Först ut i ledet

Först ut i ledet

Publicerad
2017-09-29
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Miljö

Tidigare i år informerade Ica om att man skulle testa lasermärkning av frukt och grönt, istället för de traditionella och sedvanliga klistermärkena. Enligt Icas beräkningar kommer detta spara över 200 kilometer plastfilm om året, bara för ekologisk avokado.

– Resultatet från testet har visat att sötpotatis fungerar bättre än avokado, därför blir nu märkningen permanent för sötpotatis. Utöver det kommer vi även märka ekologisk vattenmelon och butternutpumpa med laser, säger Peter Hägg, sortimentschef frukt och grönt på Ica.

Nu har alltså pilotprojektet blivit permanent och allt fler produkter lasermärks. Däribland; ekologisk sötpotatis, vattenmelon och butternutpumpa. Märkningen, som görs direkt på skalet, ändrar pigmentet så namn, ursprungsland och PLU-kod syns.

– Det har funnits ett stort intresse från kunder och den nya märkningsmetoden har också uppmärksammats internationellt som ett viktigt hållbarhetsprojekt. Inom ett par år tror vi att märkningen blir vardag för många konsumenter i Europa, eftersom intresset för mer miljövänligt emballage gjort sig tydligt under vår testperiod, avslutar Peter Hägg.