400 miljoner kunder

400 miljoner kunder

Publicerad
2017-07-21
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Ekonomi

Det globala betalningslösningsföretaget Adyen meddelar att de lagt till Wechat pay i sin plattform för lokala betalningsmetoder. Adyen är det första globala företaget inom betalningslösningar som integrerar Wechat pay i sin plattform och därmed öppnar upp för företag att nå runt 400 miljoner kinesiska kunder.
I pressmeddelandet från Adyen skriver de att Kina bidrar till den globala tillväxten av e-handeln och att detta till stor del beror på att mobila betalningar blir vanligare.
2020 förväntas de internationella köpen öka till 75%, vilket kommer ha betydande effekt på den globala marknaden för e-handel.

– Det är glädjande att vi nu kan erbjuda Wechat pay, säger Jussi Lindberg, affärsutvecklare på Adyen i norra Europa.
– Kombinerat med de redan tillgängliga betalningsmetoderna Unionpay och Alipay får handlare tillgång till världens största marknad för e-handel, med hjälp av en enda partner.

Kina är världen största e-handelsmarknad med över en halv miljard onlinekunder. Kinesiska konsumenter använder nästan uteslutande lokala kinesiska betalmetoder. Jussi Lindberg framhåller att den kinesiska marknaden innebär en enorm möjlighet för nordiska e-handelsföretag, men att detta kräver att betalningsplattformen stödjer lokala betalningsmetoder.
WeChatt, som från början är en app för chatt, har utvecklats till ett digitalt ekosystem som innehåller integrerade betalningsmetoder. Hälften av WeChatts 80 miljoner användare använder idag betalmetoden.