Kanske världens bästa reklamplatser

Kanske världens bästa reklamplatser

Publicerad
2017-11-13
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Reportage

På ett eller annat vis har de flesta av oss redan varit i kontakt med Plastprint, eller åtminstone deras produkter. De populära disktrasorna, isskraporna, nyckelringarna, pennorna eller rent av apelsinskalarna.

Är det någon som har sett dokumentärfilmen Gjutarna, från år 1990? Den är i alla fall gjord av Jean Hermanson och följer sju arbetare på ett nytt gjuteri i den lilla orten Bredaryd. Ringer det någon klocka? Nej, inte för oss på Screen&Marknaden heller.

Däremot så är Bredaryds Wärdshus vida uppskattat av besökare till orten och det är ett tips att göra ett nedslag där, om man har vägarna förbi. Eller så kan man istället stanna till på Industrivägen 21, kliva in och se alla möjligheter som Plastprint kan erbjuda inom produktmedia… för det är häpnadsväckande många.

Marknaden för profilprodukter
Det måste vara en av de mest lönsamma branscherna att vara verksam inom, alltså profilprodukter. Vi möts av tusentals budskap från reklam varje dag, men hjärnan sorterar bort drygt 95% av intrycken. Därför gäller det att veta vad som fångar intresset och stannar kvar.
Vid TV-tittande avbryts vi alltför ofta, för några minuter av reklamfilm. Radio fullständigt strålar av reklambrus.
Tänk däremot om man står vid bilen en vintermorgon, natten har varit kall och isbeläggningen på vindrutorna är påtaglig. Då blir man glad av att man har en isskrapa, som man troligtvis fått som en give-away av ett företag. All den lycka man känner strålar då inte bara på isskrapan, utan även på företaget, vars logga pryder skrapan.
Dock gäller det att ha en produkt som fungerar i alla lägen, för att användaren ska vara lycklig. Se då på Plastprint, producent av välfungerande produktmedia. Vilket märks att kunderna tycker.

– Vårt räkneskapsår går från första september till sista augusti och vid förra bokslutet omsatte vi 70 miljoner kronor, berättar Nanci Kasto, försäljningschef på Plastprint.

Att förutse hur det pågående året kommer te sig, är rätt svårt. Men om det nu skulle vara på väg att gå dåligt, då märker man det. Varför?

– Vi känner av marknaden fort, när marknaden i sin helhet går dåligt, sparar man oftast in på marknadsprodukter.
– Men då tänker man lite fel, det är faktiskt då man ska marknadsföra sig som mest. När alla andra slutar marknadsföra sig, ska man själv vara där och ta andelar.

Men som sagt, de flesta tar det enkla steget och kapar tyvärr det som egentligen är mest värdefullt. För då blir kostnaden mindre och det ser bättre ut.

Nanci Kasto, försäljningschef på Plastprint

Service är A och O
I snitt skickas 300 ordrar i veckan från plastkajen… Okej, lastkajen är inte gjord av plast. Men de skickas i alla fall med en leveranssäkerhet på 99%. Den sista procenten är de oförutsedda händelserna.

– En leverans av material kan bli försenad, eller likande. Men vi har planerare och arbetsledare som varje dag tittar igenom och styr upp, så vi kan klara alla deadlines.

Om det hypotetiskt skulle bli en försening och om produktionen, mot alla odds, skulle bli lidande gör man verkligen allt för att lösa det

– Det har till och med hänt att vi kastat oss in i bilen och kör upp till Stockholm eller vart produkterna nu ska. Vi lämnar aldrig kunden ensam med en försening.

Detta uppskattas i mångt och mycket av kunderna. Det kan handla om ett paket med grillskrapor man ska dela ut på en mässa. Men oavsett om det rör sig om ett paket eller 500, så är varje paket lika viktigt.

Service i leveransen tar man på allvar, men servicen är minst lika viktig på andra plan i bolaget. Ta sälj- och marknadsavdelningarna som exempel; de vill inte bara göra en snabb affär och låsa avtal. Mycket fokus läggs på hur kunden ska använda produkten, vilka kunden vill nå ut till och hur den ska distribueras.

Inte bara en logga
Det handlar om hur man marknadsför sig. Plastprint arbetar med världens bästa reklamplatser, men det är ödmjukare än så och inte alls lika skrytsamt som det låter.

– Vi säger aldrig att vi har väldens bästa sportflaskor eller Sveriges bästa nyckelringar. Istället pratar vi om att vi har de bästa reklamplatserna och att möjligheterna med produkterna är oändliga.

På årets Nordic Profile Fair kördes kampanjen isskrapogram. Då trycktes roliga budskap på framsidan av isskraporna, med en tomruta på baksidan. Där kunde besökarna skriva mottagare och sedan bara lägga isskrapan som ett brev på posten.
Ett kreativt och roligt sätt från Plastprint, som visar att brev, vykort eller inbjudningar kan skapas och skickas på andra sätt.

– Det är jätteroligt att visa att du inte bara delar ut en isskrapa, för att det är vinter. Istället kan vi visa att det är en jättebra tryckyta.
– Kör det som en inbjudan till ett event, då kan kunden använda den och samtidigt påminna sig själva om det. Betydligt roligare än att bara skicka ett papper.

