Idag är vi fortfarande inne i början av april och våren har inte riktigt velat infinna sig. Vi har haft tvåsiffriga minusgrader, ymniga snöfall och isande vindar. Fast med jämna eller kanske rättare sagt ojämna mellanrum har en värmande sol och en klarblå himmel uppenbarat sig och satt fart på vår längtan efter vår och värme, tussilago och vitsippor.
Om nu våren låter vänta på sig, så verkar det som om den politiska debatten inför höstens val också gjort detsamma. Det är oroväckande tyst bland alla våra partier som ska få oss att gå till valurnorna den 9 september och rösta fram våra förtroendevalda parlamentariker till riksdag, landsting och kommuner. Det verkar som om partistrategerna lite lurpassar på varandra, för att se vilken utspel som deras motståndare ska komma med. Ingen vill ju bli sittande med Svarte Petter.
Tittar vi runt omkring oss, kan vi dock konstatera, att högkonjunkturen fortfarande håller i sig, även om börserna den senaste tiden varit lite svajiga. Facebook-skandalen och USAs hotande handelskrig skapar förvisso en del oro, men det berör inte alla i vardagen.
Istället ser vi många företag som går bättre än någonsin och som vågar ta till sig utmaningarna. Det är bara att läsa vad Samuel Eriksson, VD för bl a Skyltstället, skriver i sin Gästkrönika. Eller följa berättelsen om TAG Profil i Skellefteå, som driver en New Wave Profile-butik där. Dekorreklam i Linköping glädjer sig åt en 10-20%-ig omsättningsökning per år och Jönköpingsbaserade Prevox befäster sin framgångsrika position.
Nordic Printtech samlar fler utställare och besökare än någonsin och Åtta.45 Tryckeri AB möter den internationella on-line-print-konkurrensen med ett flipp-koncept som grundar sig på kvalitet, service och smarta priser.
Det går bra för Sverige och det går verkligen bra för svenska företag. Det gäller att utnyttja situationen och möta morgondagen med nya friska erbjudanden och affärsförslag. Det märks också att många är inne på den linjen för beställningar och förfrågningar om annonsering och reportage ökar hela tiden, vilket är dubbelt glädjande. Många prövar eller har prövat olika digitala medier, men allt fler kommer tillbaka till print och tidningarna. Något som också stämmer med de teorier som förts fram i en rad olika undersökningar; gärna digitalt, men print fäller avgörandet inför ett avslut. Därför är det bästa att satsa både och …
Till sist … livet har sin gång och som allt annat har också det ett slut. Varje gång är det lika smärtsamt och gör lika ont i själen. På sistone är det två personer som lämnat oss och som jag vill skänka en tanke av saknad, värme och tacksamhet. Det är dels Staffan Påhlson på Påhlson Daylight eller New Wave Profile i Nyköping. Jag minns hans enorma positivism, hans livsglädje och hans ständiga leende.
Det är dels glas- och levnadskonstnären Ulrica Hydman Vallien från glasbruken Åfors, Orrefors Kosta Boda. Jag minns henne när vi skulle intervjua henne på våren 2009. Hon stod i ett halvfärdigt atrium i det som skulle bli Kosta Boda Art Hotel. Jag minns hennes livliga energi, hennes sprudlande engagemang och hennes varma färger.
Tankarna går till deras nära och kära. Jag är djupt tacksam som ändå fått möjligheter att träffa dem och för att de gett mig en insikt om livets värde. Vila i frid.
Och med det sagt, hoppas jag att Vårvindar friska, leka och viska, lunderna kring likt älskande par eller vad de numera brukar sjunga när de tar studenten. Vår ska det i alla fall vara …
Lars Knapasjö
chefred/ansvarig utgivare
lars@screen-marknaden.se
070-561 39 70