Helt ärligt nu, vem skulle kunna tacka nej när Staffan Påhlson bjuder in till en stor företagsträff… och så bjuder de på lunch också!?
F.V. Tomas By, Kent Larsson, Staffan Påhlson
Vädret kan inte beskrivas som kallt, men det kan inte beskrivas som varmt heller. Solens ljumna strålar mot ansiktet gjorde att det kändes precis lagom att vara ute, nästan så att man står ut med den lägre temperaturen.
Men istället för att stå utanför och njuta av solskenet klev vi in i lokalerna. Där var det en herrans massa människor. Trevliga människor, varma människor. Just den här dagen så var hela företaget på plats i Nyköping, int
e bara Påhlsons Reklam från både Nyköping och Katrineholm; hela gänget från Daylight var också på besök. Alla var så prydligt uppklädda i likadana Cutter & Buck-skjortor, just för att en teamkänsla skulle byggas.
Sedan årsskiftet 2016/2017 har Daylight Reklam AB blivit fusionerat, om man ska uttrycka det korrekt, med Påhlsons Reklam AB. Det här innebar givetvis en omställning, inte minst för personalen. Nya kollegor, nya chefer och en himla massa mer att erbjuda.
Från att ha haft ett s k källarföretag, där han torkade trycken i en pizzaugn, byggde Staffan Påhlson upp Påhlsons Reklam till att bli ett företag som omsätter över 20 miljoner kronor om året. Mycket tack vara Tomas By som klev in och kompletterar Staffan på alla möjliga vis.
Stämningen i gruppen skapas av att alla denna dag bar likadana kläder.
Staffan och Tomas hade under flera år tittat på möjligheten att expandera bolaget, entreprenörer som de båda ändå är. Av en händelse fick man nys om att Daylight Reklam, som grundades redan 1985, var ute till försäljning, då de dåvarande ägarna kände att det var dags att lägga av efter många spännande år i branschen.
Att Daylight låg i Stockholm gjorde det hela ännu mer intressant. Där finns en marknad, bara för att understryka, där det alltid händer mycket.
– Det kändes jättebra när vi var och hälsade på. När man driver företag lär man sig att det handlar väldigt mycket om att investera i personal. Kunskapen sitter inte så mycket i företaget, den sitter i personalen som arbetar där, säger Staffan.
– Det som var viktigt var att personalen kände sig positiva till oss och vi kände att det var just det de gjorde. Då slog vi till; ett bolag i vår bransch som också är med i New Wave Profile (NWP). Ett enkelt beslut.
Det är inte bara Tomas och Staffan som kompletterar varandra; det gör även de båda bolagen. Daylight har sin tyngd i stora kunder, en stabil webbshop och trading. Påhlsons styrka ligger i många lokala kunder, print-on-demand, att man har ett eget tryckeri och brodyr och självklart deras skyltavdelning.
Två legender på Staffans kontor.
Nuvarande fokus
Även fast denna inkorporering precis har påbörjats kan jag inte förbise hur entreprenören inom honom brinner i Staffans ögon, för både han och bolaget tittar hela tiden på nya möjligheter att växa.
– Men det kanske viktigaste just nu är att skapa ett lag från dessa tre enheter; ett lag där alla jobbar åt samma håll med samma mål, fortsätter Staffan.
– Jag tror många i branschen jobbar i egna små bubblor inom företaget. Säljare jobbar med egna leverantörer, gör egna avtal, inte företagsavtal. Jag tror det är viktigare att man jobbar som ett team. Det blir naturligtvis svårare när vi finns på tre olika orter, men vi kommer att kämpa stenhårt mot att vi ska bli ett lag.
Från källarföretag till aktiebolag
Det var när Staffan Påhlson gick i skolan i Skåne som han började jobba extra hos sin brottartränare Pelle Lindholm, som drev och fortfarande driver Lindholms Reklam. Där lärde han sig screentryckarmetoden; det som ligger till grund för bolaget.
