I arkivet på Micael Bindefeld AB kan den som letar hitta runt 280 inbjudningskort, som sträcker sig över en tid på 30 år.
Därför tog Antalis kontakt med Micael och ville göra en utställning, en utställning som representerade olika typer av trycktekniker och material, men även kreativiteten som finns hos herr Bindefeld och hans kollegor.
Men hur kan man välja ut ett fåtal kort av 280 stycken?
– Det var sjukt svårt, säger Micael Bindefeld.
För grejen är den att man inte bara ville ta fram de dyraste, de mest glamorösa inbjudningskorten som skapats. Det man letade efter var det bredaste spannet; de som stack ut mest, de som var galnast, fulast och roligast. Men även de kort som hade en fantastiskt produktionsteknisk lösning.
Micael Bindefeld
Däribland kan nämnas inbjudningarna till filmpremiären av Allt Flyter; en badmössa skickades ut med tryck om datum, tid och all den praktiska information som behövdes. Det bifogades till och med en näsklämma.
Varför inte nämna inbjudningskorten till öppningen av Clarion Arlanda? Där kreatörerna gjorde korten som ett pass, ett genuint pass som ser äkta ut. I passet var det en bild på Peter Stordalen samt uppgifter om arrangemanget.
Dessa två är, som tidigare skrivet, endast två av de över 280 inbjudningskort som finns i arkivet på Östermalmsgatan 87.
Företaget Micael Bindefeld AB är den byrå kunderna ska kontakta om man vill ha en skräddarsydd och anpassad lösning. De anställda arbetar för att ta fram nytänkande och framgångsrika idéer. Egentligen är bolaget uppdelat i två avdelningar; en för PR och en för event. Där båda sektionerna arbetar separat, men följer samma grundtanke.
Antalis å andra sidan är Europas ledande grossist inom papper och emballage, med Nordens huvudkontor och centrallager i Jordbro utanför Stockholm. De har även ett showroom på Birger Jarlsgatan i Stockholm, där det finns prototyper på det företaget säljer och möjlighet att anordna utställningar, seminarium och andra typer av aktiviteter.
Inbjudan till filmen Allt flyter – 2008
Inbjudan till Utegalan – 2008
En egen nisch
Det tog sin början för omkring 30 år sedan, dels genom en kombination av känsla för färg och form. Dels var det även för att han vågade testa något nytt; genom det breda kontaktnät Micael har, började han arbeta med kändisar till evenemangen.
– De stora, mer etablerade byråerna såg med skräckblandad förtjusning på mig, berättar Micael.
– De tyckte att det var lite tramsigt att arbeta med kändisar på det sättet. Men det fick ett enormt genomslag, och vi fick många kunder.
Visst, allt bottnar inte i inbjudningskorten som man kanske tror. Men över tid har de varit väldigt betydelsefulla. Korten blev ett signum för både honom själv och hans byrå.
Tänker man på, att förr i tiden när man kom hem från jobbet och man hade stora brevhögar på hallmattan; då stack Micael Bindefelds inbjudningar ut från mängden.
Det är kanske så att det är än mer betydelsefullt idag, när den traditionella brevskörden minskar. Speciellt när korten är handgjorda, handskrivna, kreativa och genomtänkta.
– Det blir ett annat genomslag.
Bianchi; invigning av flaggskeppsbutik 2008
Carola 30 år – 1997
Café Opera 1988
En av de absolut första festerna Micael gjorde, var för ett franskt resebolag.
– De visste att jag kände mycket folk. Jag kände de som var chefer över Café Opera.
Café Opera hade då aldrig tidigare varit stängt för en privat tillställning, men genom snillrik övertalning lyckades han stänga allt för sin fest.
– Det blev en jättefest, jag bjöd in alla jag kände plus några till.
– På den tiden var jag oerhört nära vän med Susanne Ljung och hon berättade om en kille som heter Peter Jansson, som var marknadsassistent på Warner Brothers.
Micael tog kontakt och bjöd in honom till festen på Café Opera, men…
– Peter Jansson var extremt ointresserad av mig och det jag erbjöd. Han sa att sannolikheten att han skulle dyka upp på festen var lika med noll.
Men när tidningen kom dagen efter Opera-festen, då blev det annat. Micaels fest var på omslagen och mittuppslagen i de flesta stora tidningar. För då, 30 år tidigare, hörde kändisfester inte till vanligheterna.
– Peter Jansson ringde mig och var betydligt mycket trevligare än han varit två dagar innan. Han grattade mig och sa att det jag gjorde var riktigt bra.
– Han sa att han hade en film som skulle upp på bio och undrade om jag kunde göra filmpremiären.
Varken kändisfester eller filmpremiärer var något som gjordes på det sättet på den tiden. Så det Micael gjorde, det skapade historia.
Sveriges 69 Sexigaste – 2004
Galapremiär av La Cage Aux Folles – 2012
Besatt av papper
På en av öppningskvällarna för utställningen fick Micael Bindefeld frågan, vilket av inbjudningskorten som var hans favorit.
– Det är nästan omöjligt, svarade Micael.
Men han valde i alla fall två stycken. Den första; inbjudningen till premiären av filmen Evita;
– Jag prisar den högt. Den är vacker och elegant, gjord på fina papper och den går inte ur tiden.
Det andra han valde var till premiären av filmen Allt flyter, som det står om tidigare i artikeln.
Men tycker man inte att det är en självklarhet att alla skulle vilja jobba på det här sättet? Med annorlunda projekt?
Nej, tyvärr är det så att det har med ekonomi att göra. Det kan vara att det är en för liten upplaga för att det ska vara värt det. Materialvalet kan bli krångligt. Men framförallt, om projektledaren som arbetar med projektet inte tycker det är tillräckligt kul. Nej, då fallerar allt.
Framförallt använder sig byrån av tre tryckerier för sina uppdrag; Göteborg tryckeri, Aare och Ljungbergs.
Hur ser det ut om 100 år?
– Jag hoppas det finns ännu fler pappersinbjudningar om 100 år.
Fröken Sverige – 1996
Invigning av The Reef Hotel i Köpenhamn – 2010
Text; Elmer Törnquist
Foto; Magnus Cimmerbeck