Genom förvärvet av norska Skangraf AS förstärker Spandex sin position i Norden. Skangraf AS är med sina 23 år på marknaden en väletablerad distributör inom sign och display i Norge.
Med hög servicenivå och snabba leveranser från lagret i Larvik har de ett mycket gott rykte bland sina 1 000 norska kunder. Företaget är Norges enda auktoriserade distributör av Orafols skylt- och reflexmaterial, digitala lösningar och dubbelsidig tejp. I Skangrafs produktportfölj ingår även material från R-Tape, Stahls, Dataplot, Lintec, ATgraphix, Georg + Otto Friedrich och Poli-Tape.
Affären är en vidareutveckling av Spandex förvärv av Schneidler Grafiska AB förra året. En affär för att kunna erbjuda norska och svenska skylt- och grafikspecialister ett brett produkt- och servicesortiment. Skangraf och Schneidler fortsätter sin verksamhet under egna namn och på befintliga platser och med samma erfarna medarbetare som tidigare, men som genom detta nya partnerskap får möjlighet till ett samarbete.
– Jag ser fram emot att fortsätta leda Skangraf som en del av Spandex organisation, säger Anne-Lise Torp Sells, grundare och VD för Skangraf.
– Spandex är ett välkänt varumärke med samma värderingar som Skangraf och med högkvalitativ kundservice som matchar oss väl.
– Att vara en del av Spandex organisation innebär att vi kan erbjuda våra kunder ett större produktsortiment och se till att de har tillgång till de verktyg som de behöver för att dra fördel av nya affärsmöjligheter.
På sikt kommer båda företagens kunder att ha stor nytta av den växande kompetensen och tillgången till expertrådgivning. Förutom detta kommer de att erbjudas en sammanslagen produktportfölj med ledande varumärken som Orafol, 3M, Avery Dennison och ImagePerfect, som är Spandex eget varumärke med självhäftande filmer och digitala medier.
– Skangraf har en lång historia på den norska marknaden och deras unika fokus har lett till en snabb och lönsam tillväxt, menar Rob Jackson, Group Vice President på Spandex.
– Detta spännande förvärv låter oss utöka vår produkt- och serviceportfölj och kombinerar dessutom de kompetenser, tjänster och kunskaper som finns i båda organisationerna. På så vis kan vi ta fram ett gemensamt erbjudande för den norska marknaden som garanterar bästa möjliga kundservice för befintliga och nya kunder.
aa