Didriksons, varumärket som till störst del förknippas med ytterplagg, är inne i en kraftig expansionsfas och satsar därför på e-handeln. Därför väljer företaget att byta e-handelsplattform, till den molnbaserade plattformen Litium, med tillhörande PIM-system.
Litium är ett svenskt företag som startades av fyra kompisar från Jönköping, i februari 1998, som gjorde hemsidor åt företag. I maj 2008 lanserades den första e-handelsplattformen och i april 2016 blev bolaget börsnoterat på Aktietorget, en marknadsplats för aktier utanför Stockholmsbörsen.
– Vi sitter med en föråldrad e-handelsplattform som är svår att växa med, samtidigt som vårt nuvarande PIM-system kommer upphöra, säger Anders Jentler, CCO på Didriksons.
– Litium löser bägge dessa problem i ett och samma projekt.
Didriksons har valt Litiums skalbara molntjänst Litium On Demand och Litium PIM. PIM står för Product Information Management, vilket betyder produktinformation på ren svenska. Det handlar om ett system som hanterar information om produkterna.
Omsättningen hos Didrikson ligger på strax över en halv miljard kronor för 2016.