Det var inga vita stjärnuddade snöflingor som dalade ner från himlen, när Påhlsons Daylights julbordsgäster började anlände till Johannesfredsvägen 12 B i Bromma. Inte heller hördes det några knarrande ljud från en trottoar fylld av frostig skarsnö. Nej, istället var det på en lagom ljummen höstdag i mitten av september, som julbordet var uppdukat, men lika fullt var det ett dignande bord av julens alla läckerhet.
Fast först ska vi berätta lite om bakgrunden. Dagens Påhlsons Daylight AB hette från början Påhlsons Reklam och har funnits med sedan 1995. Det var det året då Staffan Påhlson tyckte, att han hade för mycket fritid och helt sonika startade eget under namnet Påhlsons Reklam och det i en liten källarlokal i Nyköping.
– Vi var till en början ett rent screentryckeri med enkla, manuella tryckmaskiner och tryckte mestadels matchtröjor och diverse sportkläder till idrottsföreningar och några enstaka företag, berättar Staffan Påhlson.
Allteftersom ökade antalet kunderna och redan1997 var det dags att köra igång på heltid. I samband med detta flyttade företaget till Oxelösund och blev ensam screentryckare i kommunen.
Spännande kundkontakter
Utvecklingen fortsatte och redan efter ett år togs nästa steg och man satsade på att börja leverera profilkläder och presentreklam med tryck till företag. Det här blev ett rejält uppsving och förde med sig nya spännande kundkontakter och en helt ny tryckteknik; tampo-tryck lanserades.
Stora kunder gjorde att just tampo-tryck under några år var hjärtat i bolaget och flera nyanställningar gjordes.
Försäljningen av profilprodukter ökade dock och tog tillsammans med textiltrycket mer och mer över som kärnverksamhet i företaget.
KB blev AB
År 2000 kom ytterligare en milstolpe för företaget: På flera kunders direkta önskemål inleddes en ny genre; skyltar och bildekor, som på kort tid blev en viktig och betydande del av omsättningen. Storformatsprinter och skärmaskin inhandlades och mestadels byggskyltar och enklare bildekor tillverkades.
En annan viktig händelse på milleniumåret var att Påhlsons Reklam KB blev Påhlsons Reklam AB. I denna veva föddes också det som fortfarande idag är företagets affärsidé och devis; Påhlsons Reklam – Din kompletta samarbetspartner vid företagsprofilering.
Under några år växte företaget och varje del utvecklades. Nya automatiska screentryckmaskiner och torkugnar införskaffades, skylt- och bildekorsidan ökade och gick från enkla dekorer till mer avancerade 3d-skyltar och helfoliering, wrapping. Nya, större lokaler hyrdes och en utställning med profilkläder och presentreklam skapades.
Med i New Wave Profile
År 2005 gick man med i branschkedjan New Wave Profile Professionals, som idag går under namnet New Wave Profile och som finns på närmare 70-talet platser runt om i landet. Och utvecklingen fortsatte.
– Vi kom i kontakt med nästa del; arbetskläder, eller yrkeskläder som är en mer korrekt term. Här insåg vi ganska snabbt att det fanns potential och beslutet togs att hitta ny marknad och flytta företaget till Nyköping, förklarar Staffan Påhlson.
– Vi är nu framme vid 2008 och här började företaget bli så pass stort att jag kände att jag behövde hjälp.
– Den hjälpen fanns i bekantskapskretsen och in som delägare kom Tomas By.
– Målet var tydligt att nu ska det satsas. Yrkesbutik öppnades och profilutställningen utökades, ett lokalt skyltföretag förvärvades och med det företaget fanns kompetens inom grafisk formgivning samt design, som nu blev ännu en del av företaget, helt i linje med affärsidén, poängterar Tomas By som axlat ansvaret som VD.
Next Stop Katrineholm
När man kom till år 2010 hade företaget med godkänt betyg gått igenom en tuff utvecklingsperiod och var färdiga för nästa steg. Ny mark ska brytas och man startade en filial i Katrineholm.
Filialerna ska fungera som lokala säljkontor med profilkläder och presentreklam, som bas i utställningen, men det ska också finnas skylt- och mässprodukter som vepor, roll-ups, beachflaggor mm.
