Designhögskolan i toppklass

Publicerad
2018-01-22
Skribent
Redaktionen

Förra året var andra året i rad som Designhögskolan i Umeå placerade sig högst upp, på två av världens största rankningar över designutbildningar inom produktdesign; Red Dot och iF.
Detta öppnar dörrar för nya samarbeten med globala organisationer och företag, samtidigt som det ger en skjuts i studentrekryteringen.

– För oss handlar design inte bara om kunskap och expertis, utan också om omvärldsengagemang och en förmåga att omsätta kunskap i olika sammanhang och i samarbete med andra, säger Johan Redström, rektor på Designhögskolan i Umeå.
– I våra utbildningar arbetar vi därför genomgående med det omgivande samhället, med olika organisationer och företag. Nyheten om de här rankningarna är en bekräftelse på att det vi gör har betydelse.

Rankningarna bygger på den samlade kvaliteten av studentprojekt under de senaste åren och är en direkt spegling av det flitiga arbete som pågår, i labb och verkstäder runt om i skolans lokaler.
Designhögskolans fokus på att bygga en kreativ lärandemiljö, att etablera starka band med industrin och att ta sig an relevanta samhällsproblem har givit skolan en tydlig profil.

– Vi är en ganska liten skola och vi blir som en familj här. När man har kört fast i ett projekt är känslan att man kan få feedback och råd från alla, det finns ingen negativ konkurrens, säger Akansha Aggarwal, student på masterpogrammet i interaktionsdesign vid Designhögskolan.
– Det gör att man utvecklas mycket snabbare tror jag. När man är klar med en design så är den nästan vattentät, eftersom den har passerat så många ögon.

Det är femte året i rad som Designhögskolan vid Umeå universitet placerar sig högst på listan Red Dot och andra året i rad med en förstaplacering på listan iF Design Ranking.