Den årliga analysen Fjord Trends, som listar vilka digitala trender som kan komma att påverka våra liv, ger oss för 2018 sjuk viktiga punkter att hålla koll på;
1. Det fysiska slår tillbaka. Det digitala har varit i rampljuset länge nog – idag finns två varumärkesupplevelser. Nu är det dags att kombinera det digitala med det fysiska.
2. Datorer har ögon. Förutom att förstå våra ord förstår datorer nu även bilder, utan hjälp från oss människor. Detta der stora möjligheter till nästa generations digitala tjänster.
3. Algoritmens slavar. Hur utformar man en marknadsföringsstrategi som vinner över algoritmerna – immuna mot alla konventionella varumärkesinsatser – och sitter mellan varumärken och dess kunder?
4. Maskiner som söker meningen med livet. Artificiell Intelligens kan förändra våra jobb, men behöver inte ta bort dem helt. Vi både kan och borde utforma samarbetet med våra maskiner, så vi kan utvecklas tillsammans.
5. Transparens. Blockchain har potentialen att skapa öppenhet och minskad osäkerhet på internet, återfå förtroendet och reparera relationer
6. Estetisk ekonomi. Organisationer och företag måste verkligen visa vad de står för, oavsett om de vill det eller ej. Vi människor väljer varumärken som stämmer mer överens med oss själva.
7. Utanför ramarna. Designers måste utvecklas för hur de arbetar, lär sig och skiljer sig själva från andra, för att visa sin betydelse inom organisationen.