Ofta är det problemen med att få kompetenta och erfarna medarbetare, som skapar svårigheter för företagen att växa. Det gäller inte minst säljare, programmerare och webbutvecklare.
Det är just den flaskhalsen inom IT-sektorn, som gav upphov till rekryteringsföretaget Teamtailor.
Fast Teamtailor är inte ett rekryteringsföretag i den bemärkelsen att man headhuntar och föreslår olika personer till olika befattningar. Istället tillhandahåller Teamtailor ett rekryteringsverktyg i form av en tjänst för arbetsgivare med möjlighet att skräddarsy ett eget kandidathanteringssystem, som sätts ihop på ett par timmar.
Ville lösa problemet
Teamtailor skapades av trion Richard Johansson, Erik Andersson och David Wennergren för drygt tre år sedan. Det senaste gemensamma projektet var MyNewsDesk, som närmast kan beskrivas som en digital plattform för redaktionell PR. En tjänst som bl a når ut till ca 16 000 journalister.
Det var när MyNewsDesk köptes upp av NHST Media Group, som planerna på Teamtailor började ta form och tanken att lansera ett unikt rekryteringsverktyg, som skulle kunna underlätta för företagen att hitta rätta medarbetare. Det var också den egna erfarenheten från MyNewsDesk och svårigheterna att kunna hitta och rekrytera programmerare och webbutvecklare.
– När vi gick in i PR-industrin hade det inte hänt mycket under lång tid och det var samma sak inom HR. Det finns många CV-hanteringssystem och jobbportaler, men vi upplevde att det saknades tekniska hjälpmedel, för att marknadsföra sin arbetsplats och engagera medarbetare i rekryteringen, förklarade Erik Andersson i en intervju för nyhetssajten Breakit.
Växer snabbt
Teamtailor är alltså ingen extern marknadsplats för rekrytering, utan har istället byggt och erbjuder en plattform för employer-branding. Det handlar om att bygga företagets varumärke som arbetsgivare och arbetsplats, att helt enkelt hjälpa företagen att framstå som attraktiva arbetsgivare.
Teamtailors intäkter bygger de på årsabonnemang från kunderna. Prissättningen för abonnemanget skiljer sig åt beroende på kundens storlek, men börjar på en nivå på 600 kronor per månad.
Bolaget har sedan starten tagit ett rejält kliv framåt och 2015 omsatte man ca 2,6 miljoner kronor. Kanske inte någon jättesumma, men är ändå det tredubbla jämfört med 2014. Antalet anställda har också ökat till 30-talet personer och användarantalet är nu uppe i närmare 14 000.
Se på dig själv – andra gör det
Vi beger oss till Åsögatan 119 och tar den gigantiska industrihissen upp till våningsplan 2. Där träffar vi Susanna Edman, Key Account Manager på Teamtailor. Det är hon, som ska förklara för oss vad Teamtailor erbjuder och vad exempelvis Employer Branding och Inbound recruiting egentligen är.
Det var hon som kontaktade oss och orsaken var bl a en artikel i den fackliga organisationen Unionens medlemstidning Kollega, som handlade om att vi tillsammans med vårt systerföretag P&K TimeApp AB gått ut med att vi inte drog några karensdagar när personalen var sjuk. Inte heller blev det någon reducerad sjuklön, utan vid sjukdom fick medarbetarna full lön, samtidigt som företagen också står för deras tandvård, läkarbesök och glasögon.
– Det om något är ett ypperligt exempel på Employer Branding, säger Susanna Edman.
– Med det visar ni vilken arbetsgivare ni är och hur ni vill att era medarbetare ska känna sig; trygga och väl omhändertagna.
– Dessutom är ni väldigt duktiga på att visa upp er på Facebook och Instagram genom att ni har ett brett engagemang från olika medarbetare och vågar bjuda på er själv med lite humor blandat med allvar.
I Teamtailors rekryteringstjänst ingår fyra olika funktioner; 1) en komplett Karriärsida, 2) ett CV-hanteringssystem, 3) Social recruting-funktionalitet och 4) Utbildning och Support.
Det ska vara enkelt
När någon söker ett jobb; oavsett om det är på eget initiativ eller genom att en tjänst på något sätt är utannonserad, så vill jobbsökarkandidaten givetvis veta mer om företaget. Det självklara är då att gå ut på företagets hemsida och kika in på olika sociala medier som bl a Facebook, Linkedin och Instagram.
Det är här som sanningens minut infinner sig; vilket intryck får man och hur enkelt är det egentligen.
– Det handlar om två saker; för det första att det ska vara enkelt att både skaffa information och att söka ett jobb, även från mobilen, poängterar Susanna Edman.
– För det andra och kanske viktigast; vad ger företaget för intryck. Vad säger det om företagets kultur och värderingar – är det ett företag som jag verkligen skulle vilja jobba på eller?
På många, kanske de flesta företagshemsidorna finns det en Jobb-flik eller Jobba-hos-oss-flik, som dessvärre oftast ligger långt ner på sidan och som man får scrolla för att överhuvudtaget hitta.
På Teamtailor vill man att den ska ligga högt upp på hemsidan; väl synlig och lite lockande att klicka på.
– Det viktigaste är inte företagets produkt eller tjänst, utan passionen i företagets visioner och medarbetarnas engagemang, menar Susanna Edman.
– Vår Karriärsida tar bara 2-3 timmar att sätta samman och det kan och ska göras av företaget själv
Öka den sociala spridningen
Karriärsidan innehåller en informationssida och kanske en summarisk film eller bildexposé som förmedlar en känsla av vad företaget står för. Här finns jobblistor och jobbannonser, medarbetarsektion, där man kan ana vilka man kan komma att få jobba tillsammans med och var man kan komma att ha sin arbetsplats. Självklart kan det också kompletteras med en HR-blogg.
