En gång är ingen gång, två gånger är en vana. Det är en variant på ett folkkärt ordspråk, som mycket väl passar in på Nordic Profile Fair. I mitten av augusti var det nämligen andra gången som den uppskattade mässan arrangerades på Elmia i Jönköping.
Ända sedan början av 1960-talet har det hållits mässor och stora arrangemang på den plats där Elmia idag ligger. Då kallades det för Rosenlundsfältet och blev en viktig mötesplats för en rad branscher.
Idag är Elmia ett av Nordens ledande mässföretag och arrangerar årligen olika mässor inom en rad affärsområden, inklusive konferenser, kongresser och event.
Som mötesplats har Elmia en offensiv position, mitt bland människor och företag, som antingen har eller söker nya idéer, produkter och tjänster.
Elmia AB ingår i koncernen Jönköpings Rådhus AB, vilket i sin tur ägs till 100% av Jönköpings kommun. Ny VD är Lotta Frenssen.
– Vi nöjer oss inte med att bara vara uppdaterade med allt som händer i din bransch, menar Stefan Carlsson, projektledare för både fjolårets och årets Nordic Profile Fair.
– Vi vill inspirera, sporra och driva på utvecklingen i och för de branscher, som vi arbetar tillsammans med.
Elmia har haft en turbulent tid bakom sig med flera VD-byten och avhopp i ledningen under de senaste åren. I början av året blev det klart med en ny VD och det blev Lotta Frenssen, som tar över VD-stolen. Hon ska med ett strategiskt perspektiv på framtiden leda och utveckla mässbolaget och dess verksamhet, skrev bolaget i ett pressmeddelande.
Goda erfarenheter
Lotta Frenssen kommer närmast från 3M, där hon jobbat som nordisk marknadschef inom industri och transport. Hon har tidigare haft flera högre befattningar i andra stora internationella företag och även varit VD för ett reseföretag. Hon anses ha goda erfarenheter både av att driva förändringsarbete och att utveckla affärer.
– Jag vet att personalen har gedigen erfarenhet, stort engagemang och en fantastisk attityd som smittar av sig på partners, utställare och besökare.
– Med den förändringstakt som råder ligger utmaningen i, och därmed också fokus på, balansen mellan att bibehålla en stabil grund och på att vidareutveckla.
– Elmias långa tradition och starka varumärke i kombination med tillväxtkraften inom region Jönköping utgör en outgrundlig källa till möjligheter, sade Lotta Frenssen i en intervju för nyhetssajten JNytt i början av året.
Äntligen på hemmaplan
Nordic Profile Fair är den nya fackmässan med fokus på nya produkter riktade till de som arbetar med profil- och marknadsföringsprodukter. Det är Trading Gifts Sweden AB och Vinga of Sweden, som är arrangörer av mässan i år liksom ifjol. Elmia hjälper till med försäljningen och det praktiska kring mässan.
Vi träffar Stefan Carlsson och Stefan Ek i ett fikarum i anslutning till entrén på Elmia. Det är två uppenbart nöjda herrar, som slår sig ner kring det runda bordet.
– Vi är självklart väldigt nöjda dels för att fjolårets Nordic Profile Fair blev en sådan enorm succé i branschen, dels för att vi i år ökat från fjolårets 60-tal utställare till fler än 110 utställare i år, förklarar Stefan Carlsson.
– Det är också glädjande att vi attraherar så många olika branscher och produktgrupper; små likväl som stora. Och att vi kunnat nästan fördubbla nettoytan för mässan.
– Fast det absolut mest glädjande är att promotionbranschens fackmässa är hemma här i Jönköping och Elmia igen.
– Att mässan nu arrangeras i två dagar istället för tidigare tre dagar har också bidragit till den stora succén.
