Förpackningar har aldrig varit lika intressant som nu

Publicerad
2017-04-06
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Reportage

Torsdagen den andra februari var en oerhört grå och tråkig dag i Stockholm. Men när jag och min kollega gick ner i källaren i Antalis lokaler på Birger Jarlsgatan förändrades humöret till det bättre. Där blev vi mottagna av en energisk man vid namn Peter Hauggaard, som jobbar med marknad och försäljning på Kartongbolaget.


Peter Hauggaard och Linnéa Löfgren

Det var andra dagen av Kartongbolagets seminarium, där Peter Hauggaard och Linnéa Löfgren, förpackningsdesigner, presenterade den nya tryckpressen för kartong; HP Indigo 30 000.
På borden står hundratalet förpackningar med mintkulor i fyra olika utföranden, även om vissa av förpackningarna är likadana till formen, är varje enskild förpackning helt unik …

Det är precis det som föreläsningen handlade om.

Det variabla trycket
För lite drygt ett och ett halvt år sedan blev Kartongbolaget handplockade av HP (Hewlett-Packard), som ansåg att de var idealiska till att bli förste användaren av HP Indigo 30 000 i Skandinavien.

Visserligen är det en digitaltryckpress och med det kommer skepticism, då kvaliteten på digitaltryck kontra offset-tryck inte når upp till samma standard. Men Kartongbolaget, med över 70 år i branschen, skulle inte velat satsa på något om inte kvaliteten är så bra som den nu har blivit.
Vid slumptester har det inte varit någon som kunnat säga att trycket på förpackningarna har varit sämre än något annat, vilket bevisar deras hypotes.

Men för att komma till saken, med HP 30 000 kan Kartongbolaget erbjuda t ex 50 000 förpackningar… alla med olika tryck, om man nu vill det så klart. De är det enda företaget i Sverige som har den här typen av maskin.

– Tidigare när vi arbetade med offset och fick in en beställning på 30 000 enheter, då satte vi in de nya plåtarna, körde igenom 500 ark som bara var för makulering och sedan kasserades, säger Hauggaard.
– Sedan stannade vi maskinen i ca 40 minuter och efter det kunde vi börja producera.

– Med den nya tekniken behöver man aldrig stoppa maskinen, så länge formen är densamma, trots att färgerna och trycket är helt olika från förpackning till förpackning.

Då kommer vi tillbaka till förpackningarna med mintkulor. Genom att numrera varje förpackning så är alla helt unika, med nummer som går från 1 till 400.

– Det behöver inte vara nummer, varje förpackning kan bli tryckt med egna namn, meningar eller till och med helt egna ytterhöljen.

Mosaic
För lite drygt 3 månader sedan valde man att även köpa in en ny mjukvara från HP som heter Mosaic.

– Man lägger in sitt formspråk, sedan får varje förpackning en egen liten, unik, del av detta. Ställer man upp alla förpackningar på rad efter produktionen bildas en vägg. Man får aldrig två likadana förpackningar, berättar Peter.
– Det var Coca-Cola som testade detta först, det blev något av en marknadsföringshit.

Kartongbolaget kan ensamt stoltsera med att man är den första och enda i Sverige med den här typen av trycktjänster.

Fast Track
Ett nytt koncept lanseras också; som först i Sverige presenterar man stolt Fast Track.
Med 14 stycken standardförpackningar kan kunderna själva gå in på webben, hämta hem en ritning, applicera eget tryck och efter ett godkänt original, levereras från 1 upp till 1 000 förpackningar inom loppet av 5 arbetsdagar.

Lösningen Web-to-Print ska sjösättas inom 2 månader, där kunderna själva kan gå in på hemsidan, lägga in trycket och då skapas en 3D-modell i webbläsaren. Således godkänner kunden direkt och produktionen kan sättas igång.

Dessa lösningar har varit efterfrågade och kommer vara perfekta bl a till försäljningsprover, mässor, test och liknande.

Hållbart tänkande
Kartongbolaget grundades av Stig Björk i Helsingborg 1944. Efter att företaget växt ur sina gamla lokaler flyttades hela” tjofräsen” ut till Allerum 1970, där man fortfarande huserar. Idag är det Stigs barnbarn Joakim som driver företaget, efter att ha tagit över från pappa Torsten och mamma Aino.

I runda slängar producerar de 80 miljoner förpackningar per år och är ett av få företag som har hela produktionen, ja till och med hela produktionslinjen, i Sverige. Till 99,8% sysslar man med enbart svenska material och till största möjliga mån försöker man göra det ekologiskt.

– Digitaltrycket har, jämfört med all annan trycktyp, lägst miljöpåverkan. Man behöver inga plåtar, färgen är helt ekologisk och vi slänger inte längre 500 makulatur varje gång vi startar en produktion, säger Peter Hauggaard.
– Det enda vi måste ha är el, men vi köper grön el.

25 år i rad har de haft AAA-rating, som är den högsta kreditvärdigheten man kan ha i Sverige. Med det garanterar de; leverans till kunden och betalda fakturor.
Nu är Kartongbolaget snart på väg att bli FSC-certifierade, vilket betyder att för varje träd som huggs ned planterar man ett nytt.

Prestige
Så väletablerade på marknaden som Kartongbolaget ändå är så har man haft chansen att få en hel del häftiga uppdrag. Vi kan bl a nämna förpackningen till Zlatans parfym, alla give-aways till skid-VM i Åre, trycket på förpackningarna till kronprinsessan Victorias och prins Daniels bröllop.

Ta chansen, få dina förpackningar med unika tryck. Ju konstigare och knasigare uppdrag desto bättre, sånt gillar Kartongbolaget!

Byline;
Text/ Elmer Törnquist
Foto/ Eric Windahl