– När jag flyttade upp till Nyköping behövde jag en hobby, därför startade jag Påhlsons Reklam 1995. Då drevs företaget i en liten källarlokal med oerhört enkla maskiner, berättar Staffan.
– Min första tork var en pizzaugn. Så när jag tryckte en tröja la jag den på en bakplåt med en äggklocka på 45 sekunder, när den ringde tog man ut tröjan och gjorde om processen på nästa plagg. Kanske inte affärsmässigt bra, men jag lärde mig den hårda vägen.
Men det tog inte mer än två år innan det lilla hobbyföretaget blev en heltidssyssla, 1997. Därifrån har det växt, sakta men säkert. Började med screentryck, fortsatte med tampotryck och år 2000 började man med bildekor och skyltning. Men då insåg Staffan något; han insåg att det var han som var bromsklossen som bromsade utvecklingen. Då tog han kanske bolagets viktigaste beslut; att frigöra sig själv.
Det som först kändes svårt och jobbigt blev det bästa han gjort, ja om han räknar bort sina två barn i alla fall. Men enkelt beskrivet så såg Staffan till att företagets alla delar fungerade utan honom. Helt plötsligt hade han folk runt sig som gjorde allt han gjorde, fast ännu bättre och det resulterade i att företaget utvecklades.
2005 gick företaget med i kedjan New Wave Profile, vars kick off på Lidingö vi skrev om i förra numret. 2008 klev Tomas By in som delägare, efter att ha jobbat som inköpare. Trots att bolaget varit ett AB sedan 2000 så var det först nu det kändes på riktigt.
Och nu 2016/2017 förvärvades Daylight, vilket inte bara har varit till fördel för bolaget. För Staffans del har det givit en enorm personlig kick.
– Nu är det kul igen, 22 år efter jag startade. Men det är väl det som får en att inse hur gammal man egentligen är…
Jag tittade på Staffan och frågade om han hade åldersnoja. Men nej, det hade han inte.
– Det där med åldersnoja är mest på skoj faktiskt. Jag mår bra och trivs med livet, säger han och skrattar.
Men om han inte hade Påhlsons Reklam, vad skulle han göra då? Svaret är inte så komplicerat som man skulle kunna tro.
– Jag gillar försäljning, jag gillar att driva företag och att vara entreprenör. Så något inom den sfären ändå, tror jag. Att driva projekt är kul, det är det jag brinner för, det är det jag är duktig på helt enkelt.
– Sen behöver jag Tomas som vet hur man organiserar allt, för det är jag inte lika duktig på.
Med fokus på framtiden
I Nyköping vet man något som är bergssäkert, det är att ungdomarna är framtiden. Därför sponsrar Påhlsons många olika föreningar. Exempelvis har man varit leverantör till Svenska Bandyförbundet i fyra års tid, och glöm inte heller Sverigecupen i handboll.
– Det behöver inte ens vara inom idrott, det kan vara dans- och teaterföreningar. Det enda egentliga kravet vi har är att det ska finnas någon form av ungdomsverksamhet, säger Staffan.
– Eller vara föreningar som hjälper familjer som har det svårt.
Vad ska de gamla ägarna Ulf Uffe Torsslow och Kent Larsson göra nu efter Daylight?
Kent vet exakt vad han kommer syssla med.
– Jag kommer hålla på med mina Volkswagen-bussar, berättar Kent och skrattar.
Det där med fokus på framtiden är ett bra tänk och den som går i tankarna att sälja sitt bolag är mer än välkommen att höra av sig till Staffan eller Tomas i Nyköping.
8 Snabba med Staffan:
Tacos eller pizza: Tacos
Skid- eller solsemester: Skidsemester
Fotboll eller hockey: Fotboll
Traditionell TV eller Netflix: Traditionell TV
Kaffe med eller utan mjölk: Med mjölk
Djuphavsdykning eller fallskärmshoppning: Fallskärm
Screen-, transfer- eller digitaltryck: Screentryck
Vad är roligast att profilera; kaffetermos eller beachflag: Beachflagga