De flesta företag får sina bästa affärer genom personliga rekommendationer. Det är det överlägset mest tids- och kostnadseffektiva sättet att få nya kunder. Trots vetskapen om detta är det få företag som har en plan och ett system för hur de ska gå till väga. Screenteknik i Linköping är dock ett av företagen, som arbetar aktivt med nätverkande och mun-till-mun-metoden, som sitt främsta försäljningsverktyg.
Screenteknik heter formellt Screenteknik Linköping AB och bildades 1993 av Roger Larsson, Ulf Hellman, Nils Erik, alias Putte, Forsberg och Charles Ehrnsten, alla välkända namn i screentryckarkretsar.
Ledande leverantör
Fast egentligen började det på Svenska Maskinskyltfabriken i Linköping eller som det heter idag SMF-Skylt i Linköping; ett företag som bildades redan den 31 maj 1916 av entreprenören Axel Karlsson. Nu omsätter företaget omsätter över 25 miljoner kronor och har 25-talet anställda.
I det här legendariska företaget har många haft lite av sin yrkesmässiga skolning. Här gjorde också Screentekniks nuvarande ägare och VD; Leif Jakobsson sin entré som nyanställd 18-åring år 1983. Vi känner igen namn som Håkan Norberg på ZID Profilbyrå, Kjell Åke Miedl-Ohlsson på Minor Screen, Anders Ekhagen, Björn Hellander och Lars Björkholm, Atlas Industrial Print samt många flera.
Att bli sin egen
Direkt efter millenniumskiftet började Leif Jakobsson på Linköpings Screenteknik. Bakgrunden var att de dåvarande ägarna vill trappa ner, samtidigt som Leif Jakobsson var intresserad av att bli sin egen. År 2001 köpte han företaget tillsammans Roger Larsson och drygt fyra år senare övertog han hela företaget.
Idag har man fem anställda och omsätter närmare 6 miljoner kronor.
– För drygt ett år sedan förlorade vi en större kund och var tvungna att krympa kostymen genom att säga upp ett par medarbetare, berättar Leif Jakobsson.
– Fast det har vänt och börjar gå riktigt bra, snart är vi ikapp igen.
Local business – Global network
Ett av nätverken, som man tillhört är det internationella affärsnätverket BNI, som står för Business Network International. Det är ett unikt arbetssätt för affärsnätverkande, som hjälper företag att skapa affärsmöjligheter på ett långsiktigt och strukturerat sätt. Det handlar om att, inom det lokala nätverket, lära känna varandra tillräckligt väl för att vilja rekommendera varandra till andra.
– Vi deltar numera aldrig i några upphandlingar, eftersom det har en tendens att bli enormt krångligt och det här med lägsta priskravet gynnar bara dålig kvalitet och att jobb läggs utomlands, säger Leif Jakobsson.
– Däremot deltar vi mycket i olika typer av nätverk; BNI är ett sådant och Tornby-gruppen är ett annat. Det är en förening för både små och stora företag inom Tornbyområdet i Linköping.
– Här har du möjlighet att lära känna andra Tornbyföretag och här kan vi hjälpas åt att föra fram viktiga frågor till beslutsfattare.
– Genom åren har jag kunnat konstatera, att det är genom personliga kontakter och möten, som man kan hitta affärer som gynnar alla parter.
Kraftfull och flexibel
Screenteknik trycker på självhäftande vinyl, kartong, polykarbonat, polyester, metall, plast, plåt, trä och mycket mer. Dessutom har man lasergravyr och en omfattande efterbearbetning.
På screentrycksidan har man en Sakurai automatmaskin med maxmått; 720×520 mm
samt en Svecia halvautomat med maxmått; A0. Här finns också en Svecia; ett handtrycksbord med maxmått: 700×500 mm.
När det gäller digitalt tryck har man en Gerber Egde för värmetransfer, som ger ett hållbart och ljuståligt tryck. I maskinparken finns också en Roland VersaCamm, som är idealisk för skyltar, banderoller, fordon- och fönsterdekor. Den är också suverän för tillverkning av vanliga dekaler.
