Stockholmsmässans VD Patric Sjöberg ser nöjd ut när han presenterar 2016 års resultat. Både över omsättningen på 658 miljoner kronor och över resultatet efter avskrivningar som landade på 47 miljoner. Men allra viktigast är kanske ändå de effekter som företagets verksamhet hade på Stockholms besöksnäring.
– Vi är en kraftfull motor för många andra aktörer. Över en miljon människor kommer till våra event varje år, och de behöver någonstans att bo, någonting att äta och något att göra på kvällen när de är klara med sitt besök hos oss, säger Patric Sjöberg.
– Allt det här skapar inkomster och arbetstillfällen i stor skala.
De publika mässorna fortsätter att utvecklas till alltmer av upplevelserika och festliga event, som kan ge besökaren en tydlig ”jag-var-där”-känsla.
Vid sidan av mässorna är konserter, nöjesaktiviteter och företagsevent ett växande segment för Stockholmsmässan, som under 2016 kunde välkomna bl a Youtube-eventet Tubecon, TV-programmet Talang, spelföretaget Kings företagsmöte Kingfo market, samt en konsert med den iranska storstjärnan Googoosh.