Årets januariupplaga av Promotionmässan bjöd på en mängd programpunkter och aktiviteter. Här fanns också 156 utställare, vilket var 14 utställare fler än förra gången och mässytan var också större; hela 3 717 kvm.
Här fanns massor av intressanta produkter och spännande historier. Som den som tog sin början på svärsmors utedass i Västernorrland.
Det var nämligen där som en viss Robert Kraft satt och läste en gammal Allers Veckotidning och fastnade för en spalt med husmorstips. Det som fångade hans intresse var rådet att plocka kottar, doppa i stearin och använda som braständare.
Trägen vinner
Nu visade det sig att det inte gick så där väldans lätt, men trägen vinner och efter åtskilliga experiment lyckades han få fram en process som effektivt impregnerade kottarna med stearin till 97%. Forskare, som tittat på det hela, säger att bättre än så kan det inte bli.
– Sedan oktober 2015 har Robert Kraft börjat ett samarbete med mig, Jonas Venström och David Griff i företaget Incu Tank AB, berättar Jennie Hagman, som är företagets och Kottens entusiastiska kommunikatör.
– Vi har sammanlagt 150 återförsäljare i 10-talet länder och Kotten gör ständiga framgångar på marknaden.
Kotten har nu utvecklats till en vacker, funktionell och effektiv braständare förpackad i en presentask, som är ämnad att ges till någon som behöver lite värme.
Kottarna plockas i specifika skogar runt om i Sverige och varje plockning är ursprungsmärkt då man vill veta exakt varifrån den kommer. På fabriken, strax utanför Höga Kusten, plockas fröna ur kotten, för att sedan bli nya tallplantor.
– Det är här vi köper kottarna, som annars hade slängts eller eldats upp, säger Jennie Hagman.
– Stearinet kommer från Delsbo Candle, som gör Svanenmärkta ljus. Istället för att missformade ljus, som kan uppstå i produktionen, slängs så återvinner vi stearinet.
Förpackningen är designad, tillverkad och packad i Sverige. En del är packade av scouter, som fått bidrag till sin scoutkår. Läderhandtaget är tillverkat av återvunnet läder. Från en begagnad lädersoffa fick man fram tusentals handtag.
Förra sommaren deltog Kotten på Trendset i München, som är en livsstilsmässa, snarlik vår skandinaviska Formex-mässa; en mässa som man också deltog på i augusti förra året.
– Nu deltar vi både på Promotionmässan och på Formex, som går ungefär samtidigt och intresset för Kotten är enormt, säger Jennie Hagman med ett glatt leende.
Eget franchise-koncept
I monter B34 hittar vi Lars Andrén och Mikael Granström från Fronta, som har en hel del att berätta.
– Det går framåt och vi tar de steg, som vi planerat och räknat med, säger Lars Andrén.
– Vi har fått en ny grafisk profil, som gör oss lite tydligare och säkerligen lite mer attraktiv. Sedan är den stora nyheten vår webbsida, som är helt unik i sin konstruktion och funktionalitet.
– Webbsidan har vi satsat mycket pengar och krut på, för att nå en total optimering, eftersom allt stadigt går mot online.
Johan Karlsson från GTK Producent AB i Täby är en person, som använt Frontas nya hemsidan och är mäkta imponerad.
– Allt på webbsidan är i realtid kopplat till Frontas leverantörer, vilket gör att man på sekunden kan få fram lagersaldon, kampanjer, specialpriser; allt med en blixtsnabb uppdatering, säger Johan Karlsson.
– Det här slår allt annat i branschen och är till enorm nytta för oss återförsäljare.
Under 2017 kommer man också att presentera en miljökatalog med enbart miljöcertifierade produkter. Vid Frontas egen kick off dagarna före Promotionmässan var Rebecka Zetterström, CSR-ansvarig inom New Wave Group och föreläste om miljö, hållbarhet och socialt ansvarstagande.
Dessutom var en representant från Bisnode med och informerade om förutsättningarna och möjligheterna med kundprospecting.
– En annan riktigt stor nyhet är att vi lanserat ett franchise-koncept med vilket vi vänder oss till unga, hungriga entreprenörer, som på ett framgångsrikt och säkert sätt vill etablera sig i branschen, förklarar Mikael Granström.