Yrkesbutikerna ska ha ungefär samma sortiment i form av hantverks- och varselkläder, flamskydd, arbetsskor, arbetshandskar och personligt skydd.
– Vi har också valt att ha transfertryck i varje butik för snabba leveranser. Tanken är att vi lagerför transfermärken och vävda etiketter åt våra kunder som snabbt kan appliceras på diverse plagg, säger Tomas By.
Försäljningen ökade för varje år och 2014 tar Påhlsons Reklam nästa steg och inhandlade en brodyrmaskin. Visserligen hade man sålt kläder med brodyr i flera år, men nu kunde man med kort varsel också brodera själva.
– Detta gör att vi ökar försäljningen ytterligare för det är betydligt enklare än tidigare att sälja kläder med brodyr.
Nystart med Daylight
Utvecklingen för Påhlsons Reklam gick fortsatt bra och omsättningen bara ökade varje år. Nu var det är läge för nästa expansion … igen.
Ett par försök till företagsförvärv strandar, men vid årsskiftet 2016/2017 hade man förvärvat företaget Daylight Reklam i Stockholm.
Det Brommabaserade företaget ingår liksom Påhlsons Reklam i New Wave Profile, men jobbade lite annorlunda.
– Från och med nu har vi stor erfarenhet från både webbshopshandel och trading av profilprodukter från både Asien och Europa.
– Vi är sammanlagt 20-talet anställda och omsätter drygt 40 miljoner kronor, berättar Tomas By.
– Vårt mål är att vara ett lokalt kvalitetsalternativ, både som leverantör och bollplank.
Den 1 september 2017 slogs de bägge bolagen ihop och bytte namn till Påhlsons Daylight AB.
Från Pommac till flygteknik
Nu återvänder vi till Johannesfredsgatan och det fantasifulla julbordet den där höstliga septemberdagen. Förresten har adressen lite av industrihistorik över sig.
Stockholm stad köpte egendomen Ulvsunda år 1904, för att bereda plats för industrier med behov av både järnvägsförbindelser och kajer. Genom området hade såväl Norra stambanan som den privata Västeråsbanan gått sedan 1800-talet och kajer fanns längs Bällstaviken.
Ursprungligen planerades ett område, som var ungefär dubbelt så stort som det nuvarande industriområdet, men stadsfullmäktige godkände bara en mindre del av planen 1912. Utbyggnaden av området gick dock långsamt.
Under 1910-talet etablerade sig några industrier i området, bl a AB Volta, Johan Olssons Tekniska Fabriker och Stockholms Gummifabrik. En viss nyetablering skedde på 1930-talet, men det var först under 40-, 50- och 60-talet, som området kom att fyllas av industrier.
Det fanns då ett vitt spektrum av industrier, från tunga industrier till livsmedelsföretag, som Fructus som tillverkade läskedrycken Pommac. Med början på 1930-talet etablerade sig Flygtekniska Försöksanstalten i området, där de stannade kvar tills nedläggningen 2000.
Det är i detta anrika område, som Daylight etablerade sig och där nu Påhlsons Daylight AB huserar.
Rött och vitt
Man kan säga, att det medarbetarna på Påhlsons Daylight inte vet om promotion och företagsprofilering; det är inte värt att veta. På samma sätt kan man nog påstå att det som inte fanns med på det välfyllda julbordet; det var inte värt att vara med.
– Det var enormt roligt och viktigt att kunna få manifestera samgåendet med Daylight och visa alla våra befintliga kunder och alla nya kunder vad vi har att erbjuda, förklarar Tomas By.
– Gästerna kunde räknas i tresiffriga tal och intresset för vad vi hade att visa ute i utställningsrummet var minst lika stort som aptiten vid julbordet.
– Att vi nu finns på tre mellansvenska orter är stort. Bromma och Stockholm är ju lite av näringslivets hjärta; samtidigt växer Katrineholm och Nyköping på ett imponerande sätt. Katrineholm är den kommun som i år stigit mest i rankingen om kommun med bästa företagsklimat.
Tilläggas kan, att de eleganta lokalerna dagens till ära skrudats i färgerna röt och vitt, vilket förstärkte smörgåsbordets julkaraktär.
