Fespa 2017 ockuperade 10 av Hamburgmässans totalt 11 hallar. På en yta av 87 000 kvm fick screen-, digital- och textiltryckare samsas under 5 hektiska dagar. Detta var faktiskt den största satsningen någonsin av Fespa-mässan, med tiotusentals besökare och utställare från hela världen. Nya produkter, nya tillbehör, nya nyheter och världspremiärer för alla inom branschen.
Produktlösningar, skrivare, färger, papper, textiler och allt där emellan. Seminarium, workshops och nätverkande. Agfa, Efi, HP, Hexis, Ricoh, Durst, Swissqprint, Mutoh, Mimaki och många fler där till, listan kan göras lång.
– Vi gick igenom många undersökningar, där Hamburg kom högt bland potentiella kandidater. Efter noggranna funderingar bestämde vi oss för att det var dags att besöka denna fantastiska stad igen, säger Roz Guarnori, divisionsdirektör för Fespa.
Nylanseringar och utmärkelser
De som besökte Agfa Graphics monter på Fespa 2017 fick se ett gäng fräscha enheter. En nyhet, som man bjöd på, var att alla maskiner som togs med till mässan var i LED-utförande; Jeti Tauro H2500 LED, Anapurna H3299i LED, Jeti Ceres RTR3200 LED, Jeti Mira LED och Avinci DX3200.
Exempelvis har vi det nya flaggskeppet Jeti Tauro H2500; 2,5 meter bred rulle-till-rulle för storformat.
– Utrustad med UV LED kommer Jeti Tauro med massor av både ekonomiska och ekologiska fördelar, berättar Reinhilde Alaert, produktchef på Agfa Graphics.
Bläcket, som användes i Jeti- och Anapurna-maskinerna på mässan, blev korat av European Press Association till ny vinnare i EDP-awards. UV-LED-bläcket ska bl a ge fördelar, som låg elförbrukning och ett brett medieutbud.
Utvecklad i Belgien, 3,2 meter bred, trycker upp till 172 kvm i timmen, en upplösning på 1440 x 540 dpi, har nu Agfa även lanserat sin Avinci DX3200. Det är den första skrivaren, i en trolig serie, som använder direktsublimering.
– Vi använder Konica Minoltas huvuden och den här direktsublimeringsskrivaren är helt nyutvecklad, säger Nils-Arne Sletten, chef för storformat i Norden på Agfa.
World Wrap Master by Hexis
Världens bästa vinylinstallatörer tävlade mot varandra i World Wrap Master, för att få äran att wrappa Haugaard Racing-stallets tävlingsbåt, som ska användas i 2017 Formula 4 UIM Powerboat Championship.
Designen, som wrappades på båten är framtagen av Patrick Charrier från Frankrike.
Vinnare av Wrap Masters Europe, som var under mässans två första dagar, blev Chris Hooper från England. Andraplatsen tilldelades Ruan Greef från Sydafrika och tredjeplatsen till Traian Moldovan från Rumänien.
Dessa tre och utmanare från andra världsdelar, tävlade i världsmästerskapet då de blev utmanade att wrappa en del av Renaults Formula-bil och hjälmar på 45 minuter.
Chris Hooper fick nöja sig med att vinna Wrap Master Europe och slutade på femte plats. Han fick därmed inte fortsätta till semifinalen, där Traian Moldovan och Ruan Greef tävlade mot svensken Jonas Sjöström och sydafrikanske Martynus Bertullis i att wrappa varsin sida av en Renault Formula-bil. Under semifinalen fick de tävlande hela två timmar på sig att slutföra uppgiften.
Bronsplatsen tilldelades Ruan Greef. Jonas Sjöström och Martynus Bertullis gick vidare till finalen; där de fick wrappa varsin sida av tävlingsbåten som Hauggaard Racing Team ska använda i 2017 World Formula 4 UIM Powerboat Championship.
Vinnaren? Det var ingen mindre än den 33-åriga svensken Jonas Sjöström, från JBS Dekor AB i Upplands Väsby. Vi på Screen&Marknaden saluterar Jonas och alla andra som deltog i Hexis Wrap Masters 2017.
