Själva tanken med ljus

Själva tanken med ljus

Publicerad
2017-10-27
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Reportage

Belysning finns överallt; från våra hem och arbetsplatser till där vi spenderar vår fria tid, oavsett om det är på gymmet eller i en butik. Arbetsplatsen kan självklart också vara i en butik, det är då det blir lite extra viktigt att ta upp det här ämnet.

Det finns ett amerikanskt klädesmärke, som riktar sig till ungdomar, med ett speciellt koncept, som går emot den klassiska normen för modebutiker. Här är det mörkt, till och med så mörkt att man skulle kunna beskriva det som den mörkaste butikskedjan i Sverige. Vilken kedja det är får vi tyvärr inte nämna, men det är ett häftigt koncept man har valt att använda.
I Sverige finns tre butiker, i två av landets tre största städer. Men oavsett land eller butik, är atmosfären likadan överallt. Det här reportaget handlar mycket om vad det är som skapar miljön i butikerna.

Screen&Marknaden har träffat Pär Söderberg, VD för Prolight AB, en del av ITAB-koncernen.

– De flesta säger att det är den mörkaste butiken de någonsin varit i, säger Pär.

Olika nivåer spelar roll
Det finns både stora likheter och skillnader mellan de olika branscherna inom handeln, vare sig det gäller dagligvaruhandeln, modehandeln eller teknikhandeln. En ICA-butik har absolut inte samma atmosfär som det är i en typisk klädbutik. Visst, det finns väl vissa mindre skillnader när det gäller inredningen och golvet. Men det är egentligen inte det som skapar miljön.
Den stora skillnaden är färgerna man använder och så självklart ljussättningen.

– En bra ljussatt butik gör att den kan upplevas bättre och om man leker med ljuset kan man till och med få fram en känsla av exklusivitet, berättar Pär Söderberg.

Tittar man in i en butik som säljer smycken och klockor är den tämligen välbelyst. Tittar man närmare kan man se att belysningen vanligen är mer dämpad i gångarna, medan montrar med produkter har starkare ljus, allt för att lysa upp vad man säljer. Detta fenomen kallas för tempoväxlingar, vilket man gör för att få konsumenterna att fokusera på rätt saker.

– Om det är välgjort skapar det ett lugn hos kunden och känslan av exklusivitet växer.

När det kommer till att skapa atmosfärer i butiker är det mycket lättare att vara kreativ och lekfull med ljus, än med inredningen.

– En möbel är en möbel, och den kommer alltid se ut som en möbel. Men med ljus kan man ändra stämningsläget, skapa levande miljöer och flytta fokuset, fortsätter Pär.

För att förklara det här med olika ljusnivåer kommer vi in på något som kallas för lux, som är den mängden ljus som träffar en yta. En tumregel för ett kontor är att det ska vara 500 lux, för att man ska kunna se och läsa bra.

– Om vi istället tänker oss en spotlight på 1 000 lux, då är den väldigt stark och det sticker i ögonen om man tittar in i den. Men om man först skapar en bra allmän ljusnivå runtom, blir inte ljuset lika påtagligt för ögat.

Det här exemplet förklarade Pär genom att be oss tänka på hur det är att köra bil när det är mörkt ute.

– Kör man på kvällen och möter en annan bil med helljuset på, blir ljuset enormt påtagligt och man blir bländad direkt.
– Men om det däremot är dag och ljust är det en helt annan grej. Ögat är då van vid den höga ljusnivån och en mötande bil med helljuset på, blir inte riktigt lika stickande i ögonen.

En liten teori
Kedjan, som beskrevs i början av reportaget, är en modebutik för ungdomar och där har man valt att ha en mörk ljussättning. Att synen försämras ju äldre man blir är inget konstigt, men visste du som läsare, att en 40-åring behöver dubbelt så mycket ljus som en 20-åring, för att kunna se samma sak.

En teori är att eftersom kedjan riktar sig mot ungdomar, vill man helt enkelt ha en mörk butik. Kan det vara för att hålla gamlingarna borta?

Rikta och styr dem dit du vill
En återkoppling till tempoväxling; människan fokuserar oftast på det som lyser starkare och det blir då mer spännande. Men hur skulle man då kunna använda den tekniken för att styra kunden dit man vill?
Pär nämner skyltfönster och entrén som två av de viktigaste delarna, för att locka kunder in i butiken. Ett välupplyst skyltfönster kan göra att potentiella kunder ser något de skulle kunna vara intresserade av. Och att vara lite påhittig när man skapar entrén gör att även det kan locka kunder in i butiken. Ta en titt på många gallerior, där sitter ofta lampor i golvet, som bildar spännande mönster.
Men när kunden väl är inne i butiken då?

