I ett blogginlägg från QuestBack ges bra tips på hur man som ledare ska agera för att ge sitt team av säljare bästa möjliga förutsättningar. Säljare ses ofta som individualister som kör sitt eget race, trots att de tillhör ett säljteam. Det är inte heller en slump att det heter just säljteam. Försäljning är ett lagspel, precis som fotboll och andra sporter som involverar två eller fler spelare.
Traditionellt sett brukar säljträning fokusera mer på individen än på teamet, något som fungerat bra i årtionden. Så varför ska man ändra på det? Hade Lionel Messis och Cristiano Ronaldos målstatistik sett bra ut om de inte hade ett fungerande lag som backade upp dem?
I likhet med ett fotbollslag är säljteamet bara så starkt som den svagaste länken.
Coacha säljteamet som ett fotbollslag
Precis som fotbollsspelare drivs säljare av konkurrens. Alla vill vara den klarast lysande stjärnan och vissa har lättare att nå toppen, än andra. Men med för mycket konkurrens mellan säljarna kommer det sluta med att teamet tar skada.
Den som har rollen som säljchef och teamleader har mycket gemensamt med en fotbollstränare; man vill inte förlita sig på en enda spelare för lagets fortsatta framgång, man vill ju att hela laget ska lyckas. Ju mer komplicerat spelet blir, desto mer hjälp behöver varje spelare från resten av laget.
Laganda; nyckeln till framgång
Det främsta målet bör vara att skapa starka relationer inom säljteamet. I ett vinnande team hjälper och stöttar samtliga deltagare varandra. Detta kommer leda till att säljarna inte bara ser till sina egna vinningar, utan till de gemensamma prestationerna.
Ett bra sätt att åstadkomma detta är att låta säljarna lära sig av varandra. Det kommer alltid finnas både toppsäljare och nykomlingar i teamet. Istället för att låta gapet mellan dessa växa sig allt större, uppmuntra istället till utbyte av erfarenheter och att lära sig av varandra.
Lika väl som de nyare säljarna ska belönas för sina resultat, kan det vara klokt att belöna de mer rutinerade för att stötta och lära upp de inte fullt så erfarna.
5 sätt att stärka lagandan
1. Låt teambuilding vara en stående punkt i säljträningen. Inte ens de bästa fotbollsspelarna kan få ett riktigt bra lagspel utan att träna.
2. Hitta på ett inspirerande namn för säljteamet. Det är inte för inte som Arsenal är The Gunners och Manchester United är The Red Devils; ett kraftfullt smeknamn enar, motiverar och hjälper till att bygga en stark identitet.
3. Skapa ett belöningssystem som premierar att man hjälper varandra i teamet.
4. Uppmuntra säljarna att tala öppet om deals, diskutera vunna affärer och vilka faktorer som var avgörande för framgången i varje specifikt fall.
5. Skapa mål för hela teamet, som stöttar de individuella målen.
Säkerställ att alla vinner på att varje enskild säljare lyckas.