Elcykel-varuhusets nya undersökning visar att allt fler börjar cykla till jobbet, istället för att ta bilen eller den sedvanliga kollektivtrafiken.
– Vi ser en kraftig försäljningsökning av elcyklar och hur regeringens föreslagna premie, för att köpa en elcykel, kommer att förstärka den trenden, säger Klas Elm, VD på Svensk Cykling.
– En premie vid köp av elcykel, är det bästa sättet för att få bilister att övergå till ett aktivt transportslag.
När Elcykelvaruhuset under våren skickade ut en förfrågan om att köpa en elcykel av märket Lifebike, till halva priset, visade 3 025 personer intresse. Av dessa fick 338 personer möjlighet att köpa en elcykel, för halva priset och 295 svarade på en enkät efter en månads användande.
– Undersökningen visar att de flesta som köpte en elcykel, via detta erbjudande, gjorde det för att ersätta bil och kollektivtrafik. På så sätt förstärker svaren min erfarenhet av 10 års försäljning av elcyklar, som visar på samma sak, säger Mikael Klingberg.
– Elcykeln tillsammans med bra cykelbanor kan verkligen göra skillnad när det handlar om våra resvanor.
Resultatet
61% av de som svarade på enkäten uppgav att de använder elcykeln för att pendla till och från jobbet. 13% svarade att de använder elcykeln vid helgutflykter och nöjen. 12% använder elcykeln för att göra ärenden i vardagen, så som att handla.
53% svarade att de innan köpet av en elcykel körde bil och 24% åkte med kollektivtrafiken.
Att man vill cykla utan att bli svettig är den absolut vanligaste orsaken till att man vill cykla på en elcykel.