Två gånger om året – som förr
Nu kan det avslöjas att Nordic Profile Fair också kommer att arrangeras i januari 2018 och därmed är vi tillbaka till hur det en gång varit två fackmässor för branschen om året. Bra tycker somliga; många med små eller ingen säljorganisation. Dåligt tycker en hel del, som menar att branschen och marknaden är för liten för två mässor och att två mässor är ett slöseri med värdefull säljtid för företagen.
Hur som helst kommer projektledarskapet för januarimässan att övergå till Maria Sollenby. Från och med den mässan delas arrangörskapet mellan Elmia och PWA (Promotion Wholesalers Association).
– Vi vet att många har varit kritiska till att fackmässorna skulle vara för kostnadskrävande för företagen och vi vet att de bantade kostnaderna som gällt arrangemanget med Nordic Profile Fair varit mycket uppskattat, säger Stefan Ek.
– Utställarna har känt att de verkligen fått valuta för pengarna och vi ska se till att de får anledning att behålla den inställningen även när vi tillsammans med PWA tar över arrangemanget.
– Både tidigare, nu och i framtiden kommer vi att göra ingående undersökningar och attitydmätningar bland både utställare och besökare, för att kunna optimera nyttan med mässan.
– Det är inte hugget i sten att mässan ska vara två gånger om året eller två dagar istället för tre; allt handlar om vad som efterfrågas och vilka önskemål vi kan identifiera.
Ett lyckat handelshus
Rundvandringen på Nordic Profile Fair blir en fascinerande upplevelse med mängder av snygga montrar, öppna ytor och en strid ström av besökare. Vårt första nedslag blir hos Halmstads Handelshus; ett företag som startade sin verksamhet 2009, men där delägaren och VD Kent Lund och hans medarbetare har lång och gedigen erfarenhet av promotionbranschen.
Verksamheten drivs med två heltidsanställda medarbetare och några deltidsarbetande. Omsättningen ligger inte långt från 10 miljonersstrecket.
Halmstads Handelshus ställde ut på Nordic Profile Fair förra året och har även bokat in sig för januari nästa år. Tidigare har man också varit en flitig utställare på Promotionmässan både i Jönköping och i Kista.
– I år har vi fått agenturen för Rosendahl Design Group och det här är första gången som vi ställer ut med en separat monter för det produktsortimentet, säger Kicki Berger.
– Här finns helt fantastiska produkter för köket, bordet och hemmet, med en kvalitet och design som är unik. Dessutom har vi ytterligare fyra danska företag och kvalitetsvarumärken som vi representerar.
– Vi är jättenöjda med mässan; i år liksom förra året och förväntningarna inför januarimässan är stora. Två dagar är alldeles perfekt och att mässan är tillbaka i Jönköping är toppen.
Halmstads Handelshus hittar vi på Flygaregatan 8 i Halmstad och det kan vara bra att veta, eftersom företaget vill expandera och söker återförsäljare i hela Skandinavien; allt enligt deras hemsida.
Strumpor kan skapa profil
Allt har sin historia; även strumpor, men det är inte alltid som vi tänker på det, trots att strumpor är ett av våra viktigaste basplagg.
Sin nuvarande utformning fick strumporna i huvudsak på 1700-talet. Dessförinnan hade man strumpor av tyg eller skinn eller också virade man helt enkelt sk fotlappar om fötterna och sk bensvep om benen.
För damer kom hudfärgade strumpor av konstsilke på 1880-talet. Nätstrumpor kom under 1800-talets sista decennium, medan sömlösa inte dök upp förrän 1923. Damstrumpor i nylon lanserades 1939, i stretchig crêpenylon 1956 och av lycra 1959.
Sockor brukar man oftast kalla tjockare, kortare eller stickade strumpor. Billiga grovt maskinstickade sockor, som inte är formade för vrist och häl, brukar kallas tubsockor.
Det naturliga valet
I Hånger, i djupaste Småland, tillverkar Cai AB strumpor i toppmoderna lokaler. I deras kollektion hittar man allt ifrån sköna strumpor för fest och vardag till slitstarka strumpor i flexibla material för hårt arbete och tufft friluftsliv.
