Hur vi uppfattar ett varumärke, färgas av varumärkets typiska användare.
Därför väljer konsumenter ekologiska varor, för att passa in och exklusiva nattklubbar väljer ut sina besökare, för att skapa rätt varumärkeskänsla. Det visar en ny avhandling från Handelshögskolan vid Göteborgs Universitet.
– Den här typen av varumärkespåverkan blir allt viktigare. I takt med att sociala medier växer och blir mer visuella i sin karaktär, så har människor möjlighet att se vem som faktiskt använder varumärken i verkligheten.
– Detta ändrar hur vi uppfattar dem. För företagen innebär det, att man kan få oväntad draghjälp, men också att man tappar kontroll över varumärkena, menar Ulf Aagerup, som forskar om marknadsföring på Handelshögskolan i Göteborg.
Ulf Aagerup har studerat användandet av plus-size-modeller; köpbeteende kring ekologiska varor och hur exklusiva nattklubbar skapar sin image.
• För modevarumärken spelar fotomodellernas vikt roll för hur varumärken uppfattas. Smala modeller är mest lämpliga, feta modeller näst mest lämpliga, och överviktiga modeller minst lämpliga. Trots detta diskriminerar inte de undersökta modeföretagen överviktiga och feta konsumenter genom att inte erbjuda stora storlekar. Tvärtom har feta kvinnor mycket fler plagg att välja bland än deras köpkraft motiverar, vilket är överraskande.
• Konsumenter väljer ekologiska produkter i mycket större utsträckning, om de tror att det kommer att synas vad de har valt. De köper alltså grönt, för att göra ett bra intryck på andra; snarare än för att vilja göra gott eller av hälsoskäl. Denna tendens beror på en önskan att passa in i ett sammanhang, snarare än på en vilja att utmärka sig.
• Exklusiva nattklubbar klassificerar och väljer sina kunder noggrant, för att bygga sina varumärken. I studien ingår klubbar, som vänder sig till hipsters. För att skapa rätt varumärkesassociationer fylls klubbarna med gäster, som anses coola utifrån bl a klädsel och andra fysiska attribut. Man etablerar hierarkier, där de bästa gästerna kallas Fåraherdar och vanliga gäster Får. De som inte får komma in kallas Svennar.
– För att skapa exklusivitet är det alltså nödvändigt inte bara att attrahera rätt gäster, utan också att tydligt neka människor, som inte är tillräckligt attraktiva, konstaterar Ulf Aagerup.