Med Be Your Brand i fokus

Publicerad
2017-03-23
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Reportage

Under vinterkulna dagar i mitten av januari var det stor Kick Off 2017 för New Wave Profile på konferensanläggningen Skogshem & Wijk, som ligger med ett utsökt strandläge på Elfvik ca 10 minuter från Lidingö centrum. Temat denna gång är Inbound Branding; What´s in it for me.


NWP-medlemmar inne på en föreläsning

Först på planen var New Wave Profiles ägar- och beslutsfattargrupp, som snart nog fick sällskap av sina medarbetare och säljare. Inte mindre är 59 av totalt 64 NWP-företag och partners var närvarande och inalles var man drygt 220 personer. Totalt i hela Skandinavien inte mindre än 154 medlemsföretag.
Under hösten fick man in åtskilliga nya medlemmar som Z-Profil i Umeå, Profilservice.se i Linköping, Creative Reklam i Ludvika, Vasaboden i Göteborg, Profilteamet i Falkenberg, DalSign i Mellerud och i Bengtsfors, Döderhults Profilprodukter från Oskarhamn samt Connect Markerting i Malmö. Nu har också tillkommit TopScore Profil i Karlshamn, Workdesign i Arvika och Ett Fyrfaldigt Leve i Falun.
Det senaste tillskottet som avtalsleverantör var Sieve och Ejendals, bägge på skosidan, men också handskar från Tegera. Nya avtal har också träffats med bl a Volvo och OKQ8.

Denna kylslagna måndagsförmiddag, då Screen&Marknaden gjorde sitt besök, var det Klas Hallberg, som höll en engagerande och inspirerande föreläsning. Han presenterar sig själv som den avhoppade ekonomen och är en enastående scenpersonlighet, som uppenbarligen har en närmast ofattbar förmåga att skapa engagemang hos sin publik. Han är sedan många år en av Sveriges mest efterfrågade föreläsare och har utsetts till Årets Talare tre gånger.

Arbeta mindre och få mer gjort
Under 20 år har Klas ruskat om folk så att de sätter fart på sig själva och går ut och gör det, som de redan vet att de själva och organisationen mår bra av. Det var precis det han ville förmedla till NWP-människor som präglas av epitetet; Be Your Brand.

Han berättar, att han har lärt sig det mesta om inlärning, kommunikation, prestationspsykologi, accelererat lärande, snabbläsning, hälsa och egen utveckling. Den kunskapen använder han på scen.

– För att kunna vara effektiv behöver man som individ och som organisation ha en aning om vad som faktiskt är angeläget, förklarar Klas Hallberg.
– Många av oss drabbas av ett slags moment 22, när vi antingen själva är oklara på vad som är viktigt, eller när vi dras med i att organisationen har oklara strategier och målbilder.

– Vad är det som är viktigt. Vilka faktorer är det som verkligen spelar roll, för att ni ska uppnå resultat?
– Oavsett hur stor din organisation är behöver du styra den. Ju större en organisation blir desto större risk finns det att styrsystemen i praktiken blir suboptimerande, dvs att de mätbara målen för vissa enheter eller funktioner inte riktigt bidrar till att helheten blir optimalt bra.


Klas Hallberg

Glöm inte YCDBRALA
Genomgående pratar Klas Hallberg om kombinationen effektivitet och välmående hos individen likväl som hos organisationen. Vad är det som spelar roll? Vad är det jag tjänar pengar på?

– Många vet inte vad deras kunder vill och kunder själva har kanske ingen aning om det. Man måste ta reda på vad som faktiskt är angeläget, för att kunna nå rätt resultat.

Klas Hallberg är värmlänning av födsel och ohejdad vana. Han älskar sitt Karlstad för där finns kaffet, hockeyn och sola.
Han har också producerat den populära föreställningen; Hångla mer, där han använder uttrycket; att hångla, som en metafor för att ge sig hän livet och få ut mer av vardagen.
Han har även skrivit boken YCDBRALAI – You Can’t Do Business Running Around Like An Idiot, som handlar om vårt förhållningssätt till arbete. Boken bygger på föreläsningen; Att arbeta mindre och få mer gjort.

Content Marketing
Nästa aktör kom från Content Marketing-byrån Glory Days, som har kontor både i Stockholm och Göteborg.
Allt sedan Glory Days såg dagsljus första gången år 2010, har ambitionen varit att skapa mer effektiv kommunikation än den som ofta vräks ut i medier och bidrar till berget av budskap som inte nått fram. Man lockades av begrepp som Branded Content och Branded Utility, som gick ut på att skapa kommunikation med ett värde för mottagaren. Det säger sig självt att mottagaren lyssnar bättre då.

– Det handlar om att vi ska förvalta allt som är bra och bli än bättre på det som vi redan är bra på idag, säger Tina Söderqvist på NWP.
– Vår ambition är att leva som vi lär; Be Your Brand. Vår affärsidé är att förstärka varumärket i det mänskliga mötet och det är vad vi vill uppnå och förmedla, även på våra egna möten och träffar.