Produktsortimentet består också av reflexvästar, underkläder, vantar, mössor och en del annat.
– Vi har dessutom private brands för detaljhandels- och profil-/promotionföretag, berättar Anna Inganäs, VD för Cai AB.
– Vår tillverkning är koncentrerad till strumpor, som är en mycket mer komplicerad process än vad de flesta kan tänka sig; det handlar om många olika moment.
– Dessutom har vi en ganska omfattande trading, som gör att vi kan hålla ett brett nära-kroppen-koncept.
– Nordic Profile Fair har varit en mycket positiv upplevelse och två dagar är alldeles utmärkt. Sedan ställer vi alltid ut på Formex, där vi har en stadig och växande kundgrupp.
Cai AB grundades 1946 av Carl-Axel Inganäs, som med material av hög klass började tillverka kvalitetsprodukter. På 70-talet tog sonen Björn över och idag drivs företaget av barnbarnet och dottern Anna Inganäs.
Unik design
Sedan en tid tillbaka har Cai ett framgångsrikt samarbete med två väletablerade designer; Lotta Glave och Bengt Lindberg, som bägge gick ut Konstfack i slutet på 80-talet. Sedan dess har de utvecklat en mönstervärld som började med älgar, kor och hästar, för att sedan följas upp med människor och änglar.
Axel, Bengt, Birds och Candy är namnet på läckra strumpor, som bär deras fantastiska mönsterdesign och som alla är tillverkade av 76% merinoull, 23% polyamid, 1% elastan samt med förekommande mönster i 100% bomull.
– Strumpor är en svår produkt att marknadsföra, för de ses många gånger som ett obetydligt bihang när vi klär oss. Ändå har de faktiskt en väldigt stor betydelse både för hur vi uppfattas och för hur vi mår, påpekar Anna Inganäs.
– Personligen föredrar jag ullstrumpor, som har bra fiber, är bra för miljön och våra fötter och är hygieniska.
Strumpor kan huvudsakligen delas in i olika situationskategorier; Vardag & Fest, Arbete & Flit, Fritid & Uteliv samt Stöd & Funktion.
Sedan är också strumpor en sällsynt och, just därför, smart profil- och giveaway-produkt. I montern ser vi snygga strumpor med logotyper från stora företag som Scania och Telia, för att bara nämna några.
Myran och strumpor
Om strumpor är en profil- och give-away-produkt som inte fått ett fullt genomslag, så kan vi jämföra det med Myran-spinnaren, som där den förekommer med ett företags logotyp väcker stor och positiv uppmärksamhet. Kanske handlar det om att man ska synas på en plats där man inte förväntas finnas; att man ska sticka ut lite extra.
Strumpor borde vara en ganska given produkt, eftersom vi alla från spädbarnsår till ålderns höst bär strumpor och förbrukar åtskilliga par per år. Likaså finns det omkring två miljoner svenskar, som fiskar minst en gång per år och som spenderar nära 6 miljarder kronor på detta.
– Två miljoner sportfiskare ska jämföras med 500 000 golfare och ändå är vårt golfsortiment det mest gångbara, säger Åke Forsberg, VD på PR Tryck AB, som är en av besökarna på mässan.
– Tids nog kommer allt fler företag och organisationer att inse att just ett litet fiskedrag har mycket att ge mottagaren av både nytta och nöje.
PR Tryck AB med bas i Vaggeryd är ett småländskt familjeföretag, som etablerades redan 1979. Efterhand har företaget utvecklats till vad det är idag; ett av Sveriges mest kompletta golfprofilföretag. Andra delar av sortimentet är fiskeprodukter och kryddor.
– Tyvärr deltar vi inte på Nordic Profile Fair, trots att det nästan är på hemmaplan, säger Åke Forsberg.
– Det beror dels på att höstsäsongen inte är tidmässigt lämpligt för vårt sortiment, dels för att vi sedan 6 år tillbaka fokuserat på tyska PSI.
