Ricoh visade en rad produkter och tjänster på Drupa 2016, som gör att trycksaksleverantörer kan snabba på sin verksamhetsförändring.
Lösningarna som visas öppnar nya möjligheter och vägar till ökad produktivitet och lönsamhet för visionära tryckproffs. Ricoh tog med Pro VC60000 till mässan.
Prestigefulla tidningar
Hansaprint, som är ett ledande tryckeri i Finland, som ingår i TS-koncernen, var 2014 de första i världen att köpa Ricohs nya inkjet-system Pro VC60000 för löpande bana. I dag trycker man två av världens mest prestigefulla dagstidningar; de finska utgåvorna av Financial Times (FT) och International New York Times (INYT).
– När alla bitar väl var på plats kunde vi börja trycka tidningarna i Finland och vi är glada över den positiva feedback vi fått från beställarna.
– De tycker att det nya systemet fungerar perfekt, säger Jukka Saariluoma på Hansaprint.
Peter Slaughter, produktionschef på Financial Times, tror att den tryckta utgåvan av tidningen kommer att förbli en stark kraft och berättar att de nya utdelningstider, som möjliggjorts av att tidningen nu trycks med digitalpressar, har fallit i god jord. Läsarna kan nu ha tidningen i sin hand redan vid 0700-tiden på morgonen.
Får tidningen i tid
Davy Drieghe, distributionschef på International New York Times, betonar hur viktigt det är för en tryckt tidning att ha en pålitlig distribution. Just detta, att läsarna får sitt exemplar av International New York Times i tid, är en av de största fördelarna med att trycka tidningen digitalt.
– Dessa positiva utlåtanden är ett bevis på den höga kvaliteten hos Pro VC60000. Hansaprint erbjuder en mängd olika lösningar och tjänster och Pro VC60000 har hjälpt dem att utöka sin produktportfölj ytterligare.
– Tryckpressens mångsidighet, prestanda och enhetliga tryckkvalitet, till och med på Financial Times berömda laxrosa 45-gramspapper, gör att den kan användas för en mängd olika tillämpningar, inklusive tryck av dagstidningar, säger Tommy Segelberg på Ricoh PPBG.
Ytterligare en digitalpress
Vid Hansaprints anläggning i Turenki trycks Financial Times och International New York Times för distribution i Finland. En del av upplagan säljs i butik och en del distribueras till hotell och företag som Finnair. Tidningarna trycks under kvällen och natten så att läsarna kan få sitt rykande färska exemplar lagom till morgonkaffet.
Hansaprint har idag en omsättning på 60 miljoner euro och 250 anställda. Investeringen i Pro VC60000 visade sig vara så framgångsrik att man inom kort köpte in ytterligare en digitalpress.
Se filmen om Ricoh på Drupa 2016: HÄR