One Bag Habit

Publicerad
2017-10-17
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Miljö

Initiativet som startades av H&M, KappAhl och Lindex, syftar på att minska konsumtionen av påsar, samtidigt som det ska öka medvetenheten om deras negativa miljöpåverkan.
Sedan i juni tar alltså dessa tre modekedjor betalt för varje påse och skänker överskottet till ändamål som stödjer hållbar utveckling, inom både sociala och miljörelaterade projekt.

– Vår ambition med One Bag Habit är att underlätta och snabba på övergången till en mer hållbar konsumtion av påsar. Vi vill öka medvetenheten kring påsars negativa miljöpåverkan och bjuder in fler handlare att ansluta sig till initiativet, skriver de tre modekedjorna i ett gemensamt pressmeddelande.

Förutom H&M, KappAhl och Lindex är kedjor som Gina Tricot, Joy, Lagerhaus, MQ, Scorett och Twilfit anslutna.