Rekordmånad för medieinvesteringar

Rekordmånad för medieinvesteringar

Publicerad
2018-01-10
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Ekonomi

Medieinvesteringarna förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar ökade med 0,7% under oktober månad, jämfört med oktober 2016. Investeringar för närmare 1,65 miljarder förmedlades, vilket är den absolut högsta noteringen sedan mätningarna startades.
Radio, Utomhus-/trafikreklam och Direktreklam/annonsblad var de stora vinnarna, sett till enskilda mediekategorier. Däremot gick det tuffare för dagspress storstad och dagspress kväll.

– Medieinvesteringarna går på högvarv och i oktober slog medieinvesteringarna all time high. Den näst starkaste månaden i Mediebarometerns historia är oktober 2016, så följaktligen möter samtliga mediekategorier mycket starka siffror i denna mätning, säger Staggan Slörner, VD för Sveriges Mediebyråer.
– Vi befinner oss i en högkonjunktur, men det är inte den enda anledningen till den positiva tillväxten, utan det handlar även om att mediebyråernas erbjudande växer och utvecklas i en riktning som svarar mot annonsörernas behov.