På sista dagen av Fespa 2017 bjöd Hexis även upp till dans för Wrap Jam, där några andra av världens bästa vinyldekoratörer wrappade Nico Rosbergs F1-bil från 2014. Bilen fick byta från de ursprungliga Mercedes-dekorerna till Hass Racings färger.
Besökarna fick även själva chansen att försöka lägga på vinyl, för att lära sig teknikerna som används i tävlingarna.
Med en ny mångsidig produktserie
Antalis ställde ut på Fespa och Printeriors, där man visade upp sin expertis inom visuell kommunikation. Med sig hade man en mängd lösningar för storformat, bl a den nylanserade serien Coala Magnetics, en nyskapande serie av självhäftande magnetfilmer. Med dessa nya produkter går det snabbt att både montera och byta ut bilder eller kampanjmaterial.
Coala Magnetics är en uppföljning av Coala Wall Design, som är en serie av väggdekor. Tanken är att denna nya serie ska användas för bl a reklam i butik, hotell, restaurang och utställningar. I serien finns Coala Ferro, som kombinerar magnet med en tryckbar järnfilm.
10-årsjubileum
Under 10 år har Canon funnits med i den digitala sektorn för storformatsutskrifter med sina flatbäddskrivare i serien Océ Arizona. Tekniken i skrivarna har fått hyllningar och utmärkelser från forskningsorgan och branschföreningar.
– Vi är enormt stolta över den roll som Océ Arizona har haft för verksamheter sedan lanseringen år 2007, säger Mark Lawn, chef för Graphic och Communications på Canon Europé.
– Under de senaste tio åren har vi fortsatt med vår satsning på fortlöpande nyutveckling och regelbundet levererat nya Océ Arizona-modeller. Varje ny generation har försett kunderna med nya verktyg för tillväxt och utveckling.
I och med dessa 10 år i segmentet visade Canon nya lösningar, som höjer produktiviteten ytterligare. Exempelvis kom lanseringen av Océ Auto Pilot, som automatiserar skärning, veckning eller utstansning och använder sig av bildbehandlingstekniken Canon EOS, för att känna igen registreringsmärken på det utskrivna materialet. Océ Auto Pilot är utvecklad för att kunna användas på vilken skrivare som helst och systemet är framtaget tillsammans med Zünd Skandinavien.
Efi och senaste generationen
I Efis monter visades den senaste generationen av EFI H1625; storformatsskrivaren EFI Pro H16, en UV-LED hybrid med en utskriftsbredd upp till 1,65 meter. Fyrfärgsskrivaren har en utskriftshastighet på upp till 91 kvm i timmen.
Dessutom fanns Efi Vutek 3r, en av de mest avancerade UV-LED rulle till rulle skrivarna på marknaden, med en maximal utskriftsbredd på upp till 3,5 meter och garanterar bästa bildkvalitet med en upplösning på 1200 dpi.
På plats var även erfaren personal från Marabu Scandinavia, som gav besökarna all den praktiska information som behövdes, för ett lyckat beslut.
Ricoh med flexibelt utbud
Som de flesta redan vet så har Ricoh och Efi utvecklat ett partnerskap sedan förra året.
De som besökte Ricohs monter fick se ett urval av Ricohs utbud av DTG-skrivare, storformat, exponering och flatbäddsmaskiner.
– Ricoh har etablerat ett flexibelt utbud av hård- och mjukvarulösningar som stödjer tryckerier som vill skapa nya tillämpningsområden, säger Tommy Segelberg, Ricoh Sverige.
– Vi strävar efter att använda vår innovationsdrivna mentalitet och samlade kompetens till att erbjuda trygga val bland kvalitativa och kostnadseffektiva lösningar.
På plats fanns även Ricoh Pro L4160, storformatsskrivare. En miljöanpassad latexskrivare, som använder Ricohs egna vattenbaserade färger. Tack vare piezo-skrivarhuvuden levererar den bläckdroppar så små som fyra pikoliter. Skrivaren har en bredd på 1,65 m.
