Pant på juiceprodukter

Pant på juiceprodukter

Publicerad
2017-12-07
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Miljö

Returpack öppnar nu för producenter av juiceprodukter till pantsystemet, liknande det som öppnades för saftprodukter för drygt 2 år sedan.

– Vårt svenska pantmärke har blivit en stark symbol för återvinning och hållbarhet. Både producenter och konsumenter har länge efterfrågat att även juiceförpackningar i plast och metall ska ingå i pantsystemet, säger Bengt Lagerman, VD för Returpack och Pantamera.

Styrelsen röstade igenom att öppna pantsystemet för juiceprodukter, innehållandes mer än 50% frukt, bär eller grönsaker, från januari 2018. Det innebär att producenter och importörer av juiceprodukter nu kan välja att ansluta sig och få sina produkter testade. Siktet ligger på att de första juiceprodukterna med svenskt pantmärke, ska kunna pantas i januari 2018.
Alla större aktörer inom saftsegmentet har valt att ansluta sina produkter och det har ökat pantningen av saftflaskor varje månad.

– Öppnande av pantsystemet för frivillig anslutning av saft fick ett väldigt positivt mottagande. Pantningsgraden för saftflaskor har ökat sedan starten. I den SIFO-undersökning vi genomförde i förarbetet, inför anslutning av juiceförpackningar, såg vi att majoriteten var positiva att panta även dessa förpackningar, avslutar Bengt Lagerman.