SBPR tar ansvar i Europa

SBPR tar ansvar i Europa

Publicerad
2017-09-20
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Produktmedia

Den 14/6 2017 valdes undertecknad till ordförande i EPPA, de europeiska branschföreningarnas organisation. I EPPA företräds Sverige av NAPA, de nordiska ländernas gemensamma organisation. DPA i Danmark, NBR i Norge och SBPR i Sverige har en gemensam organisation som heter NAPA, i EPPA.
Tittar man på vår bransch med europeiska ögon så blir den ofantligt stor. Ta Tyskland som sysselsätter cirka 50 000 människor i profilbranschen och omsätter cirka 30 miljarder svenska kronor, Frankrike och Spanien ligger inte långt efter. Slår man ihop alla 27 EU-länder, eller 28 om man tar med England, så blir detta en stor industri.
Gemensamt för alla är att branschen inte har någon SNI-kod, oavsett vilket land vi tittar på, det vill säga att det är svårt att få exakt statistik. EPPA måste ta jobbet och lyfta in branschen i Bryssel, den är lika okänd där som den var i Sverige när jag. För 7 år sedan, skrev debattartikeln; Branschen som inte finns.

Napa möte i Köpenhamn
Den 20/6 hade NAPA möte i Köpenhamn, för att lyfta upp de frågor som är aktuella i respektive land samt ventilera det nya ansvaret med ordförandeskapet i EPPA. Från Norge kunde man berätta att Miljödirektoratet i Norge gjort nedslag hos ett antal återförsäljare och plockat prover, från deras showroom och funnit att väldigt få återförsäljare hade koll på de produkter de har i sina utställningar.
Det räcker inte med att hänvisa till leverantören, dit vänder man sig bara med den fördjupade undersökningen. Naturligtvis hittar de produkter som är några år gamla eller utgångna, som man inte har koll på. I Norge utdöms böter, vi vet dock inga belopp.
NBR:s råd till alla återförsäljare i Skandinavien är; kasta alla gamla eller utgångna prover i utställningen. Står de där är de till salu och att saluföra ej godkända produkter är straffbart. Vi har samma regelverk i Sverige, det räcker inte att som återförsäljare säger att leverantören sade att produkten är testad och godkänd. Du måste försäkra dig om att den är det, det vill säga; se dokumenten.
Exempelvis en powerbank, ska förutom Reach ha 4 godkända CE-tester för att vara godkänd. Detta för att powerbanks som inte är gjorda exakt på rätt sätt, med alla säkerhetskretsar, är lika farliga som små bomber.
Tyvärr har det visat sig att just dessa säkerhetskretsar är det första man drar in på när man vill få ner produktionskostnaden. Vi kommer ihåg Samsung och deras telefoner, som man inte fick ha med sig på flygplanet på grund av just detta.

Sälj inte priset, sälj bra produkter. Sälj inte prylar, sälj produktmedia.

//Kjell Harbom, VD SBPR