Förändrade roller på en marknad i förändring

Förändrade roller på en marknad i förändring

Publicerad
2017-06-21
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Ledare

En gång i mitten av 1980-talet förvärvade jag ett gammalt familjetryckeri med namnet; Säljarbrev AB. Redan då – omkring 10 år innan Internet blev publikt – var namnet lite föråldrat och mossigt. Fast en gång hade Säljarbrev en storhetstid, som landets kanske mest framstående tryckeri. Det var när man lanserade den tidens stora sensation i form av att man kunde trycka ett brev med avsändarens namnteckning i läcker blå färg; precis som om det var skrivet med en hederlig reservoarpenna. Säg den framgång som varar för evigt och det trycktekniska försteget var snart inhämtat av kollegor och konkurrenter.

Jag kom att tänka på det här, när jag läste ett referat av Niklas Zhovnartsuks anförande på Stockholm Media Week 2017. Niklas är marknadschef på Viking Line och han talade över ämnet; Hur påverkas marknadschefens roll av teknologin?
Hans beskrivning av marknadschefens vardag slutade med liknelsen om en galen bläckfisk med åtta armar som önskade att han hade två till.

Allt tenderar att hamna på marknadschefens bord vars roll förändras och utvecklas i det oändliga med nya tekniker och nya fenomen, som alla tycks bli marknadschefens ansvar. Trots det är kraven desamma; driva volymen, öka återköpen, ge maximal utdelning på gjorda investeringar och positionera varumärket.

Samtidigt tycks beprövade metoder och medier, som bevisligen är lönsamma och ger effekt, få stå tillbaka till förmån för nya coola grejer, om vilka man egentligen inte vet speciellt mycket; bara att de är det senaste bland de hippaste och att ingen vågar låta bli att testa.

Niklas Zhovnartsuk drar slutsatsen, att marknadschefens roll inte kommer att finnas kvar, utan ersätts av en roll som är mer kommersiell och som också är ansvarig för såväl kommunikationen som reklamen och allt annat som hittills tilldelats den stackars marknadschefen.

Jag gillar hans drastiska skildring av marknadschefens roll och hans analys om dess framtid. Samtidigt är jag lite förvånad över att gammelmedia och marknadsföringens eller marknadskommunikationens beprövade kanaler och metoder, så lättvindigt kan förbises. Finns det faktiska belägg, för att Facebook, Instagram, Twitter, Snapchat och diverse bloggar, podcasts och influencers och så vidare, i reella termer som kronor och ören gett tillbaka på de satsningar som gjorts. Jag känner inte till några sådana konstateranden; bara gissningar, snabba slutsatser och förhoppningar.

All utveckling präglas av ett pendelskeende och just dessa framåt- och tillbakasvängningar är viktiga att förstå och förutse. Självklart kan och ska vi inte stoppa utvecklingen; tvärtom, men vi ska surfa mjukt på vågorna och inte ta ut svängarna för mycket eller för snabbt.

Screen&Marknaden har snart 30 år på nacken och har under alla dessa år varit en viktig kanal för information och reklam från och till branschen; Print, Profil och Promotion. Den rollen och funktionen kommer vi att försätta att värna om och givetvis förädla och utveckla.
Många är de företag, som har bl a Screen&Marknaden att tacka för delar av sina framgångar. Det gör oss ödmjuka och tacksamma, men också fast övertygade om att vi ska bli än bättre på att underlätta för branschens företag att nå framgångar och en uthållig lönsamhet.

Visst, rollen kan förändras, tekniken förnyas, men uppgiften förblir alltid densamma. Med de orden önskar vi på redaktionen att alla får en lugn, varm, solig och härligt upplevelserik sommar.

Lars Knapasjö
chefred/ansvarig utgivare