Handlarna har generellt blivit mer optimistiska inför framtiden. Det visar Handelsbarometern för februari månad. För detaljhandeln i stort har förväntningarna gått neråt de senaste månaderna, men i februari ökade de med 0,7 enheter till 93,4. För den egna butiken är det sämre och förväntningarna minskade med 1,2 enheter till 101,3.
Förväntningarna på försäljningen låg på 96,5, antal anställda 92,4 och lönsamheten 91,2. För den egna butiken låg index för försäljningen på 104,6, antal anställda på 98,0 och lönsamhet 101,2.
– Stora delar av handeln står mitt i en digital transformation, som pressar butikernas lönsamhet. Trots att vi handlar mer än någonsin utmanas många handlare av förändrade konsumtionsbeteenden och en allt hårdare prispress. Tillväxten i detaljhandeln sker idag på nätet, säger Karin Johansson, VD på Svensk Handel.
Framtidstron ökar främst i dagligvaruhandeln, medan sällanköpsvaruhandeln halkar efter. Dagligvaruhandelns förväntningar inför framtiden går upp med 4,3 enheter till 98,0, medan de för den egna butiken ligger på 105,2.
Index för sällanköpsvaruhandeln minskade med 3,0 enheter till 88,7, vilket kan jämföras med 97,3 för den egna butiken.
Handelsbarometern är Svensk Handels månatligen återkommande indikator över detaljhandelns utveckling. Den tas fram i samarbete med HUI Research och ger en inblick i hur branschens företag tror att omsättning, lönsamhet och sysselsättning kommer att utvecklas de kommande tre månaderna.