Under september och oktober 2017 tävlade elever på Communication Design-programmet, på Berghs School of Communication i Stockholm, om att hitta ett sätt för Arla Foods att producera den bästa förpackningslösningen, för att engagera och nå ut till unga konsumenter.
Av tio tävlande grupper vann konceptet Breakfast Stories, från Daniela Röstlund och Sukena Tran, som tog till fasta på problematiken att upp emot 20-30% av alla tonåringar hoppar över frukosten, nästan varje dag.
Tanken är att använda en QR-kod på produktförpackningarna som ger både tonåringarna och deras föräldrar tillgång till en digital plattform, där de kan både dela med sig och ta del av historier kring hälsosamma frukostvanor.
– Förpackningar kan bidra så mycket mer till en hållbar utveckling, än att bara vara tillverkad av ett mer eller mindre hållbart material, kommenterar Jon Haag, Director Consumer Insights på BillerudKorsnäs.
– En förpackning kan interagera med konsumenterna och få en mer direkt inverkan på konsumentbeteendet. Studenterna på Berghs har arbetat hårt och presenterar koncept med hög kreativ nivå och konsumentinsikt.
PackChallenge är en årligen återkommande tävling som arrangeras av BillerudKorsnäs och Berghs School of Communication.
Juryn bestod av bl a Jon Haag och Maria Tornell, Director Innovation på Arla Foods. De bedömde bidragen efter originalitet, relevans, genomförbarhet och finish. Juryns motivering till det vinnande bidraget löd;
Ett samhällsproblem det pratas för lite om. Insikterna har styrt konceptutvecklingen rakt igenom det digitala, kampanjer, produktbredd, designoriginalitet och målgruppsfokus. Därför är detta det starkaste konceptet enligt årets brief. Det går att nyttja till många produkter inom Arla, det bygger på en community som verkligen är digital och den kopplar till förpackningar och användartillfällen precis som Arla vill ha det. Det vi ser i detta koncept är början på ett långsiktigt arbete där samhällsproblem går att lösa med produkt, förpackning och varumärke.