– Då är det väldigt viktigt att rikta ljuset rätt, för att på så sätt leda kunden runt i butiken. Är butiken väl ljussatt, är det ljuset som styr vägen.
– Modehandeln är ofta duktig på det och det ser nästan ut på samma sätt överallt. Först är det en bra entré, när man sedan kommer in så är den bakre väggen det som lyser starkast. Det är dit man vill styra kunden.

På vägen mot den bakre väggen så kanske kunden får syn på något snyggt, som den plockar med sig på väg mot målet.

– Allt ljus är mer eller mindre alltid riktat åt den bakre delen av butiken. Det är oftast där man tjänar mest pengar.
– Ta sporthandeln som ett exempel; där är skohyllorna oftast de mest upplysta i hela butiken och ofta långt från entrén, säger Pär Söderberg.

Ett antagande är att skor är det butikerna tjänar mycket pengar på med andra ord, men grunder för det argumentet har vi inte. Men det är en tänkvärd tanke.

– Men när kunden väl kommit bort till den bakre väggen kan fokuset sedan flyttas något åt vänster, om det är dit man vill ha kunden vill säga.
– Sedan ska man inte glömma att belysa kassaområdet tydligt heller. Det ska vara tydligt för kunden var denne ska gå när den är klar.

Arbetsmiljö spelar också roll
Däremot får det inte vara en allt för stark belysning i kassan, det är en fråga om arbetsmiljö. Tänk på att kassapersonalen arbetar där väldigt många timmar om dagen. Är det för starkt ljus i kassan kan det bringa fram huvudvärk och trötthet, men framför allt att personalen nästan står och kisar efter ett tag.
Den som bara ska handla är endast där kanske högst 5 minuter, då spelar det inte så stor roll.

– Men för personalen är det absolut viktigt.

– Kassaområdet är däremot en väldigt bra exponeringsyta, som företagen mer än gärna vill synas vid. Det är nästan alltid samma märken som finns vid kassalinjen.

Allt beror på omgivningen
Vi kliver ut från pratet om inomhusbelysning, men stannar kvar i ämnet; belysning, men lite mer specifikt skyltbelysning.

– Skyltar är oftast väldigt fina och man vill gärna att allt ska synas på en skylt. Bästa sättet att belysa en skylt utomhus är att bakbelysa den. Dels för att när det blir mörkt så krävs det väldigt lite energi för att skylten ska bli tydlig.
– Precis som ett screentryck går det åt mer energi och alla ojämnheter i skylten, blir mer påtagliga när det lyser framifrån.

Tänker vi oss många skyltar på en reklampelare finns det andra roliga sätt att synas.

– På reklamskyltar, med många skyltar, syns alla skyltar ungefär lika bra och ingen sticker ut mer än den bredvid.
– Då kan det vara bättre med en släckt skylt istället. För om alla andra lyser, kommer folk undra varför en är släckt och fokuserar på den. Ljus handlar mycket om att sticka ut och skylten kommer synas lika väl, för det skiljer sig för ögat.

PIRI – ett styrsystem
Det egenutvecklade systemet PIRI är speciellt på många vis, i en värld där ljus, ljud och bild tidigare blivit styrda separat, har man nu tagit fram ett styrsystem, som kopplar samman alltihop. Det gör att allt kan styras från en enda enhet; kanske en surfplatta eller från en centralenhet som sköter alla butiker och lokaler.

– Grejen med PIRI-systemet är att man kan styra ljuset på ett enkelt sätt och väldigt billigt. Förut när man skulle styra ljuset så var det kanske 50% av investeringen, men med vårt system så är det i princip samma peng som man styr ljud och bild för.
– Styrning och en bra ljussättning är även en väldigt bra energibesparing, lägg till ett dimmersystem så kan man spara ännu mer. I butikernas driftskostnad står ljuset för en väldigt stor del.

Tekniken bakom systemet är hemlig, men kring ämnet teknik…

– Belysningsbranschen har länge varit konservativ, egentligen har det inte hänt så mycket de senaste 50 åren.
– Men sedan kom LED, för kanske 7 år sedan. Dock var den inte speciellt prisvärd i början… Den enda fördelen var ju att den drog mindre energi, men kostnaden var fortfarande hög.

