Sedan ett och ett halvt år tillbaka har Fredrik Ridström, Ronnie Pettersson, Esa Mäntynen och Markus Bergström drivit Gigantprint AB i Norrköping. Efter att JMS, som tidigare var delägare, fick lägga ner sin verksamhet föll det sig naturligt att köpa och ta över hela tryckeriverksamheten i Norrköping samt delar i Malmö.
I och med köpet blev det som en nystart som förankrade sig i hela bolaget.
– Det blev ju ingen stor förändring i den vardagliga driften, men det känns mycket positivt, säger Fredrik.
2017 har trummat på bra än så länge och det kommer nog fortsätta i samma fina takt som tidigare. 2016 var lite mer turbulent i och med ägarbytet, men det föll sig helt naturligt att göra den affären man gjort. Det är trots allt så att de fyra kamraterna tillsammans har dragit bolaget så länge ändå.
Till skillnad från JMS, har Gigantprint som bolag aldrig varit inne i tidningsbranschen. Istället har man alltid satsat på digitaltryck i storformat och nytänkande. Det är väl egentligen det som Gigantprint till största del förknippas med; stora vepor.
– Jag skulle inte beskriva det som ett problem, men det som de flesta associerar Gigantprint med är just stora vepor.
– Men stora vepor har redan haft sin kulmen och vi gör mycket mer än vepor.
Breddat verksamheten
Man har valt att ta ett större engagemang och tar helheten till kunden. Tillsammans med nära relationer från andra bolag så sköter Gigantprint hela händelseförloppet från att ordern kommer in, produktion av material, efterbehandling, paketering och slutligen även leverans till kund.
– Visserligen gör vi mycket vepor, men det jag tror många missar, är att vi även gör tyger, kartonger, plaster, frigolit och många andra typer av materiallösningar. Vi har breddat verksamheten med det mesta, berättar Fredrik.
Hur ser framtiden ut?
Hade frågan ställts till Fredrik för kanske tio år sedan så hade han varit osäker, för då fanns en liten oro för bildskärmar. Men nu när marknaden har kommit till en punkt och lärt sig var det är bäst att ha skärmar kan han med lättnad säga att det finns en plats för båda branscherna.
– Ska någon exempelvis köpa en hamburgare på en snabbmatsrestaurang kan det vara bra att ha en bildskärm som byter ut menyn till och från.
– Men står du i butiken och ska välja en tomat fungerar det inte om du har en videofilm som berättar allt om alla tomater hela tiden, då är det kanske bättre om man bara kan välja den man tycker ser godast ut, anser Fredrik.
Med andra ord så ser framtiden ljus ut för Gigantprint. Det har funnits exempel på bildproducenter från tryckmedia som gett sig in i bildskärmsbranschen, men har gått tillbaka då man insett att det inte är reklamfilm man ska syssla med. En helt annan värld.
– Det är lite som att internet inte har dödat TV-tittandet, man tittar bara på ett annat sätt, berättar Fredrik
– Jag tror att segmenteringen är lite klar här också, de som sysslar med skärmar har insett att det är en annan bransch och håller sig inom den ramen.
Firade med Pommac och chips
På Gigantprint handlar det istället mycket om inredning av butiker och skapandet av butiksmiljöer. Sedan har man skapat Dinprint.se som är ett sätt att nå ut till privatmarknaden; fototapeter, tavlor, posters och rullgardiner. Även företag har nytta av denna sida, då man säljer kontorsinredning likväl.
– Det finns exempel på där webbsidorna har öppnat butiker, t ex i Trademax och Netonnet.
Vid lite djupare snack om detta kom Fredrik fram till att han tror att Zalando har fysiska butiker inom tio år. Det blir intressant att se hur framtiden ter sig.
Det är mycket snack om att e-handeln kallas för butiksdöden, men samtidigt kan man se att e-handeln faktiskt får butikshandeln och handeln i sin helhet, att växa. Byggnationen av allt fler fysiska lokaler och offentliga byggnader syns tydligt.
Gigantprint driver även bolaget Svasab, där bedriver man försäljning av nöd- och gatuskyltar. Mycket till bostadsrättföreningar och företag.
– Webbsidorna är ett komplement för hur kunderna på enkelt sätt ska kunna beställa produkter från oss. Men självklart är Gigantprint mycket större än så.
– Vi har även öppnat Gdirekt, där man kan beställa tryck och exponeringsmaterial på ett enkelt sätt. Vid första orden drack vi Pommac och åt chips, sedan satte vi igång och arbetade för att kunna skicka orden redan samma dag.
Digitaltryck håller måttet
Digitaltryckstekniken har etablerat sig väl i branschen, trots frågor om den håller måttet. Men de flesta tycker ändå att digitaltryck är smidigt och håller bra kvalitet.
– Vem hade trott att screentryck skulle finnas kvar än idag? undrar Fredrik.
– Men screen har en så hög produktionsnivå att det antagligen kommer finnas kvar i många år framöver.
