Brister med jämförelsesajter

Brister med jämförelsesajter

Publicerad
2017-10-24
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Ekonomi

Totalt 352 resejämförelsesajter granskades av 28 länders motsvarigheter till Konsumentverket, när konsumentmyndigheten inom EU gjorde en stor granskning. Var tredje resejämförelsesajt visar fel priser och femte sajt har erbjudanden som inte ens existerar.
Webbplatser som jämför utbud och priser för hotellrum, flyg-, tåg- och båtbiljetter samt hyrbilar granskades. Svenska Konsumentverket deltog i granskningen och tog en närmare titt på 10 sajter.

– Jag såg framför allt att det är oklart hur rankningen av sökresultat på resesajterna tas fram. Om rankningen sker utifrån populäraste eller bästa vill man som konsument veta, att det verkligen är en riktig bedömning av kvaliteten. Nu är det på många ställen väldigt oklart hur bedömningen går till, säger Sanna Jonasson, jurist på Konsumentverket.

Allt fler resenärer bokar sina resor och övernattningar själva, med detta växer samtidigt utbudet av jämförelsetjänster.

– Det är viktigt att företagen bakom de här jämförelsesajterna är öppna med hur priserna sätts och hur rankningen är gjort. Om företag betalar för att hamna högt när man söker på sidan ska det framgå, säger Sanna Jonasson.

Något som oroar är att många hemsidor saknar den viktiga informationen med e-postadess, organisationsnummer och momsregistreringsnummer, trots att det är lag att visa detta.
Myndigheterna följer nu upp resultaten och kontaktar företag med brister på sina sidor. De medverkande länderna kan ha egna processer för denna uppföljning, men i Sverige får företagen bakom tjänsterna först en chans att rätta sig frivilligt. Om det inte rättas till kan Konsumentverket överväga att gå vidare med stämningar.