– Målet för 2017 är att vi ska få fram 10 franchisetagare, företrädesvis på orter där Fronta inte finns representerade.
Frontas golf a la carte
Bara 15 minuter ifrån centrala Göteborg, i det natursköna området Skogome, ligger Albatross Golfklubb med 36 hål, fördelade på en 18-hålsbana, en 9-hålsbana samt en korthålsbana. Det var här Frontas branschgolf förlades förra året.
I år kommer branschgolfen att äga rum på Bro Hof Slott Golf Club; något som ska vara en upplevelse för alla sinnen. Från omklädningsrummens relaxavdelning till den vällagade lunchen på terrassen.
Frontas branschgolf har utrymme för 60 deltagare, som kan välja mellan två av Sveriges absolut bästa banor. The Castle Course, en härlig utmaning med skotsk linkskaraktär, utmanande waste areas och svårbemästrade bunkrar samt den mycket välkända The Stadium Course, värdbanan för Nordea Masters.
– Vi på Fronta vill med den här golftävlingen samla hela branschen till en gemensam aktivitet; leverantörer som återförsäljare, säger Lars Andrén.
– Av 60 platser är det bara 15 kvar i skrivande stund och vi hoppas att det här ska bli en ny höjdpunkt för en starkare branschgemenskap.
Om mässan säger Fronta-herrarna unisont, att första dagen var okej. Besökarantalet är dock mindre än väntat, men de möten som man haft har varit bra möten med goda resultat.
Duktiga utställare
I Kistamässans foajé träffar vi mässgeneralen själv; SBPRs VD Kjell Harbom. Han är nöjd med mässan, som präglas av professionella montrar och enormt duktiga utställare. I år hade man ca 1 000 föranmälda jämfört med ca 700 året innan.
– Jag är nöjd, fast självklart skulle mycket kunna bli bättre, säger Kjell Harbom.
– Besöksantalet är i stort sett detsamma som tidigare, men jag har en känsla av att många bara lägger 2-3 timmar på mässan, för att återvända till kontoret lite för snabbt.
– Vi kanske ska sluta att fokusera på hur många besökare vi får och istället se hur länge de stannar och vad vi kan göra, för att göra deras närvaro på mässan mer meningsfull och givande.
Kjell Harbom berättar, att han förra veckan var på PSI och att man där testade att låta återförsäljarna bjuda in sina kunder, för att de skulle få ta del av mässans enorma utbud. För att skilja slutkund från övriga mässbesökare, fick de särskild färg på sina loggoband.
– Vi behöver öppna upp ögonen på slutkunderna, för att de ska inse nyttan och funktionen med produktmedia, poängterar Kjell Harbom.
– Fast vi måste gå fram försiktigt, så att mässans ursprungliga syfte inte går förlorat.
Olika företag inom promotion- och profilbranschen har exempelvis ställt ut på Mediadagarna och andra mässor och sammanhang; inte för att sälja direkt, utan bara för att visa upp det egna utbudet och dess möjligheter.
Samarbet med Berghs
The Power of Produktmedia är en undersökning om just Produktmedia och hur svenska folket ser på våra produkter. Den är gjord av Inizio och Sifo och unik såtillvida att ingen liknande undersökning om vad slutkundens kund eller mottagaren av produkten, tycker och känner för produkterna.
– Där vi kunnat göra en demografisk indelning av de som svarat, ålder, kön, utbildning och inkomst, berättar Kjell Harbom.
– Detta är beviset för hur starkt vårt media är. Lika bra som TV-reklam, men mycket mera kostnadseffektivt, bättre än dagstidnings annonsering, stortavlor, internet etc.
Under 2017 kommer SBPRs samarbete med Berghs School of Communication, som initierades genom undersökningen The Power of Productmedia, att intensifieras på olika sätt. I förlängningen kan det leda till någon form av branschrelaterad kurs eller liknande i syfte att främja kompetensutvecklingen i branschen.
Kanske ny organisation
SBPR har också flera olika projekt inom lobbying och politikerpåverkan. Något som är viktigt för att föra fram branschens synpunkter på ett bra sätt.
– Det har gått två år sedan regeringsskiftet och det känns som om det kan vara läge att aktualisera frågan om gåvobeloppet på 360 kronor, menar Kjell Harbom.
