Det är säkert en och annan av er som har hört talas om ett holländskt ÅF-företag, som heter Pinkcube. De anses vara Europas modernaste ÅF. Nyfiken som jag är, har jag tittat närmare på vad Pinkcube gör, som inte andra gör.
Pinkcube uppstod när grundaren av bolaget, Edwin Kats som också driver ett webbföretag, ledsnade på att behöva lägga så mycket tid för att köpa profilprodukter. Vilket han gjorde ganska ofta, då han fann detta som ett framgångsrikt media.
Han tyckte att det var hopplöst att sitta och bläddra i en uppsjö av tjocka kataloger, med 1 000-tals produkter i varje, som liknade 60-talets postorderkataloger. Att dessutom lägga 2 timmar på en säljare, som ändå aldrig kunde ge ett exakt pris, utan alltid skulle återkomma nästa vecka. Eller att man inte kunde få en jämförande överblick om ena pennans fördel, jämfört med en annan.
Texterna i dessa kataloger är för dåliga. 2007 började han grubbla på hur han ville att det skulle fungera och pratade med kollegor om vad de tyckte. Eftersom att han var webbutvecklare började han tänka i digitala termer, men ville inte uppfinna hjulet igen. Han sneglade på Amazon och Zalando, två framgångsrika webbföretag.
2009 gick de i gång, då endast med 2 produkter; läppbalsam och vattenflaskor i en onlineshop. Redan efter ett år var de uppe i 50 produkter och kom snart att uppmärksammas, som ett av Hollands snabbast växande bolag.
Het Financieele Dagblad, motsvarande Dagens Industri, nominerade dem som Gazell företag. Undrar hur många profilföretag som blir Gazeller? De har fått flera utnämningar, senast 2015 fick de High Growt Award. Pinkcube har gått från 0 till 10 miljoner euro på 7 år, från 2009 till 2016. Var ligger då det unika?
När en kund går in på Pinkcube, hittar vad den vill ha, anger antal, färg och lägger in sin logga, får de ett prov. Ett virtuellt prov inom 15 minuter. När kunden sedan godkänner provet skickas det ut en plocklista hos leverantören, som har 60 minuter på sig att plocka och packa godset, för vidare transport till tryckeri.
Tryckeriet har redan fått både logga och order, de är förberedda när produkten kommer. Målsättningen är att varan ska vara hos kunden inom 48 timmar.
Här finns svagheten i systemet, det är få leverantörer som klarar dessa leveranskrav. Många leverantörer vill vara med, men än så länge är de flesta inte med på banan att ha denna snabba logistik.
Vilka är då kunderna, jo små och medelstora företag med övervägande små ordrar. Men även de stora börjar handla där, även om de har avtal med en annan ÅF, när det är riktigt bråttom och det händer oftare för varje år.
Behöver det verkligen gå så snabbt? Tveksamt, men det är så det moderna köpbeteendet ser ut idag. Annars skulle inte bl a Amazon, Alibaba och Zalando vara så framgångsrika. Är Pinkcube framgångsrika?
Svar ja, omsätter man 100 miljoner kronor på 25 anställda, blir det 4 miljoner per anställd. En mycket bra siffra.
//Kjell Harbom, VD SBPR