Sommaren 2017 bjöd på ett väder som varken var för blött eller för varmt, med andra ord ett idealiskt tivoliväder. Nöjesparkkoncernen Parks and Resorts Scandinavia redovisar fina siffror, fram till och med den 1 oktober hade 2 910 304 gäster besökt någon av koncernens 5 parker; Gröna Lund, Kolmården, Aquaria, Furuvik och Skara Sommarland.
52 000 fler besökare hade koncernen totalt sett under sommarsäsongen, jämfört med föregående år.
Gröna Lund
När Gröna Lund, med 134 år på nacken, stängde grindarna för sommarsäsongen den 1 oktober, hade nöjesparken besökts av 1 531 898 gäster, vilket slår det gamla rekordet från året innan med över 25 000 besökare.
– Jag är enormt glad och stolt över att vi lyckats locka så många besökare. Dessutom visar våra gästundersökningar att besökarna inte bara är fler, de är även nöjda med sitt besök, säger Magnus Widell, VD på Gröna Lund.
– Det är både ett gott betyg på de investeringar vi redan gjort i parken, men det ger oss även mod att fortsätta med de planer vi har för att utveckla tivolit i framtiden.
Gröna Lund sålde sommarsäsongen 2017; 309 612 glasskulor, 195 265 hamburgare, 126 528 godisremmar, 58 918 portioner popcorn och 110 772 sockervadd.
Totallängden på de sålda godisremmarna var 7,6 mil och besökarna vann 125 ton godis, varav 98 ton choklad.
Kolmården
Kolmården tappade drygt 30 000 besökare i år, jämfört med säsongen 2016. Däremot såldes fler säsongskort än någonsin tidigare, totalt sett såldes 4 983 fler kort denna säsong, jämfört med 2016.
Aquaria
Även om Aquaria vattenmuseum har öppet under hela året, så är besökssiffran till och med den 1 oktober 2017 134 193 besökare. En minskning på närmare 15 000 besökare jämfört med samma period 2016.
Furuvik
Vid stängningen av Furuviksparken konstaterades det att besöksrekordet i modern tid var slaget. Hela 304 130 gäster besökte parken under sommarsäsongen 2017, vilket är drygt 40 000 fler än föregående år.
Skara Sommarland
När Skandinaviens största vattenpark summerade sin trettiotredje säsong, låg ökningen av antalet gäster på drygt 30 000 fler än 2016. Totalt sett låg besökssiffran på 285 289 gäster.
– Sedan 2006 har vi investerat drygt 1,6 miljarder i nya attraktioner, vår djurverksamhet, restauranger och miljö. All vinst och mer därtill, återinvesteras i våra parker, något som vi nu ser ger resultat, säger Christer Fogelmarck, koncernchef på Parks and Resorts.
– Men vi kommer för den sakens skull aldrig luta oss tillbaka och känna oss nöjda. Vi har många nya spännande projekt på både kort och lång sikt.