Rent tekniskt sett skulle det gå att göra liknande kampanjer som isskrapogrammet, fast med sportflaskor istället; flaskpost.

– En rolig grej som kunderna kommer ihåg.

En annan avdelning
Produktsortimentet är stort och en hel avdelning på fyra personer, arbetar heltid med att fortsätta utveckla produktionen och produkterna. Denna avdelning är givetvis helt sekretessbelagd, men 6 miljoner kronor investeras varje år på just den avdelningen.

– Det ger oss så mycket tillbaka, vi hade aldrig kunnat vara så stora om vi inte hade haft dem, säger Nanci.

Något som gör Plastprint unika, är att de har egentillverkning. Det är det som gör att man kan hålla leveranssäkerheten på 99% och det är därför ledtiderna oftast inte är längre än 10 dagar.
Största delen i sortimentet är plastprodukter, men det finns också produkter av andra material. Nyckelringarna har ju delar av aluminium. Glasen och stengodsmuggarna är givetvis inte tillverkade av plast. Har någon ens sett en disktrasa gjord av hårdplast?
Antagligen inte. Givetvis är disktrasorna tillverkade av ett miljövänligt material, som gör dem mjuka, starka och komposterbara. Detta är en liten del av totalsortimentet, som kan tillverkas av det miljövänliga alternativet bioplast.

Gnosjö-andan
Plastprint har totalt 45 anställda, som är fördelade på en yta av 6 000 kvm. Rent matematiskt skulle man kunna säga att varje medarbetare har ca 133 kvm för sig själv. Men riktigt så enkelt är det inte.
Till det får man även ta med lagret och all plats de stora maskinerna tar upp; dels formsprutningsmaskineriet, dels tryckerimaskineriet.

Från början var företaget beläget i byggnaden på Industrivägen 21 som omfattande drygt 3 000 kvm, där inrymdes formsprutning, tryck, lager, kontor eller kort och gott; allt. Företaget som hade lokalen bredvid, på Industrivägen 15, avvecklade och 2013 kom ett erbjudande om att ta över och expandera med ytterligare 3 000 kvm.

– Vi växer hela tiden, sortimentet ökar, antalet anställda blir fler och maskinerna blir både fler och större. Det var ett bra val att köpa lokalen, berättar Nanci Kasto, försäljningschef på Plastprint.

Uppdelat mellan första och andra lokalen, hittar man avdelningarna för screen – och tampotryck, lager samt kontor i byggnad ett. I nummer två finns formsprutning, digitaltryck och reflexproduktion.

Men man kan fråga sig hur ett företag kan etablera sig och bli så stora, att man omsätter 70 miljoner kronor om året, i det lilla samhället Bredaryd.

– Det är den omtalade Gnosjö-andan, påpekar Nanci.

Den som frågar sig vad det är, så handlar det om Gnosjöregionen i sin helhet, som vuxit och innefattar kommunerna Gnosjö, Gislaved, Värnamo och Vaggeryd. En region på runt 85 000 invånare och 1 500 industriföretag.
Stark driftighet och företagskänsla finns, vilket märks på de många företagen. Men driftighet behöver inte endast tyda på att driva egna företag. Det kan även handla om känslan att få vara med och vara delaktig. Här på Plastprint är den känslan påtaglig.

– Dynamiken i företaget fungerar utmärkt.

Framtidens portal
Framtiden lyser starkt för e-handeln och Plastprint är inte sena med att vara med på det tåget. Programmering och förbättring av e-handelsplattformen görs hela tiden.

– Tanken är att en återförsäljare kan logga in, skapa och testa olika korrektur inför ett kundmöte, för att på så sätt kunna visa flera förslag direkt.

Denna plattform är öppen dygnet runt, för att man som återförsäljare, oavsett tid, ska kunna skapa korrektur. Plastprint hjälper självklart att skapa korrektur gratis, om det skulle vara så. Öppettiderna är då från 08:00 till 17:00.

– Man kan ju få en jättebra idé klockan 19 och då ska man inte behöva vänta tills vi öppnar morgonen efter. Det är enklare om man kan skapa korrekturet själv, testa olika möjligheter, spara och skriva ut förslaget hemma.

Mätningar av trafiken görs, det är påtagligt att e-handeln blir större hela tiden. Men satsningar och utbildning på personal görs också kontinuerligt. Det är här är ett hungrigt företag.

– Plastprint har vuxit oerhört mycket sedan syskonen Patrik Kroon och Johanna Enocson köpte bolaget för 10 år sedan. Deras vision om att alltid vilja framåt och bli större genomsyras i hela företaget, avslutar Nanci Kasto.

Plastprint växer och vill att andra företag också kan växa och utvecklas. Testa då att skicka ut ett disktrasogram, precis som bilagan i föregående nummer av Screen&Marknaden. En disktrasa med ett snyggt tryck lyfter både känsla och miljö, i köket hemma eller i personalrummet på jobbet.

Text – Elmer Törnquist
Foto – Eric Windahl