– Här är branschen mycket styvmoderligt behandlad om man jämför med andra länder.
Sedan 3-4 år tillbaka har man i olika grupperingar arbetat med frågan om hur branschen ska organisera sig på ett effektivt sätt.
– Än så länge finns det idéer målade med en bred pensel och inga direkta detaljer, säger Kjell Harbom.
– Vi är överens om att jobba vidare och att en av flera möjliga alternativ skulle kunna vara att SBPR blev en paraplyorganisation med PWA som leverantörsorganisation och med en ny organisation för återförsäljare, men vi får se med tiden.
Helt klimatkompenserat
Robert Holmgren, VD på Umeåbaserade Reklam Grossen, hade full upp i sin monter, även om tankarna ofta vandrade upp till Umeå och maken Sanan, som var hemma med deras lilla dotter.
– Vi vill passa på att tacka för alla gratulationer för vår dotter Malisa. Hon föddes i Kanada i december och vi kom hem med henne vid nyår, berättar Robert Holmgren med ett varmt leende.
– Fast det är inte bara lycka på hemmafronten; vårt siliconsortiment säljer mycket bra och vårt 100%-iga klimatkompenserade sortiment är en fortsatt succé.
Sportnyckelhållare, bagage-tags och smarta DropStop, för att undvika irriterande dropp från vinflaskor, är några av de produkter, som ger Reklam Grossens återförsäljare många nöjda kunder.
För en tid sedan flyttade Reklam Grossen till nya fräscha lokaler i Umestan; tidigare rymde fastigheterna det anrika regementet I20 i Umeå.
– Snart är det dags för en ny fräsch katalog, där vi kan konstatera att ca 20% av sortimentet förädlas i Sydostasien, medan resten förädlas lokalt eller i grannländer som Tyskland eller Danmark, förklarar Robert Holmgren.
En av de större montrarna tillhörde Sandryds och här varit en livlig trafik, många intensiva samtal och nyfikna mässbesökare.
– Vi är supernöjda med mässan, placeringen av montern och inte minst besökstrycket, säger Roberto Anselmo.
I mitten av mars kommer Sandryds nya kontor med en helt ny utställning att vara klart och det är något som vi har all anledning att återkomma till.
Samma och lite till
Garda of Sweden håller till i Borås och Björn Engberg är företagets grundare och VD. Förra året hade man full produktion hela tiden och en förbättrad omsättning, som ligger på drygt 10 miljoner kronor.
– I år ska vi göra samma sak, men lite till och lite mer, säger Björn Engberg.
– Att profilera sina kläder är ett kostnadseffektivt sätt att bygga sitt varumärke och visa vilket företag det är som gör jobbet på vägen, havet eller i skogen.
– Det kan också vara teambildande eller en rolig grej för den gemensamma segelsemestern med grabb- eller tjejgänget.
Några direkta nyheter för året har man inte; de populära produkterna håller väl måttet och efterfrågan ökar kontinuerligt.
När det gäller själva mässan, så menar man att något måste hända; det kan inte fortsätta som nu.
Stort intresse för vita toner
K E Levin AB huserar i Enstaberg, strax söder om Nyköping. Deras VD Mats Nordblom tycker Promotionmässan är bra och gett många intresserade kontakter, inte minst inom transfertrycket som är kraftigt expanderande. Sedan föredrar han mässans placering i Kista, eftersom det sparar både tid och kostnader för företaget.
– Vi har fått en utmärkt placering här på mässan och det gillar vi, säger Mats Nordblom.
– Vi kommer inte att medverka på Sign & Print nu i februari, men tittar lite på Nordic Profile, som gick av stapeln på Elmia i Jönköping förra året.
– Vi har också expanderat kraftigt och följer marknaden nära; därav vår satsning på OKI-sortimentet.
– Med OKI Pro7411WT, en färgskrivare med vita toner och Forever-transferpapper kan man framställa transfer till nästan vilket material som helst; exempelvis textilier av alla kulörer, keramik, glas, akryl, skinn, plast, trä, kartong, papper, nylon mm.
K E Levin har också fått bra gehör på transferpressarna, exempelvis flaggskeppet SP-45 som har ett tryckbord med en slags uppblåsbar luftkudde som gör det möjligt att överföra transfers på ett smidigt sätt över ojämna ytor; exempelvis blixtlås eller fickor.