För lasermärkning av rostfritt, aluminium, laminat, trä, plexiglas mm finns en LaserPro Spirit GLS, som är pålitlig och snabb.
I den, för ett medelstort företag, kraftfulla och flexibla produktionsresursen finns på efterbehandlingsdelen en digitalstans; Kongsberg i-Ex 10 A med maxmått 800×1000 mm, som främst används till kartong, plast och papper.
En cylinderstans; Heidelberg Baby med maxmått 400×585 mm, används för stållinjestansning av kartong, papper och plast. Här finns också en digelstans; Kerma med maxmått 800×600 mm, som även den används för stållinjestansning av kartong, papper och plast.
Egen fastighet
De nuvarande lokalerna på Gillbergagatan 38 i Linköping har företaget haft sedan starten 1993. De är på drygt 625 kvm och fastigheten ägs av företaget själv, vilket gjort att man kalkylerat med möjligheten av expandera och bygga ut.
– Vi skulle kunna få tillgång till fyra gånger så stora lokaler som nu, men det skulle innebära en investering på 10-20 miljoner kronor, säger Leif Jakobsson.
– Det kan vara en bra investering, men det är mycket pengar och det gäller att tänka både en och två gånger.
Informationsbärande etiketter
En stor del av produktionen utgörs av informationsbärande etiketter för industrin. Det handlar om etiketter i olika typer av material, som finns på maskiner och olika typer av utrustning. Alla med uppgiften att föra fram fakta och sakinformation på ett tydligt och lättillgängligt sätt.
– Det betyder att det är viktigt med hög kvalitet på både etikettens material och på det utförda trycket, förklarar Leif Jakobsson.
– Som oftast använder vi oss av screentryck, eftersom det kan handla om stora upplagor. Blir det mycket snäva tidsramar och mindre serier, så använder vi oss av digitaltryck.
– Merparten eller ca 80% av våra kunder finns i Linköpingsregionen i dess vidaste bemärkelse. Omkring 40% av omsättningen genereras av direktkunder, medan resterande 60% kommer från kunder, många gånger offsettryckerier och andra grafiska inudstrier, som vi är underleverantörer till, säger Leif Jakobsson.
Expansiv region
Linköping ligger på Östgötaslätten, strax söder om Stångåns utlopp i Roxen; mitt i landskapet och länet. Det är centralorten i Linköpings kommun, residensstad i Östergötlands län och stiftsstad för Linköpings stift. Linköping är också en universitetsstad med Linköpings universitet grundat 1975.
Linköping är Sveriges sjunde största tätort eller stad. Det gör Linköping även till Sveriges femte största kommun med drygt 155 000 invånare.
Det centrala läget, närheten till både E4, järnväg och flyg och Norrköping skapar gynnsamma expansiva förutsättningar. Mellan de bägge städerna; Linköping och Norrköping, har det alltid funnits en viss antagonism, men det har också resulterat i många win-win-situationer. Inte minst med tanke på att bägge städerna är mycket expansiva som industriorter.
– Beslutet om vilken av städerna som ska få en ny effektiv centralstation är inte fattat än, berättar Leif Jakobsson, så vi får väl hoppas att de båda städerna får varsin.
– Hur det än går kommer regionen i sin helhet ändå att gynnas.
Som lite kuriosa kan berättas, att de nuvarande centralstationerna bägge har ritats av den kända arkitekten Adolf W Edelsvärd. Norrköping var först och invigde stationen år 1866; sex år senare; 1872, fick Linköping sin nuvarande järnvägsstation.
Framtidsspaning
Precis som den här artikelns rubrik lyder, så är screen en del av den grafiska framtiden. Frågan är bara i vilken utsträckning och på vilka områden.
– Vi har seriösa framtidsambitioner på att både utvecklas och expandera, säger Leif Jakobsson.