När begreppet Content Marketing blev vedertaget, blev det också tydligt vad man på Glory Days var och ville vara: en Contentbyrå.
Kundtidningsbranschen genomgick en förändring och branschen växte till sig fort. Det gjorde även marknadsavdelningarnas kunskap och insikt om vikten av innehåll. Den som skriker högst säljer inte längre mest. Allt fler insåg, att man måste vara relevanta och inte bara prata om oss själva.

Eftersom innehåll är mediaoberoende är Content Marketing något för alla marknadsförare. Detta har New Wave Profile tagit fasta på och med hjälp av Glory Days utformat en strategi för hur man ska uppträda i sociala medier framöver, både på central och lokal nivå. Resultatet kommer att synas under våren 2017.

 

 

Påhlsons siktar på Stockholm
För den Katrineholmsbaserade redaktionen för Screen&Marknaden är Staffan Påhlson på NWP-partnern Påhlsons Reklam en välkänd profil, som kan konsten att Be Your Brand.

– Vi har nyligen träffat avtal om ett samgående med Daylight Reklam AB med kontor i Bromma, inte långt från centrala Stockholm, avslöjar Staffan Påhlson.
– Nu finns vi inte bara i Nyköping/Oxelösund och Katrineholm, utan nu närmar vi även den kungliga huvudstaden.

Daylight bildades 1985 och har en lång erfarenhet av design och profil. Idag är man åtta anställda med en omsättning på lite drygt 25 miljoner kronor.


Staffan Påhlson

Next Generation från Craft
Under måndagseftermiddagen bjöds på ett späckat program med visningar av de olika närvarande leverantörerna. Bland det som presenterades var sensationella nyheter så som Next Generation Teamwear från Craft; ett helt nytt produktsegment, som riktar sig till idrottsklubbar för lagsport.

NWP-deltagarna fick också se en ny skjortlinje från J.Harvest & Frost; Yellow Bow samt nya fina leisure-produkter från Cutter & Buck.

Sagaform presenterade ett samarbete med Kockarnas Kamp-vinnaren; Edin Dzemat och bl a hans signerade skärbrädor. Orrefors Morbergsserie fylls på med Champagneglas både i limiterade Exclusive-serien 1960 och i Collection-serien.

 

Nya krafter på plats
Camilla Fjordland, som är konceptansvarig för New Wave Profile, var en strängt upptagen person, när hon tillsammans med Tina Söderqvist skulle se till att alla pusselbitar föll på plats. En del nyheter hann hon dock med att förmedla.

 

Exempelvis kommer Frans Greby, tidigare affärsutvecklare på New Wave Mode och DJ Frantextil, att gå in som daglig operativt ansvarig på New Wave Mode, direkt underställd VD Tomas Jansson.

Jocke Gullberg kommer att bli konceptansvarig för DJ Frantextil, men kommer också att behålla vissa dedikerade säljuppdrag. Henrik Olausson, tidigare säljare och marknadsassistent på ProJob, kommer att gå in i DJ Frantextil och till 50% svara för profilförsäljning, till 50% arbeta med Research & Development för New wave Group; vilket blir lite av en nystart efter det att Örjan Sjöling lämnade företaget för ett par år sedan.

– Henrik ska hjälpa oss med marknadsundersökningar och sammanställa bra, relevanta fakta, som både vi och branschen generellt efterlyser och kommer att ha väldigt stor nytta av, förklarar Camilla Fjordland.
– Ju mer vi vet om framtiden och marknaden, ju mer vi vet vad som förväntas av oss, desto bättre kan vi leva upp till förväntningarna och leverera effektiva och lönsamma lösningar.

 

Ständigt framåt
Som kedjeorganisation har New Wave Profile haft ett framgångsrikt år. Sammantaget har medlemsföretagen i genomsnitt haft en bra omsättningsökning under 2016 och på samma gång även ökat sina inköp hos New Wave Profile-leverantörerna.

– NWP är en viktig kundgrupp för våra leverantörer och man kan inte förbise att man i den egenskapen har stora förutsättningar att påverka, poängterar Camilla Fjordeland.
– Den möjligheten rymmer också en viktig kommersiell dimension.

Annars stod fjolåret för en hel del organisatoriska på NWPs marknadsavdelning, där Fredrik Zander lämnade företaget efter flera år vid sitt roder och blev VD för en reklambyrå. Samtidigt lämnade ytterligare ett par medarbetare, varför det blev aktuellt med både rekrytering och mobilisering.

– Vi har fått in David Nilsen, som webb-redaktör och ansvarig för vårt digitala agerande och vår existens på sociala medier, säger Camilla Fjordland.
– Sedan har David Marquez börjar om AD på New Wave Mode, där han uteslutande kommer att arbeta med New Wave Profiles grafiska produktioner.

