Mittemot Hotel Birger Jarl står en massiv orange byggnad på Tulegatan 11, Stockholm. Genom de gröna portarna, på andra sidan av denna betongbyggnad, är Björn Borgs huvudkontor beläget. Här, i den vita byggnaden sitter Lena Nordin, Global HR-chef för Björn Borg. Eller sitter och sitter, det är kanske lite fel beskrivet. Vi mötte en träningsälskande kvinna, full av energi och med en trevligt leende.
De hade precis avlutat veckans Sports Hour, en obligatorisk träningstimme man har varje vecka. Det ligger under begreppet Performance Management; där medarbetarna själva sätter upp egna mål för hur de ska må bättre och bidra på bästa möjliga sätt. Alla måste träna under denna Sports Hour och hela kontoret stängs.
– Det är obligatoriskt. Är revisorerna här den dagen måste de också följa med ut och träna, säger Lena Nordin och skrattar.
– Det är inte alla gånger de vill följa med, så det brukar bli spännande diskussioner.
Det är väldigt stort fokus på individen, där man själv väljer vilka mål man sätter upp. De flesta sätter upp träningsmål, men andra har exempelvis balans i livet-frågor, hur man äter eller hur man sover.
Men oavsett om man sätter upp träningsmål för hur man vill utvecklas, eller om det är andra mål, måste man träna minst en gång i veckan.
– Träning föder andra goda beteenden, om man tränar är det bevisat att man; sover bättre, äter bättre, lever bättre, får roligare relationer, får bättre självförtroende och starkare psykisk hälsa, berättar Lena.
– Därför driver vi starkt på träning här på Björn Borg. Sedan har vi självklart förmånen att sport är en del av varumärket.
Men den som är skadad eller är gravid kan faktiskt välja att ta en promenad istället, så länge man rör sig. Det är strikt förbjudet att sitta kvar och jobba.
Detta följs upp två gånger om året med PT-tester, för att kartlägga hur medarbetarna ligger till jämfört med målen de satt upp. Det som mäts är; kondition, spänst, rörlighet samt välmående och balans i livet.
Det sist nämnda har Karolinska Institutet tagit fram ett test till, för att proaktivt hjälpa människor hantera balans-i-livet frågor.
– Det är en jätteutmaning i hela världen, säger Lena.
Resultat
Under den tid man har kört det här träningsprogrammet har aktievärdet fördubblats, samtidigt som medarbetarnas psykiska och fysiska hälsa har förbättrats.
– 300% bättre hälsa har medarbetarna nu. Det är ett bevis på att det här fungerar utmärkt. Man kan faktiskt bygga företag genom att bygga medarbetarna.
Genom det här arbetssättet har man fått flertalet priser, fler och fler blir intresserade av det; att ta hand om medarbetarna på riktigt. Ett friskvårdsbidrag är visserligen en liten hjälp på vägen, men det ger inte lika positiv effekt som 300%.
Träning är en stor del av det hela, men som nämndes tidigare gäller det att äta rätt också. När det är konferens på kontoret bjuder man på mycket gott.
– Vi bjuder på smoothies, frukt och nötter som snacks. Inget godis, inga kakor eller gräddtårtor. På väldigt många arbetsplatser finns det kakburkar eller godisskålar, men det är ju ingen som blir bättre av det. Ingen blir bättre av godis och socker. Så varför ska man då ha det överallt för att tro att man har en bättre arbetsplats?
– Hela vår vision bygger på att människor ska får må bra, att få möjligheten att bli den bästa versionen av sig själva när de är en del av vårt lag, berättar Lena Nordin.
Human resources
Smidigt förkortat till HR, behandlar en human resources-avdelning ofta organisationsfrågor och personaladministration. Lena tycker att HR kan bli något mer än den man träffar när man blir anställd och inte ser röken av, förrän det är dags att avsluta sin anställning.
Då kommer vi fram till begreppet Employer Branding, som från hennes HR-perspektiv handlar om att man ska bygga varumärket tillsammans med de anställda. Lena vill skrota hela idén, att man ska förklara för alla vad deras varumärke är.
– För ofta läggs mycket resurser på att ta fram en jättefin kampanj som beskriver företagets värderingar; kolla nu allihop, det här tycker vi.
– Men människor är mycket mer komplexa än så. Det är ingen som kommer leva efter ens arbetsgivares värderingar, bara för att man får något fint i handen.
På Björn Borg låter man alltså de anställda själva få reflektera och har sedermera byggt affärsplanen utifrån frågan; vad tycker ni vi borde vara?
– Klart som tusan att de 400 smarta människor som jobbar här har bättre svar på denna typ av frågor, än någon som inte ens är anställd här.
– Visserligen behöver vi smarta konsulter som sammanställer dessa svar, men med andra perspektiv.
Lena berättar, att man är halvvägs genom affärsplanen, som man tagit fram tillsammans med medarbetarna. Men man är precis där man ska vara vid tidpunkten.
– Jag tycker ändå vi kan säga, med gott självförtroende, att det här arbetssättet med träning och Employer Branding fungerar.
Men i alla fall, tillbaka till begreppet Employer Branding. Det är många organisationer som köper till sig, från byråer, hur andra ska uppfatta deras företag. Så att de ska hamna högt upp på listor som riktar sig till studenter, var de helst vill arbeta.
Lena tycker att HR måste kliva fram och driva en agenda, för att kunna göra skillnad på riktigt.
– HR-avdelningarna kan inte sitta och vänta på att bli inbjudna till dessa möten man har, för då blir man kanske aldrig inbjuden. Man måste veta VAR man kan göra skillnad och det är där man ska vara då, säger Lena Nordin.
Employer Branding kan vara ett sätt för HR att jobba tillsammans med marknadsavdelningarna för att kunna nå ett bra resultat.
– Det skulle vara lite samma sak som att jobba med varumärkeskommunikation externt, via någon byrå. Men sedan aldrig stämma av vad ens befintliga kunder tycker.
– För jag behöver en marknadskommunikatör när jag arbetar.
Vågade testa
– Jag är faktiskt civilekonom, så jag trodde jag skulle vara ekonom från början. Men jag hade en klok chef, som tyckte jag skulle arbeta med HR istället.
– Jag vågade lita på honom och vågade testa det. Något jag aldrig ångrat och är otroligt glad för, berättar Lena.
HR-chef på Björn Borg, men innan det så var hon med och startade upp SATS i Sverige, där arbetade hon i 13 år. Efter det blev det en tur till Adidas och Peak Performance, innan hon hittade hem på Björn Borg.
– Den röda tråden av sport ligger bra i min karriär och det är ingen slump. Jag älskar träning.
Text/Elmer Törnquist
Foto/Eric Windahl