uppsving för wrapping och intresset från både företag och allmänheten ökade. Det handlade mycket om företags- och taxibilar. Det ökade intresset gjorde att flera började sälja dekor- och folieringstjänster och det utbröt ett priskrig, som ledde till att lönsamheten kraftigt avtog.

– Idag har vi en mer professionell bransch med seriösa företag som sätter service och kvalitet mycket högt, säger Magnus Lindén.

– Något som också ökat är detaljfolieringar av exempelvis insteg, backspeglar, listor och liknande, inflikar Sea.
– Även tonade rutor genom applicering av solfilm ökar. Liksom montering av stenskottsskydd.

Stenskottsskydd eller lackskyddsfilmer skyddar lacken mot repor, dörruppslag, stenskott, insekter och i vissa fall även vandalisering. Den går även att använda för renovering av nedmattade strålkastarglas, eftersom filmens klister går in i repor och porer, vilket ger en helt klar och skyddande yta.
Filmens självläkande egenskaper aktiveras genom direkt solljus eller varmt vatten; allt enligt en produktbeskrivning från Hexis, som levererar Hexis Bodyfence. Lägg till det att filmen har en mycket glatt yta, varför vatten och smuts rinner av mycket lätt.

Bara det bästa är gott nog
Dekorreklam har höga krav på sig att vara professionella och hålla högsta kvalitet i sin verksamhet. Det är av den anledningen man enbart arbetar med material, som har tillverkats i Europa. Liksom Hexis, är Scandraft en av flera huvudleverantörer.

– Scandraft tar in mig som instruktör när de har sina wrapping- och folieringskurser, vilket brukar ske 2-3 gånger per kvartal, berättar Magnus.
– Det är både roligt och spännande eftersom de på det sättet ser till att generellt öka kompetensen och kunnande hos de som sysslar med foliering, vilket i sin tur bidrar till högre kvalitet och nöjdare kunder och på sikt ännu fler kunder.

Det är till Ottargatan 8 på Kallersta Industriområde i Linköping, nästan mittemot den ståtliga Cloetta Arenan, som leveranserna av de högkvalitativa materialen går. På ca 300 kvm har man har man fått utrymme för en hög produktionskapacitet med bl a en montagehall, tillräckligt stor för att kunna ta in både lastbilar och dubbeldäckande bussar. Det kunde vi konstatera redan när vi var där förra gången i slutet av 2011.

Positiv framtid
När Sea och Magnus övertog den avknoppade filialen för snart två år sedan, tyckte man att det var en alldeles lagom nivå på verksamheten. Sedan dess har man ökat personalstyrkan med 50%, från fyra till sex. Det har också gjorts en hel del investeringar i maskiner och produktionsutrustning.

– Då vi startade Dekorreklam hade vi ett rivningskontrakt på lokalerna, som egentligen skulle rivits förra året, men nu har vi fått löfte om att vara kvar till 2040, säger Magnus.
– Nu funderar vi på att använda de outnyttjade ca 110 kvm på entresolplanet, för att ha som kontor och personalutrymmen. Då skulle vi få betydligt större ytor för produktionen på markplan.

Det som skapar lätt förvirring för tillfället i Linköping, är planerna på Ostlänken, som ska bli ett höghastighetsspår för järnvägen. Det i sin tur innebär att det kommer att byggas en ny järnvägsstation i Linköping. Man är heller inte helt på det klara med om den nya järnvägssträckningen ska gå i tunnel under jorden eller passera på en 19 meter bred järnvägsbro över staden.

Från nål och tråd till klubba och boll
Sea och Magnus hyr ett hus strax utanför Linköping. Den fritid, som går att uppbringa, tillbringar Sea gärna med att sy; framför allt kläder åt sig själv, men ibland också till vänner och bekanta.
Allt medan Magnus gärna ägnar sig åt datorerna och andra tekniska prylar både för egen och för företagets räkning.

– Vi tycker om att resa, men kan ju inte vara borta några långa perioder på grund av jobbet, säger Sea.
– Vi försöker i alla fall att åka på 4-5 dagars kryssningar, ofta till Riga, som är en underbar stad, som vi trivs väldigt bra i.

– Jag spelade lite golf under tiden i Dalarna och det har jag börjat återuppta nu för tiden. Även Sea började spela golf i slutet av förra säsongen, så nu kan vi också ha gemensamma kundkontakter på golfbanan, påpekar Magnus.

Apropå sport så ska rätt vara rätt. Vi skrev fel i artikeln från 2011. Cloetta Arenan hette egentligen Cloetta Center, men heter sedan 1 juli 2014 Saab Arena. Arenans namn anspelar på den nya sponsorn; försvars- och säkerhetsföretaget Saab AB.
Den är nästan granne med Dekorreklam och belägen vid Stångebrofältet på Stångåns östra strand. Arenan kostade totalt 249 miljoner kronor att uppföra. Arenan invigdes 2-5 september 2004 och det första evenemanget i arenan var en konsert med musikern och artisten Lars Winnerbäck, som är uppväxt i Linköping.

En av anledningarna till att arenan byggdes, var att den skulle ersätta Stångebro- hallen, som hemmaarena för Linköpings Hockey Club (LHC). Den första ishockey-matchen som spelades i arenan var mellan Linköpings HC och TPS Åbo den 5 september 2004, vilket slutade i vinst för Linköpings HC med 5-2 inför drygt 8 000 åskådare.

Så var det med den saken ….

Text; Lars Knapasjö
Foto; Eric Windahl