Färre litar på digitalreklam

Färre litar på digitalreklam

Publicerad
2018-02-27
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Ekonomi

I en undersökning från Icebreak, i samarbete med Sveriges Annonsörer, framkommer det att allt fler personer känner att falsk reklam är en del av vardagen. Framförallt uppfattar flest den falska reklamen i digitala medier, så som Facebook, Pop-ups samt banners.
Detta ökar misstänksamheten mot annonsörerna och hela 52% anger att de är väldigt misstänksamma mot vissa annonsörer, 46% litar inte alls på erbjudanden de ser i digitala kanaler.

– Falsk reklam har kommit att bli en del av konsumenternas verklighet och det är ett fenomen som påverkar såväl reklamen generellt, men i synnerhet kanalerna och annonsörerna negativt, säger Tero Marjamäki, pressansvarig på Sveriges Annonsörer.
– En ökad misstänksamhet leder till att det blir än svårare för reklamen att nå igenom.

Var fjärde person menar att de ser falsk reklam flera gånger per dag och de mest drabbade branscherna, som svenskarna anser ha falsk reklam, är; kasino, spel och dejting med 76%, 58% respektive 45%.

– I djupintervjuer med annonsörer framkommer det att det finns en låg, alternativt ingen, beredskap mot denna typ av reklam. Antingen har man inte funderat över fenomenet eller ser det inte som ett problem, säger Peter Westerståhl, analytiker på Icebreak.
– De som uppger att de reflekterat över den falska reklamen menar att det kan framförallt påverka deras val av kanal och betalsystem.

Branscher med reklam inom Kläder-mode och Maskiner-verktyg anses endast ha 4% och 3% falsk reklam.
Medan 46% inte litar på erbjudanden de ser i digitala kanaler, är det endast 16% som inte litar på erbjudanden i tryckt media.

Klicka här för att läsa hela rapporten