– Däremot är det tänkbart att vi kan komma att delta i januarimässan, trots att det blir lite stressigt med PSI-deltagandet.
Stämplar från början
Vi passerar åtskilliga mässmontrar, där utställarnas medarbetare har mer än fullt upp med att prata med besökare och inte så mycket tid över för pressen; Plastprint, Bregmos Reklamgodis, Merx Team, Sandryds, AD Company och Quickbutton Badges, för att bara nämna några av alla de välfrekventerade montrarna.
Det är därför inte så konstigt att vi fick lurpassa vid mässmonter A:05:24, för att få prata lite med Mikael Sträng och Lars Hjalmarsson från UniGraphics.
Företaget, som då hette Borås Stämpelfabrik, startades 1934 av Algot Bengtsson och stämplarna såldes under varumärket Klimax. I dag ägs företaget sedan 2006 av det österrikiska stämpelföretaget Colop Stempelerzeugung Skopek GmbH, som har sitt huvudkontor i Wels i norra Österrike och säljer halvfabrikat av printer- och stativstämplar.
Det var 1990 då Borås Stämpelfabrik fusionerades med Swedpoint, som man bytte namn till UniGraphics AB. Omsättningen ligger på en bra bit över 40 miljoner kronor och man har 34 anställda.
Numera har man ett brett sortiment från stämplar, namnbrickor och skyltar till trycksaker, flaggor och vimplar; allt i expo- och profilskapande syfte.
– Vi har deltagit på åtskilliga Promotionmässor och även på Nordic Profile Fair förra året, berättar Mikael Sträng.
– Nu ska vi boka in oss för januarimässan nästan år. Jönköping är det bästa läget alla kategorier och det är skönt att vi får koncentrera oss på två mässdagar istället för att splittras på tre dagar.
Ett val för laget
Ett av de mest framträdande varumärkena inom New Wave Group är Craft, vars historia är fascinerande och omfattande. Det började med en entreprenör och lite av uppfinnare vid namn Anders Bengtsson, som i början på 1970-talet letade efter och testade kläder som fungerade i motions- och tävlingssammanhang där kroppen svettas mycket.
Det resulterade i att Craft idag är ett internationellt välkänt och välrenommerat företag med eftertraktat produktsortiment, som håller en hög innovationsgrad; samtidigt som man utvecklar nya plagg och fortsätter att stärka varumärket med betoning på funktionalitet.
Samarbetet med toppidrottare inom fyra kärnidrotter är en viktig del i den processen och då handlar det om; alpin skidåkning, cykel, friidrott och längdskidåkning.
Funktionella träningsplagg
Under många år har Craft jobbat tillsammans med flera av världens bästa individuella idrottare. Nu ger man sig ut på en ny arena; lagsport.
Next Generation Teamwear ska hjälpa både dagens och morgondagens talanger att ta nästa steg i sin utveckling. Kollektionen innefattar innovativa och funktionella plagg, som ger laget optimala förutsättningar att prestera på topp i alla lägen.
Vårt samtal med Ingemar Holmberg och Johan Svanehed gav oss intryck av ett intensivt engagemang och genomtänkt koncept, som faktiskt imponerade.
– Det tar lång tid att på allvar inarbeta en ny kollektion; samtidigt är just Next Generation Teamwear så viktigt för oss för vi vänder oss inte minst till barn och ungdomar, korpen, idrottsgymnasier och fritidsmotionärer och yrkesgrupper som brandmän och poliser, förklarar Johan Svanehed, försäljningschef i Norden för Profil och Promotion.
– Många lag sitter fast i långa avtal och konkurrensen med stora varumärken är stenhård, men vi har en bred och högkvalitativ kollektion som också är väldigt eftertraktad.
– Mässan är viktig och vi är mer än nöjda med arrangemanget denna gång, menar Ingemar Holmberg.
– Här kan vi visa vår breda kollektion och presentera tanken med funktionen. Vi ser verkligen fram emot höstens försäljning.