– Givetvis kommer det att ske på den digitala sidan, men screen kommer alltid att finnas för sina speciella ändmål.
– Även om de 10-15 senaste åren inte inneburit några tekniska jättekliv i utvecklingen för screentrycket, ska vi komma ihåg att det skett enormt mycket på miljö- och energisidan och kraven har ökat exempelvis på kemikalieanvändningen mm.
– En fördel för screentrycket är att de maskinerna är kostnadseffektiva investeringar, som varar betydligt längre än sina digitala arbetskamrater.
Leif Jakobsson berättar också, att han funderat på att investera i en planprinter och att inköpet av den digitala Kongsbergsstansen kan ses som ett steg i den riktningen. Tills vidare samarbetar man med en kollega, som redan har en planprinter och det samarbetet fungerar bra och är kostnadseffektivt för bägge parter.
Vad som är intressant att studera, menar Leif Jakobsson, är den utveckling som bl a Canon och Xerox står för när det gäller, vad man skulle kunna kalla, digitala offsetpressar.
Fespa fyller en viktig funktion
Leif Jakobsson kan lite av personifiera den moderna screentryckaren; en som kan sitt hantverk ända ut i fingerspetsarna, men som samtidigt är väl bevandrad i en rad andra trycktekniker och öppen för nya impulser och landvinningar.
– Vi har varit medlemmar i Fespa Sweden eller SSTF, som föreningen hette tidigare, påpekar Leif Jacobsson, som i 5-6 år också varit vice ordförande.
– Fespa betyder mycket för utvecklingen på vårt område; inte minst när det gäller nätverkande och kompetensutveckling.
Han berättar med inlevelse om arbetet med att få med och engagera nya medlemmar inom både screen, storformat och digitalt textiltryck; både konventionellt och textilt tryck. Det handlar om gemensamma studieresor och mässbesök, om nätverk, kunskapsbank och gemensamma PR-aktiviteter som Affisch, som är en tävling bland designstudenter för att påvisa bl a screentryckets möjligheter och förutsättningar.
Aldrig fel med en Nevada
Om nu Leif Jakobsson inte finns på Gillbergagatan, så finns han förmodligen i Åtvidaberg, där han är både född, uppväxt och fortfarande bosatt. Från dörr till dörr handlar det om ca fyra mil i vardera riktningen.
– Ett stort engagemang har jag i mina tre barn; Jesper (21), Hanna (24) och Sara (25), betonar Leif Jakobsson.
– Döttrarna har ett starkt intresse inom service/vård respektive turistinformation i alla dess former.
– Sonen har väckt mitt intresse för bandy och spelar för Åtvidaberg Bandyklubb; ÅBK. De är faktiskt Östergötlands bästa bandylag eller kanske nästa bäst för Motalas lag spelar ju i Allsvenskan.
Som många andra screentryckare har Leif Jakobsson en förkärlek för motorer och han har haft en Honda Gold Wing, men inte nu längre. Idag är det gamla mopeder och klassiska vespor som gäller.
Guldägget eller flaggskeppet är en Puch Nevada, som renoverats med omsorg, kärlek och mycket pillande.
Puch var en österrikisk bil-, moped- och cykeltillverkare, som grundades av Johann Puch år 1899. Populära mopedmodeller som Dakota, Montana, Florida, Alabama och Maxi tillhörde de mest populära mopederna i Sverige under 1960- och 1970-talet. År 1987 upphörde all tillverkning av cyklar och mopeder hos Puch.
Nevada är en av de sista modellerna från Puch. Modellen kom i slutet av 1970-talet och togs bort i början av 1980-talet i och med att Puchs välkända fläktkylda v3-motor gick i graven med Dakotan.
Det här är kunskap; väl värd att veta och det ger också en bild av Leif Jakobsson; med beprövad teknik och gedigna erfarenheter in i framtiden med nyskapande kompetens, starka ambitioner och med glimten i ögonvrån.