– Fespa 2017 är den perfekta platsen för tryckerier att utforska hur de tillsammans med Ricoh kan avancera till nya marknader, öka räckvidd, prestige och lönsamhet. Vi är stolta över att Ricoh-systemen har ett miljömässigt, ansvarsfullt förhållningssätt till produktion med lägre utskriftstemperaturer och lägre effektförbrukning, avslutar Tommy Segelberg.
Ricoh visade även upp den nya mjukvaran MarcomCentral; som ska vara ett verktyg för att hantera on-demand-tryck och mjukvaran ColorGate; som är till för storformat.
De nya DTG-skrivarna, för att trycka direkt på textiler, kommer från dotterbolaget Anajet.
Swissqprint
Swissqprint lanserade två nya storformatsskrivare, som båda bygger på LED-teknik och gör dem både ekonomiska och miljövänliga. Företaget har för övrigt anpassat sig och kan nu erbjuda LED-huvuden till alla sina flatbäddsskrivare.
– Swissqprint ville inte erbjuda LED-torkning, förrän de kunde säkra att kunderna kunde fortsätta använda exakt samma färg som i sina UV-torkade maskiner, säger Lars Blomgren, återförsäljare för Nize Equipment i Norden.
– Både för egen del och för kundernas skull ville de bara ha en typ av färg att arbeta med. När de nu introducerar LED-maskinerna har de samtidigt gjort en rad förbättringar.
Flexa hos AddExport
Här i Sverige är det inga mindre än AddExport som har generalagentur på att sälja Flexas maskiner, det gäller även i hela Norden.
På årets mässa visades bl a Flexa Miura II 140 plus; en ny automatisk X/Y-skärare, som läser skärmärken och automatiskt korrigerar för avvikelser medan den skär. Tillägget Miura II 160 Plus WP fungerar på samma sätt och har en automatisk upprullning av tapeter.
Företaget hade även med sig Extrim 260, som är en elektrisk trimmer med självslipande kniv för flexibla material på upp till 1,8 mm i tjocklek.
Fespa Awards
En galamiddag hölls på Grand Elysee Hotel i Hamburg på onsdagen 10 maj. Middagsgästernas mångfald representerades av att de kom från 27 olika länder. Det australienska företaget OMUS, som sysslar med 3D-utskrifter, vann årets onlineomröstning för deras pop-up-butik helt utskriven i 3D för Louis Vuitton.
Men detta var bara en av de 14 kategorier som det delades ut pris i. Här kommer en lista på de resterande 13;
• Point of Purchase Products – Paper & board: Augustus Martin, Storbrittanien
• Point of Purchase Products – Plastic: HQ Print Daniel Ries, Tyskland
• Posters: Atelier fuer Siebdruck Lorenz Boegli, Schweiz
• Serigraphy’s and Fine Art: Atelier fuer Siebdruck Lorenz Boegli, Schweiz
• Decals and Printed Labels: Signbox Ltd, Storbrittanien
• Special effect: Atelier fuer Siebdruck Lorenz Boegli, Schweiz
• Special effect on t-shirts, garments and other textiles: MIDI Print, Ryssland
• T-shirts and other garments: MIDI Print, Ryssland
• Roll-to-roll printed textile: The Look Company, Qatar
• Glass, Ceramic, metal and wood products: Digital Plus, Schweiz
• Direct printing on three dimensional products: P&P Promotion SRL, Italien
• Non-Printed Signage: HNS Sign, Storbritannien
• Functional Printing: Classic Stripes PVT, Indien
Fespa 2018
Nästa års Fespa kommer hållas under fyra dagar på Berlinmässan i Berlin, Tyskland, den 15 till 18 maj.
– Berlin är en av favoritstäderna bland våra utställare, speciellt eftersom det finns många goda minnen sedan vi arrangerade Fespa 2007 där, säger Roz Guarnori, divisionsdirektör för Fespa.
– Mässan bokades redan innan Fespa 2017 hann börja.
Text/Elmer Törnquist
Foto/Fespa 2017