Det krävs muskler

Publicerad
2017-05-15
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Reportage

Alla företag och alla produkter har på något sätt sin egen historia och berättelse. Oftast kopplat till en unik person. Vi har Microsoft och Bill Gates i historien om hur allt började i ett garage i Seattle, Washington.

Vi har Johann Gutenberg och hans bokstavstyper i blylegering, som fick hela boktrycksvärlden att explodera på 1400-talet. I nutid har vi exempelvis Filip Tysander och hans fantastiska historia om sitt möte med den excentriska Daniel Wellington i Australien; nu varumärke för klockor, plånböcker och designade assoarer, som spränger alla försäljningsrekord.
Och så har vi Eskil Johansson …

Allt för kunden
Det började i Borås år 1954. Det handlar om Eskil Johansson; en man med ett stort hjärta och en omistlig tävlingsinstinkt, som startade ett tryckeri. Hans ambition var att alltid vara lite bättre än alla andra.
Han menade, att om allt var bättre än bäst, så skulle det inspirera kunderna till att komma tillbaka.

Därför var det viktigt att alla medarbetare kände engagemang, delaktighet och gemenskap. Man skulle vara ettrig, energisk och aldrig ge upp, hur svårt och besvärligt det än kunde vara. Det finns många historier om Eskil Johansson och hur han alltid hittade lösningar i svåra lägen; historier som är både spännande och inspirerande.
År 1988 köpte Reimar Westerlind, grundare av ACG Nyström AB, företaget, som sedan dess ingår i ACG Gruppen.

60-årsjubileum med disco
Vid receptionen på Eskils vid Åsboholmsgatan 15 i Borås träffar vi företagets nuvarande VD, Christian Nilsson. Hans bakgrund hittar vi inte i den grafiska branschen, men väl i den textila. Senast var det hemtextilier och tidigare bl a uniformer och arbetskläder hos Kwintet, vars starkaste varumärke är Fristads.

– Det är utmanande och lite kittlande att gå från ett renodlat handelsbolag till ett så utpräglat producerande företag, som ett tryckeri, säger Christian Nilsson.
– Här handlar det om stora kunder, konceptförsäljning och helhetslösningar.

Det var i september 2015, som Christian Nilsson tillträdde som VD och det var det året som Eskils också firade 60-årsjubileum. Det gjorde man genom att själva dekorera om hela tryckeriet med hjälp av den egna storformatsutrustningen, så att lokalerna blev ett enda stort disco.

– Nästa år är det 30 år sedan Reimar Westerlind och ACG Gruppen blev ägare till Eskils och det har haft en väldigt stor betydelse, poängterar Christian Nilsson.
– Hans kompetens, energi, livsglädje och genuina entreprenörsfilosofi har gjort att vi står där vi står idag; i en helt unik position och med en stark marknadsnisch.

Uttryck gör intryck
Det är spännande att botanisera på Eskils hemsida. En introduktionsfilm berättar om vikten av snabbhet och kvalitet. Här dansar namn och logotyper för en rad välkända företag och varumärken förbi; KappAhl, Hemtex, Dressmann, Gina Tricot och Akademibokhandeln, för att bara nämna några.

Eskils är ett erkänt duktigt och välrenommerat tryckeri, vars produkter åtskilliga gånger vunnit prestigefyllda priser och tävlingar. Hemligheten är i mångt och mycket att man i ordets rätta bemärkelse är en verklig fullserviceanläggning. Här klarar man alla trycktekniker och alla former av både prepress och efterbearbetning. En annan, illa dold, hemlighet är att man är enormt skicklig på att klara logistiken ända ut till minsta lilla butiksenhet.

Kunderna består till stor del av stora kedjeföretag inom detaljhandeln och kraven handlar om kvalitet och flexibilitet, snabbhet och leveranssäkerhet, kreativitet och noggrannhet.

– I filmen säger vi att; uttryck skapar intryck och så är det. Vi hjälper våra kunder att komma till tals och göra intryck på sina kunder, menar Christian Nilsson.
– Tidigare var det mer arkoffset, men nu är det storformat som ökar hela tiden.

Den nuvarande inriktningen kom till redan under företagets förre VD, Claes Rydin och nu står Christian Nilsson inför utmaningen att bygga vidare och spetsa hela verksamheten ytterligare.

Ökad transparens
För Eskils betyder grönt att man prioriterar hållbarhet i dess bredaste bemärkelse. Det är ett stort ansvarstagande, som inte bara omfattar vår miljö, utan också att företagets medarbetare har det bra, att företagets leverantörer kan utvecklas, att ägare kan återinvestera i verksamheten samt att på alla plan aktivt bidra till att förbättra samhället vi lever i.

– Eskils har alltid haft miljöfrågorna högst på dagordningen och är idag bland de tryckerier som kommit längst i arbetet med att producera med minsta möjliga miljöpåverkan, påpekar Christian Nilsson.
– Vi lever upp till de högst ställda miljökriterierna; från valet av maskiner, papper och färger till att vi uteslutande använder grön el.