Starka varumärken ger styrka
Som en röd tråd under de senare åren för både forna Påhlsons Reklam och Daylight hittar vi profil- och promotionkedjan New Wave Profile. Genom att ingå i vad som förkortas NWP får man också tillgång till leverantörer med starka varumärken, som i sin tur ger styrka.
Bland dessa varumärken upptäcker vi bl a Craft, Kosta Boda, Clique, Cutter & Buck, Toppoint, Jobman, D&J, Harvest & Frost, Kuvertteamet, Bregmos och många fler.
Nu var alla leverantörer inte närvarande vid julbordseventet, men väl representerade i utställningen.
– Det är ingen tvekan om att den uppställning av leverantörer och varumärken som vi kan presentera är en enorm styrkefaktor för oss och de hjälper våra kunder att bygga sina egna varumärken och nå ökad lönsamhet, menar Tomas By.
Julbordet är en kär tradition hos Daylights och det är deras duktiga säljare Catherine Jansson, som har och har haft det som sitt skötebarn genom åren. Bland kunder, leverantörer och kollegor har det blivit något av en efterlängtad mötesplats.
– Nästa år kommer vi kanske att byta namn på juleventet till; Catherine Janssons Frestelse, säger Staffan Påhlson med ett leende.
– Det är Catherine, som har varit den drivande bakom detta fantastiska julbord och genom åren fått det att bli något av en institution.
Ingen jul utan …
Ett julbord är en buffé; ett smörgåsbord, med julmat som julskinka, köttbullar, Janssons frestelse, sill och prinskorv och åtskilliga andra läckerheter. Julbord finns som tradition mestadels i Sverige och Finland med vanligt förekommande regionala variationer.
Julbordet har sina rötter i vikingarnas midvinterblot, men få av rätterna på dagens julbord är från äldre tider, med dopp i grytan, julkorv och lutfisk som undantag. Flera idag allmänt accepterade julbordsrätter, som köttbullar, julskinka, prinskorv och gravlax blev inte vanliga förrän under 1900-talet. Köttbullarna blev först vanliga under 1970-talet. Som dricka serveras ofta julöl och julmust.
Under 1900-talets början efterfrågades en allt mer perfekt jul, vilket även syntes på utvecklingen av julbordet. Husmodern lagade många smårätter som dekorerades och pyntades. Innan 1900-talet var lutfisk, dopp i grytan, sylta, julkorv och gröt de traditionella julrätterna, men under 1900-talets början började flera smårätter komma fram, såsom ägg, fisk och rödbetor.
Anledningen till ökningen av rätter ligger i att man under 1880-talet kunde konservera mat mer, vilket underlättade smörgåsbordet. Innan 1800-talets andra hälft förtärdes huvudsakligen färsk mat, för att dra en skiljelinje mellan resten av årets insaltade eller torkade kost.
Doppet är äldst
Doppet i grytan är kanske det allra äldsta inslaget. Det har funnits med mycket länge och rör sig om en blandning av hedniska och kristna inslag. Allt enligt Christina Fjellström, professor i måltidsforskning vid Uppsala Universitet.
Framför allt under hednatiden utnyttjades grisens alla delar, och förutom doppet är sannolikt olika typer av julkorvar och syltor de äldsta ingredienserna som fortfarande finns kvar.
Till dessert serveras ofta ris à la Malta. Till julbordet dricks julmust, mumma, svagdricka, porter eller julöl. Snaps är också vanligt förekommande.
Julskinkan blev inte vanlig förrän under 1900-talet, eftersom skinkan, som kommer från en fin del av grisen, som förr sparades till senare tillfällen. Istället serverades då ofta grishuvud. Under 1700-talet blev skinkan vanlig på vissa herrgårdar, men inte hos allmänheten. Flera av de gamla rätterna, som även inkluderar grisfötter, blir allt ovanligare på julbordet.
Det må vara hur som helst med julbordets egna historia, lokala variationer och sega traditioner. En sak är säker; ingen gick hungrig från Johannesfredsvägen den där septemberdagen och en sak hade de säkerligen gemensamt; längtan efter en god och vit jul med alla dess tillbehör.