Sidan är integrerad med sociala medier och med företagets eventuella jobbdomän. Den är SEO-anpassad eller sökordsoptimerad och enkel att uppdatera genom ett CMS, som står för Content Management System. Det är ett webbaserat publiceringssystem, som möjliggör för en administratör eller informationsansvarig att enkelt hantera innehållet på sidan från vilken dator som helst med Internetuppkoppling.
Givetvis är Karriärsidan också mobilanpassad och ger möjligheter till inhämtning av intressant statistik.
– Karriärsidan ska kännas levande och upplyftande; närvarande, deltagande och inbjudande. Det handlar om korta, enkla texter och för kandidaten ska det mesta vara automatiserat, säger Susanna Edman.
– Det ska vara enkelt att ställa frågor, enkelt att få svar och enkelt att presentera sig själv; mycket baserat på kryssrutor.
– Det är också viktigt att företagets befintliga medarbetare ska känna ett ansvar och engagemang för presentera sig och sin arbetsgivare. Öka den sociala spridningen; låt medarbetarna ta ansvar en vecka vardera på att agera på bl a Facebook och Instagram.
Rekrytera tillsammans
Det gäller att arbeta proaktivt med rekryteringar och det är just vad Teamtailor vill medverka till. Det handlar om en kandidatfokuserad rekryteringsprocess och som en av flera finesser i systemet finns möjligheten för jobbsökarkandidaterna att connecta sig; dvs att de per automatik följer det aktuella företaget och få mail när det dyker upp något av intresse.
Företaget får också kontinuerlig uppdateringar och kan hela tiden följa vad som sker.
– Det gäller för företaget att engagera alla medarbetare på alla nivåer i arbetet med att visa upp sig för potentiella nya medarbetare. Ytterst handlar det om att bygga företagets framtid och då kan alla dra sitt strå till stacken, påpekar Susanna Edman.
– Visa att det är kul att jobba på företaget. Visa vem som ska intervjua en eventuell kandidat och vad de olika medarbetarna gör och sitter.
Bättre kandidathantering
Att hantera kandidater och deras ansökningar ska också det vara enkelt och det oavsett om det rör sig om några få ansökningar eller om flera hundra. Teamtailors CV-hanteringssystem ger en samlad överblick och tillgång till viktiga funktioner som underlättar en framgångsrik rekrytering.
Systemet tillåter ett obegränsat antal användare, samtidigt som systemet har en effektiv och snabb sorteringsfunktion efter olika parametrar. Kommunikationen med de olika jobbsökarna är enkel och delvis automatiserad. CV-hanteringssystemet är också integrerat med Linkedin och hela ansökningsförfarandet fungerar alldeles utmärkt mobilt.
– Kort sagt är vårt rekryteringssystem en kompakt funktion som kan och ska användas i vardagen, för att hela tiden bygga företagets varumärke ur ett medarbetarperspektiv, säger Susanna Edman.
– Det är enkelt, snabbt och kul; det är social recruting i ett nötskal.
Marknadsföra arbetsplatsen
Erik Andersson var tidigare VD på Teamtailor, men har sedan slutet av förra året övergått till en bredare och mer blandad, roll i bolaget, i och med att tjänsten och företaget växer så snabbt.
Idag heter Teamtailors VD Jorge Vasquez.
– Det vi var ute och predikade om för några år sedan, börjar folk förstå på bred front nu. Det vi har lyft fram hela tiden är att för att lyckas med din rekrytering måste du som arbetsgivare attrahera och konvertera besökare.
– Som arbetsgivare måste du alltså lägga mycket kraft på att marknadsföra arbetsplatsen, säger Erik Andersson i Breakit-intervjun.
– HR-personer i Sverige har börjar förstå hur man ska rekrytera på bästa sätt, vilket är det roligaste av allt tycker jag. Att det i sin tur resulterar i bra siffror för oss är självklart också roligt. När vi började, jobbade vi verkligen i motvind. Men nu äntligen har det släppt rejält.
– Det finns jättemånga rekryteringssystem och aktörer som genomför hantering och sortering. Däremot finns det inga andra som tar ett helhetsgrepp kring rekryteringen såsom vi gör. Därför ser jag inga stora hot för oss på employer branding-marknaden i dagsläget, förklarar Erik Andersson för Breakit.
– Saken är den att alla kan bygga ett system som kan hantera ansökningar, men vi såg tidigt att mer krävdes och vågade ta en stor risk. Tack vare vår pitch och våra erfarenheter när det gäller att bygga bra produkter, fick vi med oss tunga investerare i ett tidigt skede.
– De personerna visste också vad som krävs för att rekrytera bra, och trodde på oss.
Ingen tom hand
Bland en krets av tunga affärsänglar finns både Henrik Torstensson, VD för Lifesum och Mattias Miksche, VD för Stardoll. Det handlar om strax under 10 miljoner kronor och planen framåt är att växa mer inom Europa. Redan nu har Teamtailor etablerat närvaro i Norden och Storbritannien.
I fastigheten på Åsögatan tränade man en gång karate. Som alla vet är det en disciplinerad kampsport utan vapen och ordet karate står för; tom hand. Lite kul är det då att Teamtailor står för raka motsatsen och ger ett effektiv vapen i hand på den som vill rekrytera framgångsrikt.
Text – Lars Knapasjö
Foto – Eric Windahl