Allt handlar om service
Länderna i Baltikum gör ungefär lika bra kvalitet på sina tryck och med dagens logistik, kan de leverera på nästan samma tid.
– Det finns länder som knackar på dörren i vår bransch, skillnaden ligger inte i varken maskiner, material eller färg. Det som skiljer är att de kan hålla en längre lönekostnad än vi, berättar Fredrik.
Men det löser Gigantprint på kanske det bästa sättet ändå, Fredrik betonar service och det är nog vad dagens kunder, företags- såväl privatkunder, uppskattar mest. Många politiska partier försöker få in fler låglönejobb, för att kunna konkurrera med länder som exempelvis Polen. Men vilket företag vill skylta med att man har låga löner?
– Vi arbetar för service, nytänkande och enkelhet. Det är det som är tanken med webbsidorna vi har; för att det ska vara enkelt för kunden att beställa en roll-up eller en beachflag, säger Fredrik.
Framgången – namnet – personalen
Gigantprint startade upp redan år 2000 med JMS som ägare.
– Dels hade vi lite tur när vi startade. Vi kom in i rätt tid, i en viss nisch, i både reklam- och detaljhandelsbranschen.
– Dels var namnet bra, Gigantprint var ett grymt namn. Vi hade ett par olika förslag som vi bollade med, men jag tror vi valde det bästa namnet.
Som tidigare skrivits i artikeln står Gigantprint för nytänkande, så ägarna måste alltid ha uppsikt för att se vad som händer. Ett ständigt bevakande för att hela tiden vara med i svängarna.
– Alltid när jag har sådana här samtal så tänker jag på 3D, och det är en spännande bransch som funnits länge, men det är lite en egen nisch. Kanske i framtiden blir det någon väg in där via frigoliten…
– Sedan tror jag att vår framgång berott till väldigt stor del av vår enastående personal.
Rekryteringen sköts på det kanske enklaste och smartaste sättet som finns.
En fråga ställs till personalen; känner ni någon som är bra och duktig? Sen får personen i fråga komma in och träffa företaget och känna av hur bra personkemin är.
Man går bara på personenligheten, inte alls på betyg. Allt för att hålla en bra stämning på arbetsplatsen.
Udda event
När herr Ridström ska få beskriva vad han tycker är den roligaste typen av uppdrag så kommer Tough Viking upp. Tough Viking är ett av de mest utmanande hinderbane-loppen i hela Skandinavien som går av stapeln ett par gånger per år.
– Det är dessa typer av event som är lite extra roliga, när man får använda sin kreativitet. Såklart är de lite mer omständiga, men de är kul.
– Vi gjorde några ramper i slutet på banan i Oslo, som skulle se skitiga ut även fast de inte var skitiga alls. Vi var då tvungna att ta fram ett material som passade.
Rundturen i lokalerna
Efter intervjun där vi smuttade på varsin kaffe latte, får vi oss en guidad tur genom de gigantiska lokalerna. Ett snabbt stopp i serverrummet där vi träffar Martin som går igenom övervakningskamerorna, sedan bär turen vidare genom ett av de viktigaste rummen; fikarummet. Där har man satt upp ljudabsorbent i taket, en produkt man säljer och som har bidragit till ett dovare ljud.
Direkt utanför fikarummet tittar jag inte riktigt och kliver nästan rakt ner i bubbelpoolen, men tur är det att Fredrik är på hugget och räddar mig.
– Bubbelpoolen har vi här till firmaeventen, en populär plats, berättar Fredrik.
Jag kan tänka mig att den är oerhört härlig, en varm sommar med något kallt i handen. Både jag och Eric får lite känslan att det är något vi bör skaffa till Screen&Marknadens kontor.
– Vem levererar snabbast? frågar Fredrik.
Vi stöter på Gigaman, en snygg roll-up med Gigantprints andra frontfigur… förutom herr Ridström själv alltså.
Det finns så mycket att berätta om lokalerna, vi blir visade alla delar; från rummet med efterbehandling, det gigantiska lagret av vepor banderoller och skärbordet från Zünd som underlättar allt handarbete genom att skära precist.
Till UV-skrivarna, skrivarna med vax-kulor och den stora verkstaden med allt från laserskärare samt lackering med vitfärg i CMYK. Här tillverkar man allt in-house för att kunna skapa egna lösningar och göra miljöerna så bra som möjligt.
Avslutningsvis har man byggt ett gym en trappa upp till de anställda, friskvård tar man hårt på.
8 snabba med Fredrik
Tacos eller pizza; Tacos
Sol- eller skidsemester; Skidsemester
Fotboll eller hockey; Inget, men gärna tennis
Traditionell TV eller Netflix; TV
Kaffe med eller utan mjölk; Med mjölk, helst latte
Djuphavsdykning eller fallskärmshoppning; Dykning
Screen-, transfer- eller digitaltryck; Digitaltryck
Vad är roligast att profilera, beachflag eller kaffetermos; Kaffetermos
BYLINE;
Text/ Elmer Törnquist
Foto/ Eric Windahl