Ökat intresse för golf
I Induktas monter träffar vi deras VD Christian Stjärnerud. Han berättar, att företaget går bra och att man dessutom flyttat till nya lokaler och ytterligare 1 000 kvm. Numera är adressen Viaredsvägen 22B i Borås.
– Det är snart dags för ett nytt Öppet Hus, säger Christian Stjärnerud och hälsar Screen&Marknaden hjärtligt välkomna till den tillställningen.
– Det har varit ganska lite besökare här på mässan och jag tror, det skulle vara bra om den kunde alternera mellan exempelvis Kista, Jönköping och Malmö
PR Tryck AB och deras Åke Forsberg har nyligen kommit hem från PSI, där de ställt ut för 5:e året i rad. Efter att bara hunnit andas ut i Vaggeryd var det dags för Promotionmässan igen med golf-, fiske- och kryddsortimentet.
– PSI är bra för oss för vi har ganska få direkta konkurrenter där, säger Åke Forsberg.
– Samtidigt ser vi tacksamt att intresset för golfen sakta men säkert börjar öka igen. Även om företagsgolfen inte är uppe på de höjderna, som man hade för ett antal år sedan.
– Norge och Finland är mycket intresserade av vårt fiskesortiment. När det gäller golfen levererade vi med snabba ryck till fjolårets Fronta-golf; hoppas det blir samma sak i år igen.
Annars var 2016 ett bra, stabilt år för PR Tryck med en omsättningsökning på ca 20%.
Smidigt i butiken
Ett annat intressant företag hittade vi också på Promotionmässan; Sign Nordic från Motala; ett företag som under det senaste året haft en ökad omsättning och ett flertal nya produkter.
– Vi växer starkt i Norge och även i Sverige, men Norge är kapitalstarkt och vi står oss väl mot förekommande konkurrenter, säger Sign Nordics VD Stefan Högberg.
– Vi kommer också att ställa ut på Sign & Print och bland de mer intressanta och uppskattade nyheter hör bl a våra smidiga och portabla profilställ för butiksmiljö.
2017 har börjat väldigt bra för Sign Nordic och ambitionerna är höga. När det gäller själva mässan, tycker Stefan Högberg, att det inte inneburit något uppsving att flytta från Jönköping till Kista; kanske lite tvärtom.
– De två första mässdagarna är jättebra, men den tredje blir bara en enda väntan på att få packa ihop kl 1600, menar Stefan Högberg.
– Mässor är väldigt resurskrävande och kostsamma arrangemang, något som arrangörerna borde fundera lite på. Vi har hört mycket positiv om Nordic Profile, som gick av stapel på Elmia i höstas och vi funderar allvarligt på att ställa ut där.
Tar sikte på Europa
Ernst Alexis är ett företag med säte i lilla Aplared, som ändå tar ton och siktar in sig på en Europalansering. För första gången, men inte sista, har man ställt ut på PSI, nästan på dagen 10 år efter det man presenterade Ernst Alexis-konceptet på Promotionmässan på Elmia i januari 2007. Monterplats på PSI för 2018 är redan bokad.
– Vi fick kanske inte världens bästa monterplacering i år på PSI, men tillräckligt bra för att ha skapat ett 100-tal intressanta och värdefulla Euorpa-kontakter, säger Thobias Pettersson.
– Det kom många svenska, norska och danska kunder, men de drygt 100 nya Europakontakterna gav oss råg i ryggen och resan har bara börjat.
Thobias Pettersson har ett mycket positivt intryck från PSI. Han var imponerad av att inte mindre än drygt 16 000 besökare var förregistrerade. Intressant var också att de sista dagarna var mässan också öppen för slutkunder, som inbjudits av sina leverantörskontakter.
– Drygt 2 000 slutkunder var förregistrerade och ca 1 700 kom. Det var lätt att identifiera slutkunderna genom färgen på loggobanden, säger Thobias Pettersson.
– Det är bra att pröva nya grepp och göra det på ett sätt som inte rubbar de egentliga syftena med mässan.
