i mitten av november började Smartphotos nya reklamfilm att visas i TV-rutan runt om i Sverige.
Årets julfilm bygger på humor, igenkänning och återspeglar samtidens sätt att ta bilder. Sättet vi fotograferar på idag är inte som för 20 år sedan. Nu för tiden bär vi mobilen med oss i stort sett hela tiden och har inga begränsningar när vi fotograferar. Våra mobilbibliotek är fulla med bilder vi tagit av oss själva, våra husdjur och mat.
Smartphotos är stolta över den nya reklamfilmen och tror att den kommer bli lika uppskattad av konsumenterna. Den är annorlunda jämfört med hur resten av branschen kommunicerar.
Under den 20 sekunder långa reklamfilmen, dyker vi in i ett svenskt hem. Vi möter en man vid namn Martin och hans dotter Ida. Hemmet är Martins mammas (Idas farmor) och han och dottern är där för att fira jul. Julstämningen går tydligt att ta på och lilla Ida sitter framför julgranen. Martin räcker över en julklapp till sin mamma, som glatt öppnar och konstaterar att det är en fotobok. Det vanliga hade varit en fotobok med fina bilder på barnbarnet. Men här kommer tvisten.
Boken är nämligen fylld med selfies på Martin. Farmor försöker desperat att koppla bilderna till händelser de upplevt tillsammans. Men bilderna är helt enkelt bara selfies, på den vuxne sonen.
Budskapet i filmen är att göra klappar av sina bästa bilder, oavsett vilka som är dina favoriter. Dina bästa bilder behöver inte ha perfekt bildkomposition eller vara tagen i den bästa vinkeln, utan helt enkelt bara vara de bilder du gillar bäst.
Kolla på videon här.