– Nu utvecklar, förfinar och effektiviserar vi; allt för att ta fler affärer och skapa lönsamhet för både våra kunder och oss själva.
– Som kedjeorganisation med närheten till alla våra leverantörer och varumärken inom New Wave Group har vi lättare att komma till snabba beslut, vilket också attraherar de större företagen.

– Det är också här som våra möjligheter at

 

t påverka kommer in i bilden och det kan många gånger vara av avgörande betydelse för vad som blir en flipp eller flopp.


Camilla Fjordland

En Kampanj-yta
Med start sommaren 2015 har New Wave Group satsat hårt på annonsering i en rad olika tidningar och medier. Det har mestadels varit varumärkesannonsering för bl a ProJob, Jobman, Sagaform, Orrefors, Craft, Cutter & Buck och J.Harvest & Frost.

– Det har varit ett bra varumärkesbyggande och en positiv injektion för alla inom New Wave-sfären, menar Camilla Fjordland.

Nu tar man sikte på 2017 och alla de nyheter som kommer att presenteras under året. Exempelvis kommer DJ Frantextil att lansera ett helt nytt produktsortiment i form av paraplyer; något som man egentligen inte haft inom gruppen tidigare.

– Cutter & Buck, som haft otroligt fina framgångar under de senaste två åren, tar med sin utgångspunkt från golfen, sikte på profilkläder i ett bredare sammanhang, berättar Camilla Fjordland.
– Man har satsat på produkter, som folk vill bära och ha på sig; inte bara bära upp för att det är en företagsprodukt.

– Ta bara den kabelstickade tröjan som exempel. Det är en premiumprodukt av högsta kvalitet och med höga modepoäng; något man bara vill bära på arbetet och på fritiden, till vardags och till helgerna.

 

New Wave Profile presenterar också, vad man kallar, en Kampanjyta; ett steg vidare i att skapa ytterligare en unikitet för sina medlemmar och en högre homogenitet.

– Vi har hittills mest fokuserat på att fasaderna ska kännas igen, men nu tar vi steget in i utställningen också. Det är ett bra sätt att följa upp katalog, digital nyhetsbrev och sociala medier hela vägen in i utställningen.
– Allt för att få en röd tråd för såväl slutkunden som återförsäljaren, säger Camilla Fjordland.

– Vi kör tre kampanjer per säsong och skyltförslag med aktuella kampanjprodukter tas fram centralt och levereras ut till medlemmarna.
– Kampanjytan matchar även den tidigare framtagna Brand Boxen, där man kan hålla det ultimata varumärkta mötet med sina kunder.

Kampanjytan är ett sätt att exponera profilprodukterna, så att kunderna kan se både bredden och djupet, kvaliteten och mångfalden; allt för att öka insikten om produktmedias betydelse, möjligheter och potential.


Kampanjyta med Cutter & Buck

Profilservice.se Årets Rookie
Dagarna efter Kick Off 2017 för New Wave Profile var det dags för ett annat arrangemang för branschen; Promotionmässan i Kista. Det kommer vi att skriva om på annan plats, men vi ska i alla falla berätta att branschens Oscar; dvs utmärkelsen och priset som Årets Återförsäljare gick New Wave Profile Felestad från Löddeköpinge, som ligger mellan Landskrona och Malmö.

Även på NWP-evente3t delades det ut en rad priser och en av de eftertraktade utmärkelserna är Årets Rookie, som i år gick till Profilservice.se från Linköping; ett företag som bara ett halvår tidigare blivit NWP-medlem.

– Vi upplevde, att det var god stämning och tog hem pris som Årets Rookie inom NWP 2016 vilket var mycket smickrande och ett bevis på att vi satsat rätt i vår marknadsföring, berättar företagets VD, Adam Zollner om sina intryck från eventet.
– Mycket nyheter och självklart intressant att se Crafts nya Teamwear-collection, som lanserades under eventet.

– Det känns som att 2017 kommer bli ett år, där NWP-kedjan lägger mer fokus på innehållet för medlemmen och hjälper till mer på plats istället för att arbeta med varumärket rikstäckande.
– Exempelvis kommer flera aktiviteter att ske lokalt med varje medlem, vilket jag tror är rätt väg för att verkligen komma i kontakt och nå ut till slutkund.

På sin hemsida skriver Skogshem & Wijk mycket om varumärkesbyggande och om relationsmarknadsföring; läs gärna QR-koden här bredvid.

Kanske var det här med Wijk, som invigdes 1969, precis vad dess arkitekt Anders Tengbom, en av den nordiska 60-talsmodernismens mästare, ville åstadkomma. Hans vision var att skapa en idealisk plats för möten och på Wijk ställs modernismens kvalitéer på sin spets för att ge den bästa basen för sammankomster av olika slag; Be Your Brand

Text/Lars Knapasjö
Foto/Elmer Törnquist