– Våra kollektioner har en utstrålning och lyskraft i designen som skapar en perfekt eye-catcher och sätter fokus på friskvård och motion, som något viktigt och positivt.
– Sedan har vi en kunnig, kompetent och dedikerad personal och det är enormt väsentligt för resultatet, avslutar Johan Svanehed.
Jönköping att föredra
Craft kommer nu i höst att tillsammans med andra kända varumärken från New Wave Group att göra storsatsningar i Kanada och norra delarna av USA. I Norden och Sverige expanderar Craft bra och allt fler återförsäljare börjar hårdprioritera just lagidrotter. Dessutom ökar näthandeln kraftigt.
Johan Svanehed har varit anställd i New Wave Group sedan 2011 och inom Craft sedan 10 år tillbaka. Craft har deltagit på Nordic Profile Fair de två gånger mässan har hållits och kommer att delta även 2018.
– Här i Jönköping får vi en annan branschsammanhållning och det är betydelsefullt. Det är också mer effektivt med två mässdagar istället för tre, säger Johan Svanehed.
Enkel väg till ökad försäljning
En nestor i branschen och en som medverkat på alla Promotionmässor och så även Nordic Profile Fairs är Evert Grahn. Han kan till och med hävda att han var med och drog igång mässkarusellen i branschen. Liksom han revolutionerade branschen genom att vara först på sin tid med att utnyttja telefaxen, för att korta sina leveranstider.
Nu har MEC Gruppen, där han är VD, kommit med ett unikt och enastående koncept; White Label – den enkla vägen att nå en ökad försäljning. Man vänder sig till de som vill vara en utvald återförsäljare och erbjuder dem en egen webbshop.
– Vi tillverkar en hemsida, en plattform, en webbshop med deras eget namn, logotyp, profil och adress och med tillgång till ett brett sortiment av profilprodukter; inte mindre än omkring 50 000 produkter, förklarar Evert Grahn.
– Återförsäljaren kan själv lägga till ett urval av andra leverantörers sortiment och själva byta ut det mesta. Eller lägga till eget betalsystem för att få en komplett e-handelsbutik.
Under första mässdagen, när MEC Gruppen lanserade White Label, fick man inte mindre än 35 ivriga intressenter. Konceptet har sina likheter med bl a vad United Profile erbjuder och det kan väl tyda på att MEC Gruppen är på rätt spår. Skillnaden skulle väl i så fall vara att White Label är kostnadsfritt för återförsäljarna.
– Självklart gör vi det här för att öka försäljningen av våra egna produkter, samtidigt som vi hjälper våra kunder att öka deras försäljning och vi har ingen kick-back på andra leverantörers försäljning, påpekar Evert Grahn.
– Det kommer att ske stora förändringar inom branschen både här hemma och ute i världen. Därför måste det till kreativa lösningar, för att nå fortsatt framgång.
– Beträffande Nordic Profile Fair så är den väl som Promotionmässan var, fast i mindre skala än så länge.
Mer än bara en väska
Den mest intensiva och inspirerande föreläsningen fick vi i den monter som tillhörde Scandinavian Travel Innovation och det var Jonas Lénberg som stod för den. Vad han inte kan om väskor, är inte värt att veta.
Scandinavian Travel Innovation AB grundades i januari 2013, men laget bakom företaget har arbetat tillsammans sedan 2001.
– Vi är ett koncept- och designdrivet företag med en kreativ och konstnärlig passion, i kombination med teknisk kunskap; allt för att få ett perfekt jobb gjort, säger Jonas Lènberg.
– Kärnan i allt vi gör, är användarnas behov av våra produkter och en ödmjuk beslutsamhet att skapa lösningar och produkter bättre än någonting någonsin tidigare.
Totalt är man 12 personer, som arbetar på huvudkontoret i Hovås utanför Göteborg och man har showroom i Stockholm, Köpenhamn, Oslo, Sydney, Seoul och USA. Logistik och administrativa tjänster sköts av Vätterledens Invest AB, som är moderbolaget.