Inför 2018 planerar Ernst Alexis att flytta fram sina positioner på PSI; montern kommer att öka med 50% från årets 20 kvm till hela 30 kvm och man har redan nu garanterat sig om en bättre placering med möjligheter till en tydligare exponering.
Annars har 2017 börjat mycket bra. Det tvättade programmet inom bl a jeans- och deminsortimentet har gjort jättesuccé; exempel på det är Oxfordskjortorna.
– Vi satsar också mycket på det printade sortimentet, som ger skjortorna en ökad tyngd och trendighet, säger Thobias Pettersson och vem betvivlar hans ord.
För lite folk
I en monter intill en av ingångarna möter vi Dennis Anderberg från den välkända ballongfabriken; Candab AB. Han tycker att det ljusnar på marknaden och ser fram emot 2018, som blir ett valår som förmodligen kommer att gå till historien som giganternas kamp. Och då krävs det ballonger.
– När det gäller mässan kan jag tycka att småföretagen försvunnit lite, säger Dennis Anderberg.
– De stora kunder hittar man alltid, men enmansbolagen, som också är trogna köpare, ser jag knappast till nu. Kanske är det ett generationsskifte och att många av dem gått i pension.
– Annars är mässan som den alltid varit; inga större förändringar här. De två första dagarna är bäst och den sista – torsdagen – är alldeles för lugn. Fast vi har haft en del riktigt bra möten och jag är nöjd.
Boråsföretaget Texmac AB med Claes Bengtsson i montern tycker också att det varit för lite besökare, men att deltagandet ändå varit positivt.
– Den första dagen – tisdagen – var det mest folk, men den sista dagen – torsdagen – var bäst för då fick vi in et par riktigt givande möten.
– Vi har inte varit med på fem år och mitt spontana intryck är att det var mer folk och mer aktiviteter när Promotionmässan gick av stapeln på Elmia i Jönköping, säger Claes Bengtsson.
Årets leverantör
Vilka var det som blev vinnare på Promotiongalan 2017; För Årets Monter blev det Craft of Scandinavia. Årets Återförsäljare blev Felestad Trading (NWP) och till Årets Leverantör utsågs Vinga of Sweden.
Till Årets Miljökämpe utsågs Rebecka Zetterström på New Wave Group och Årets Produktinnovation blev barserien City från Orrefors.
– Känns kul att ha vunnit, att man får uppskattning för det man gör; ett kvitto på att det är rätt.
– Nu visar vi vår sommarkollektion med fokus på piké, strand och grill. Inför hösten blir det mer bad- och sovrum; mer inomhus.
Så lät kommentarerna i Vinga of Swedens monter och glädjen gick inte att ta miste på.
Ett program som heter duga
Under Promotionmässans tre dagar så gavs det många chanser till att nätverka och göra affärer, samtidigt som det erbjöds flera tillfällen att fascineras och inspireras.
På tisdagen, den allra första mässdagen, var det Stefan Holm, en av Sveriges största friidrottare genom tiderna och världsmästare i höjdhopp, som pratade under rubriken; Vad som krävs för att nå toppen.
Onsdagen var det New Wave Groups CSR-ansvariga, Rebecka Zetterström, som pläderade för; Hållbar konsumtion och allt vad det innebär.
Slutligen på sista mässdagen, torsdagen, gick Per Holknekts upp på scenen. En man som är enormt rikt på upplevelser och erfarenheter av både positiv och negativ karaktör. En person som har kunskap, insikter och en stor portion engagemang, energi och entreprenörskap. Hans rubrik var; Kan jag, kan du, kan vem som helst.
De här programpunkterna var uppskattade och välbesökta och säga vad man vill, men förändringens vindar har nog nått ända in i mässhallarna.
Från det ena till det andra
Ibland kan man uppleva en mässa som The same procedure as every year, som i den evighetsgamla TV-sketchen på nyårsaftonen. Ibland blir man bara så fascinerad av nyheterna, mångfalden det där helt annorlunda. Det kan handla om svärsmors utedass i Västernorrland eller om branschevent på Bro Hof Slott Golf Club.
Inget är sig likt under solen och bra är väl det. För nyheter och förändringar skapar förutsättningar till nya affärer, nya möjligheter och gör livet lite roligare.
Byline;
Text/ Lars Knapasjö
Foto/ Eric Windahl – Elmer Törnquist