Det händer saker när det gäller branschens medieföretag. Trade Promotion Förlag AB, som ger ut tidningarna Nord Emballage och Livsmedel i fokus har träffat en överenskommelse med AGI Publishing House, som bl a ger ut tidningarna Sign&Print och Pack Sweden (fd Pack & Plast). Överenskommelse innebär, att ett ökat fokus och en bättre bevakning av förpackningsbranschen.
De båda förlagen inleder nu ett samarbete, som går ut på att AGI koncentrerar sig på bevakning av tryckprocesser och materialen som man trycker på. Denna bevakning sköts genom Pack Swedens digitala veckobrev och genom den tryckta tidningen Sign&Print.
Nord Emballage blir den breda, tryckta förpackningstidningen, som innehåller material både från Pack Sweden och Nord Emballages egen redaktion. Samma gäller det digitala nyhetsbrevet Packnews.
I Finland och Danmark finns det sedan länge ett samarbete mellan de båda förlagens skribenter och annonssäljare. Nu inleds även samarbetet i Sverige.
– Det som sker nu är att vi tar över tryckta Pack Sweden och integrerar den i Nord Emballage med omedelbar verkan, säger Hans Friedsam, VD på Trade Promotion Förlag.
– Vi är övertygade om att vi kommer att kunna ge branschen all den nödvändiga omvärldsbevakning man är betjänt av.
– Vårt koncept med Nord Emballage, Packnews nyhetssidor på respektive språk i de nordiska länderna och vårt nya projekt; tidningen Livsmedel i fokus är oöverträffat och ger industrin och dess kunder all nödvändig information och de marknadsföringskanaler den behöver.
Peter Ollén är VD för AGI Publishing House:
– Jag är väldigt glad för att vi nu även hittat en väg, för att arbeta tillsammans i Sverige. Den här lösningen kommer att frigöra redaktionella resurser, för att ge marknaden en djupare och bättre bevakning inom såväl förpackningsteknik och dess affärer som inom tryck och materialval. Den här affären innebär ingen minskning av personal – bara en fokusering.
– Vi koncentrerar oss om vår kärnverksamhet och nord emballage får större resurser att göra en bredare tidning.