Företagets omsättning för sitt första hela räkenskapsår 2013 var 75 miljoner kronor och förra året nådde man nästan 110 miljoner kronor. VD är Johan Närstad och försäljningschef är Dennis Gunnarsson.
Bara det bästa är gott nog
Men väskorna då? Ja, efter Jonas Lènbergs sprudlande föredragning borde vi veta det mesta, men att sammanfatta det är värre. Hur som helst på Nordic Profile Fair presenterade man i första hand varumärkena Epic och Airbox.
Vi fick också veta, att man själva står för produktutveckling och avgör granulatnivå för att sedan 3D-modulera, formgjuta eller formpressa beroende på produkt och funktion. Syftet är att optimera och anpassa produkten för ändamålet; allt för att nå högsta kvalitet. En basråvara är polykarbonat; samtidigt finns det 1000-tals leverantörer av polykarbonat och ungefär lika många olika kvaliteter.
– Vi köper polykarbonat av tyska Bayer som granulat, manglar för att få rätt fiberriktning och förvärmer det innan det sedan formas; allt för att nå bästa hållfasthet, förklarar Jonas Lènberg.
– Det kostar mer och tar längre tid, men produkten håller.
Dessutom fick vi veta, att Epic har en 7-års garanti i olika steg, som bl a täcker in trepartshantering. Det betyder att garantin gäller även om det inte är väskans ägare som orsakat skadan utan tredjepart; t ex personalen på flygplatsen.
1-års jubileum för butik
Sedan lärde vi oss det mesta om draghandtag med olika lägen, blixtlås, hjul som skruvats fast och integrerade väsklås. För att inte tala om alternativa innanmäten och möjligheterna att i profileringssyfte personifiera dem med olika tryck.
Lite mindre detaljerat, men minst lika intressant var det att komma till den monter som Texet hade och där man bl a hade haft en inslag med en tatuerare för att attrahera besökarna.
Försäljningschef Åsa Eurenius och Krister Jonfelt, VD för Texet AB, visade upp en nyhet som också presenterades som en superpremiumskjorta; Black Bow från varumärket J.Harvest & Frost. En skjorta som inte bara var strykfri, utan som också behandlats med nano-teknik för att minska eller eliminera nedsmutsning. En av testbärarna av en betaversion av skjortan har varit Edin Dzemat; välrenommerad kock och gastronomiskt ansvarig för bl a Kosta Bodas Art Hotel.
– Vi har ett fantastiskt sortiment, som vi är otroligt stolta över, påpekar Krister Jonfelt.
– Även om det är tufft på retailsidan, så går det väldigt bra för oss och vi ska i dagarna fira 1-års jubileum för vår Stockholmsbutik.
Allt var inte bättre förr
Det blev en intensiv dag på Nordic Profile Fair och Elmia. En dag som resulterade i en alldeles för lång artikel, men förhoppningsvis någorlunda intressant. Tidningen har i alla år följt och bevakat mässorna inom branschen och det är väl få saker, som vållat så mycket diskussion och stridigheter som just mässorna.
Därför känns det befriande att det nu tycks råda sådan samstämmighet kring en mässa i Jönköping, istället för Stockholm och på två dagar istället för tre. Sedan kanske det inte råder fullständig vapenvila beträffande om mässan ska hållas två gånger om året eller inte.
För både utställare och mässbesökare är ofta lunchen en kostsam och inte alltid gastronomisk upplyftande erfarenhet. Här på Nordic Profile Fair överraskades alla av att lunchbuffén var helt gratis och dessutom underbart smakfull. På menyn stod Hugo Anderssons isterband med persiljestuvad potatis eller rimmad lax med dillstuvad potatis. Självklart ingick också bröd och smör, sallad, vatten och kaffe.
Med andra ord och sammanfattningsvis kan vi bara konstatera det som alla redan vet; allt var inte bättre förr.
Text – Lars Knapasjö
Foto – Erik Windahl