Jämfört med 2015 ökade medieinvesteringarna 2016 med 5,1%. Siffrorna är räknade med Sveriges Mediebyråers medlemmar. Tillväxten blev 7,2% för december månad, jämfört med 2015. Totalt förmedlades 880 miljoner kronor under december och 13,7 miljarder för helåret.
Mediekategorierna Sök och Utomhus/trafikreklam har haft starkast tillväxt, men Internet, Bio och Radio har det också gått bra för. TV-kategorin har lyckats vända från en negativ trend 2015 till en positiv 2016 med en ökning på 3,4%. Däremot så påvisade Direkt reklam/annonsblad, Populärpress, Dagspress och Fackpress störst negativ tillväxt.
– Det är glädjande att konstatera att 2016 har varit ett mycket starkt år för medieinvesteringarna. Flera faktorer har bidragit till detta; god konjunktur, fortsatt lågt ränteläge och ökad konsumtion.
– Men också det faktum att mediemarknaden har blivit alltmer komplex, vilket betyder att fler annonsörer väljer att anlita mediebyråer.
– Vi ser också att mediebyråerna har breddat sina tjänster, vilket också leder till ökad tillväxt. Sett till mediekategorierna kan vi tydligt se att annonsörerna under året har sökt sig tillbaka till breda räckviddsmedier.
– Vi ser även att de digitala kanalerna fortfarande växer med stora belopp, men förflyttningen av medieinvesteringarna har mattats av och de digitala kanalerna inte växer med i samma takt som 2015, säger Staffan Slörner, VD för Sveriges Mediebyråer.
Tryckmedia
Trots en ökad tillväxt totalt står Direktreklam och Press för största negativa tillväxten. Barometern visar, att tryckmedia backade med 210 miljoner kronor 2016.
– Print fortsätter att tappa. I december tappade print-kategorinerna 5,3%, vilket är det lägsta månadstappet för hela 2016.
– Dock fortsätter landsortspress att gå starkt och ökade med 5,5% i december, säger Jochum Forsell, vid VD IUM.