Marknadsundersökningsföretaget Mintel listar fem viktiga trender som kommer förändra förpackningsindustrin 2017. Trenderna anses påverka konsumenter, varumärken, återförsäljare och förpackningstillverkare.
Förena förpackningsform och märkesidentitet
Varumärken måste skapa en unik förpackningsform som avviker i butikshyllan genom att vara iögonfallande för konsumenten. Samtidigt ska förpackningen skydda produkten och skydda varumärket.
Förpackningens ansikte och dess roll på internet
Varumärken måste utforska möjligheter och hot i övergången från butik till den kraftigt växande e-handeln och hur det påverkar förpackningens design.
Förpackningarna blir smarta, aktiva och intelligenta
Ökade krav på säkra livsmedel, avfallsreducering, patientsäkerhet och eliminering av farliga och förfalskade produkter är några av faktorerna som driver på utvecklingen av smarta förpackningslösningar.
Erfarenhet av förpackningar
Kunderna söker efter varumärken som kan engagera och roa. Därför måste nästa generation av märkesprodukter använda design som en större del av varumärket för att locka till sig krävande konsumenter.
Expandera varumärket
Priset är viktigt men även förtroendet till varumärket spelar en central roll. Varumärken kan utnyttja förtroendet för att skapa lojalitet och utöka produktportföljen utöver de traditionella kategorierna.