Det tog några år, men sedan, blev LED en oerhört effektiv och prisvärd teknik. Till största delen för att man utvecklat tekniken och gjort den enklare.

Utvecklingen av LED är inte det enda som gjorts i världen, framsteg görs även på andra plan i ljusvärlden. Tar vi spotlights som exempel, har man lyckats minska energiförbrukningen med 50-60%, jämfört med de som tillverkades för 3 år sedan.

– Om man tänker sig att det sitter kanske 300-400 stycken spotlights i en butik, då blir det många bastuaggregat. Eftersom att all energi är värme, blir varenda watt som kommer in i energi ren värme.
– Man har alltså inte bara sparat in i energikostnaden på belysningen, man har även lyckats sänka värmen och många kostnader för kylning av lokalen försvinner.

Med andra ord har tekniken gått framåt de senaste åren och man lyckas alltså ta fram fler lumen per watt nu än tidigare. Lumen är det man räknar på när det talas om effektiviteten i belysningen; hur många lumen man får ut på en installerad watt.

– Tittar man på en LED-ljuskälla för kanske 6 år sedan så gav den ut kanske 30-40 lumen på en installerad watt. Målsättningen på den tiden var att man skulle nå 100 lumen på en installerad watt.
– I Silicon Valley, där LED började utvecklas från början, trodde man aldrig att effekten någonsin skulle nå 100 lumen. Nu är man däremot uppe på 130 lumen per watt eller 150 på vissa speciella ljuskällor.

Det är spännande att tänka hur långt utvecklingen kommer gå, kommer vi upp i 500 lumen per installerad watt? Eller kan det bli, som är en tanke från Pär, laser som är framtiden?

En helhetslösning inom handeln
Den stora koncernen ITAB är en av Europas ledande leverantörer av butikskoncept, med moderbolaget placerat i småländska Jönköping. Här tar man fram modeller för att kundanpassa varje enskild kedja på bästa möjliga sätt.
Inom ITAB finns mindre bolag som själva är experter på just sin grej, det kan handla om kassasystem, entréer, inredning, apotek eller som i det här fallet med Prolight, belysning.

– Belysning i butiker handlar i det stora hela om att sälja mer, skapa bra miljö och highlighta vissa produkter, menar Pär Söderberg.

Men för att ta det från början; Prolight är belysningsdelen inom ITAB i Sverige, med huvudkontoret placerat i Borås, där man även har ett av tre showroom. De andra två finns på Söder Mälarstrand i Stockholm och i fabriken i Skellefteå.
Det finns även två fabriker i Kina, där man har totalt 1 000 anställda.

– Det är i Skellefteå vi sköter all utveckling; produktutveckling, designutveckling och utvecklingen av styrsystem, berättar Pär.
– På fabriken i Shenzhen, strax utanför Hong Kong, arbetar runt 700 personer och där tillverkas alla sportlights vi har. I fabriken utanför Shanghai, i Suzhou, tillverkar man allmänljus och skenor. Det är väl ca 300 personer i den fabriken.

Inom koncernen arbetar man ofta mycket nära varandra, eftersom att belysning finns i kassan samt att interiören och färgerna måste samspela med allt annat i butiken.

– Vi kan i princip få en tom lokal och 3 veckor senare är den redo för öppning, stoltserar Pär.
– Men ibland blir ITAB bara anlitade för enskilda uppdrag.

Det är passionen för ljus
Pär Söderberg är 44 år gammal och bor med sambo i Värnamo, varifrån han pendlar till huvudkontoret i Borås varje dag.

– Jag har egentligen jobbat med belysning i större delen av mitt vuxna liv.

Han har betat av ett par företag i belysningsbranschen, men från att ha börjat med produktutveckling, halkat in på försäljning och nu som VD, trivs Pär bra med den väg han har gått.

– Hela grejen med ljus har alltid fascinerat mig. Upplevelsen och känslan. Jag skulle kunna tala i flera timmar om det.

Utan tvekan skulle Pär kunnat utbilda oss från Screen&Marknaden till att bli några av belysningsbranschens hetaste ljustekniker, säljare eller designers. Men det finns alldeles för mycket att lära om ljus och vi har inte så lång tid på oss. Tacksamheten för att han hade tiden att träffa oss ljusrookies är däremot stor.

Text/Elmer Törnquist
Foto/Eric Windahl