Eskils Tryckeri är inget lokalt Boråsföretag, utan ett nordiskt och till och med europeiskt företag; faktum är att man har sin största kund i Norge och leveranser sker till många länder i Europa. Bilden av Eskils är kanske lite anonym och otydlig, men förändringens tid är på väg.

– Vi ska bli tydligare, klarare och öka transparensen, säger Christian Nilsson.
– Våra medarbetare ska kunna berätta om hur häftigt det är att arbeta här och våra kunder ska kunna vittna om hur vi klarar allt och lite till.

Fyra steg ger en helhet
För att kunna erbjuda en fullservicelösning krävs att man har en mångfacetterad och toppmodern produktionsutrustning.

– Eskils är tryckeriet, som tagit steget till att bli en idérik kommunikationspartner, menar Christian Nilsson.
– Vi erbjuder kompletta helhetslösningar, från analys och skapande till tryck och logistik. Varje uppdrag är unikt och resulterar i ett smart, skräddarsytt koncept.

– Allt för att optimera våra insatser så att de alltid ger bästa totalekonomi för våra kunder.
– En avgörande faktor är att vi själva hanterar samtliga trycktekniker, format, material och efterbearbetningar i huset. Det ger oss full kontroll.

Filosofin sammanfattas alltså i fyra faser; Analys, Skapa, Trycka och slutligen Logistik. Det är också det som till stora delar attraherat alla dessa stora kedjeföretag att anlita Eskils. Man får stöd från idé och analys till produktion av vad det än vara månde, för att slutligen få uppleva tryggheten i att mottagarna nås i rättan tid med ett färdigt material.

Den tydliga inriktningen på kedjeföretag inom detaljhandeln har man haft i ett 10-tal år och för framtiden kommer man att fortsätta på samma spår, men vässa sig än mer och bli än duktigare på allt man gör; precis som Eskil Johansson själv en gång uttryckte det. Det kan låta relativt odramatiskt, men det är alltid de där sista procenten till det perfekta som kräver så vansinnigt mycket av alla.

Klarar det omöjliga
Köpcentra poppar upp lite varstans och förändringarnas vindar blåser ibland stormliknande inom mode- och detaljhandel. För Eskils roll som samarbetspartner till företag, som befinner sig i orkanens öga, är det viktigt att vara följsam, anpassningsbar och snabbt kunna rätta sig efter nya konsumenttrender.

– Idag är det den 17 december; samma dag för något år sedan ringde en kund och berättade att deras VD inte var nöjd med julkampanjen. Han frågade om vi kunde trycka en ny, berättar Christian Nilsson.
– Vi svarade ja och samma eftermiddag fick vi originalen till 30-talet trycksaker av olika slag; små digitalt, storformat, offset, vinyl etc.

– Allt detta producerades, färgkoordinerades, skars, packades och var ute i kundens alla butiker den 19 december; drygt 36 timmar sedan telefonen ringde.
– Vi kunde klara det omöjliga med totalt ekonomiskt billigare resultat för kunden och till en bättre kvalitet än om produktionen skulle skett på flera olika tryckerier.

Den historien ger oss en vink om vad Eskils verkligen står för och varför relationen till kunderna är så starka. Det handlar om intryck som ger avtryck; precis som man också säger i den där introduktionsfilmen.

Satsa för framtiden
Under de senaste åren har Eskils satsat stort för att möta marknadens krav och förväntningar. Detta har skett bl a genom att investera i digital offset med HP Indigo 12000. Den nya digitala offsetpressen i B2-format har sju färgverk, som ger möjlighet till absolut högsta tryckkvalitet samt en färgrymd, som är utöver det vanliga. Den är även utrustad med HPs unika one-shot-teknologi för produktion på bl a syntetplaster, klarfilm och andra material.

Företaget har idag ca 60 fast anställda medarbetare samt extrapersonal vid produktionstoppar. Omsättningen ligger på ca 90 miljoner kronor och har under de tio senaste åren haft en bra snittökning.
Lokalerna på Åsboholmsgatan är på ca 7 000 kvm varav hälften är utrymmen för logistik.

Boråsarnas Riviera
Christian Nilsson är ursprungligen från Kinna; ett samhälle i Marks kommun, strax söder om Borås och med ca 15 000 invånare. Nu bor han med familjen i Brämhult, strax utanför Borås. Hustrun Anna är textilutbildad och arbetar i textilbranschen. Hon är också tränare för flicklaget i Brämhult IK, där dottern Ella (11 år) spelar.
På samma sätt är Christian Nilsson tränare för Brämhult IK pojklag 03, där sonen Hugo (13 år) sliter på fotbollsplanen. Annars är det anrika fotbollsklubben Liverpool som gäller.

Sommarstugan finns som det ska vid Apelviken i Varberg och fritidshuset ligger en bit inåt landet. Apelviken är ju känd för sin långgrunda sandstrand och för att vara Boråsarnas Riviera.
I den havsvattenblöta sanden är det lätt att göra fotavtryck; precis som Eskils skapar uttryck som ger intryck som gör avtryck. Sedan kommer nya möjligheter efter nästa våg.

Text/ Lars Knapasjö
Foto/ Eric Windahl

https://www.youtube.com/watch?v=OV5_LQArLa0
https://www.youtube.com/watch?v=KvYADPcqMXY