Konsumentprodukter som erbjuder upplevelser och fördjupad information är på väg att bli en del av vår vardag. Tekniken funktionell färg skulle kunna användas vid spårbarhet, produktionssäkerhet på förpackade livsmedel eller addera upplevelser och tjänster på produkter som hushållselektronik och textiler.
VTT utvecklar tekniken med funktionella tryckfärger inom ramen för TagItSmart, ett EU-finansierat forskningsprojekt. Med färgen kan en kod läggas till på förpackningen eller direkt på produkten. På en mugg skulle en QR-kod kunna ge konsumenten upplysningar om temperaturen, eller på en förpackning uppmärksamma denne på bäst före-datum och produktens ursprung.
Funktionella tryckfärger kan användas i 2D-koder för märkning av produkter och förpackningar.
– Tanken är att färg reagerar vid en viss temperatur eller inom en viss tid och ger konsumenten ett meddelande, som innehåller ytterligare information baserad på en dynamisk kod, säger projektchef Liisa Hakola.
– Vi utvecklar också en läckageindikator lämplig för förpackningar som reagerar på syre, som tar sig in i vakuumförpackningar. Med hjälp av den här tekniken kan t ex livsmedelsförpackningar slå larm om innehållet har blivit otjänligt som föda.
– Om läckageindikatorn är en kod, kan den också användas för att få tillgång till ytterligare information baserad på situationen och avläsningstillfället.
Praktiska applikationer utvecklas i TagItSmart-projektet, som löper över tre år och under denna tid kommer också konsumenter att få ge sin syn på applikationerna. Förutom VTT representeras Finland också av UpCode i TagItSmart-projektet. Totalt deltar 15 partners från olika länder, bl a Storbritannien, Frankrike, Sverige, Finland, Nederländerna, Italien och Spanien.
Nya applikationer för funktionella tryckfärger kommer att bli tillgängliga för konsumenter senast i slutet av projektet.